Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Törs ni äta egna ägg?  (läst 25357 gånger)

challe:)

• Småland
SV: Törs ni äta egna ägg?
« Svar #20 skrivet: 11 dec-10 kl 16:57 »
självklart!
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 11 dec-10 kl 17:39 »
Om man känner sig osäker så kanske man kan skicka in några av sina hem-ägg och få dom testade för salmonella och andra smittor. Borde väl inte vara helt omöjligt...
Det är säkert helt möjligt, men vad jag vet är salmonella anmälningspliktigt, och har något av dina höns minimalt med salmonellabakterier kommer allt fjäderfä att slaktas ut, och all lös inredning och annat som inte kan saneras kommer att brännas. Ett rejält bakslag ekonomiskt, och förlust av djur som man kanske är mycket fäst vid.

Salmonella är som tidigare skrivet, inte särskilt farligt om man är frisk i övrigt, och om man får i sig bara små mängder så blir man så småningom mer eller mindre immun.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #22 skrivet: 11 dec-10 kl 17:49 »
Det är säkert helt möjligt, men vad jag vet är salmonella anmälningspliktigt, och har något av dina höns minimalt med salmonellabakterier kommer allt fjäderfä att slaktas ut, och all lös inredning och annat som inte kan saneras kommer att brännas. Ett rejält bakslag ekonomiskt, och förlust av djur som man kanske är mycket fäst vid.

Salmonella är som tidigare skrivet, inte särskilt farligt om man är frisk i övrigt, och om man får i sig bara små mängder så blir man så småningom mer eller mindre immun.
Det är fel. Det finns ingen lag som kan tvinga dig att slakta ut en hobbybesätning. Jag har själv kollat med SJV. Så man kan tryggt testa sina djur. Det ända som händer om djuren är positiva för salmonella är att labbet måste rapportera vidare till SJV.

Utslaktning och sanering gäller bara produktionsbesättningar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 11 dec-10 kl 17:56 »
Det är fel. Det finns ingen lag som kan tvinga dig att slakta ut en hobbybesätning. Jag har själv kollat med SJV. Så man kan tryggt testa sina djur. Det ända som händer om djuren är positiva för salmonella är att labbet måste rapportera vidare till SJV.

Utslaktning och sanering gäller bara produktionsbesättningar.
Vad bra, då är jag felunderrättad. Men vad händer om man nu har en liten produktion, dvs har tillstånd för att sälja ägg? Och om de börjar kolla närmre, hur många djur kan man ha innan de tycker att det inte är hobby längre... Det är kanske inte helt säkert att man kommer undan bara för att man hävdar att det är en hobbybesättning? Värt att undersöka innan man skickar in några prover, så att man inte får en obehaglig överraskning.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #24 skrivet: 11 dec-10 kl 18:12 »
Ang. salmonella så fick min pappa det för ett antal år sen. Han hade ätit kalkonkött som var importerat och var salmonella smittat. Han fick jätteont i magen och och kräktes hela tiden. Han gick ner 12 kg på bara några dar! :o Men efter 1 vecka på sjukhus så var han frisk  ;D
Dv. höns, undulater & ragdoll

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #25 skrivet: 11 dec-10 kl 18:18 »
Vad bra, då är jag felunderrättad. Men vad händer om man nu har en liten produktion, dvs har tillstånd för att sälja ägg? Och om de börjar kolla närmre, hur många djur kan man ha innan de tycker att det inte är hobby längre... Det är kanske inte helt säkert att man kommer undan bara för att man hävdar att det är en hobbybesättning? Värt att undersöka innan man skickar in några prover, så att man inte får en obehaglig överraskning.

Du kan ha 199 hönor/tuppar som hobby. Men det är bra att anmäla sig till fjäderfäregistret ändå.
Höns, stickning och pelargoner

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 11 dec-10 kl 19:34 »
Ang. salmonella så fick min pappa det för ett antal år sen. Han hade ätit kalkonkött som var importerat och var salmonella smittat. Han fick jätteont i magen och och kräktes hela tiden. Han gick ner 12 kg på bara några dar! :o Men efter 1 vecka på sjukhus så var han frisk  ;D

Fick min salmonella av att äta kalkon, också.  :-X

Inga roliga minnen alls.
'försöker sluta minnas'

karolina_björk

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 11 dec-10 kl 19:57 »
Samma här. Jag har alltid ätit löskokta ägg, sockerkakssmet, majonäs osv inga betänkligheter alls. Men precis som ieenilorac skriver ska man naturligtvis håll god hygien i köket , men det gäller oavsett om man köper maten eller producerar den själv.

Om man dör knall och fall av kladdkaka så har man nog satt i halsen ::) Låter som en "råttan i pizzan" historia i mina ögon. Dessutom kan jag inte se hur en kladdkaka skulle vara någon risk. Den lagas ju i ugn och jag är ganska säker på att den blir varmare än 70grader.

Ta inte detta som någon kritik mot dig för det är det inte. Men jag blir ledsen när samhällets syn på vad som är bra livsmedel har vridits så snett att denna fråga ens behöver ställas. När mat som är producerad under fruktansvärda former och har ett sämre näringsvärde och sämre smak i människors ögon räknas som bättre och säkrare. Suck var är vår värld på väg  :(

Jag ska förövrigt ut och slakta en hemuppfödd kalkon nu  ;)

Jag håller fullständigt med dig Azoo-Lina! Precis så; "suck" (jag har haft några bakslag när jag som gäst kommit till ett ställe och tagit med ägg till värdparet och hört typ "går dom här verkligen att äta?" "är de mögliga?" (=gröna ägg) eller "fågelinfluensan då?". Man blir så trött!
/Karolina

melongurka

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 11 dec-10 kl 20:18 »
Lite skit rensar magen. Det är inte bara ägg man äter utan allt från trädgårdsland , buskar och träd. Inte vet man vad som hamnat där på , men jag mår bra.

fräsen

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 11 dec-10 kl 20:20 »
Mina egna ägg vågar jag äta, ja. Även råa i t.ex majonäs.
Köpeägg äter jag dock inte, för det stinker fisk om dom o jag gillar inte fisk plus att bara tanken på halvnakna hybridhöns får det att vända sig i magen på mig.
Däremot skulle jag aldrig äta en kaka som stått i solen hela dagen, örk.
Fast.. risken att en kladdkaka blir stående här är minimal..

Viktigt att tänka på när man har egna höns är att inte mata dom ute!!! Det lockar till sig vilda fåglar som kan ha salmonella.
Att låta hönsen gå o picka fritt ute är dock ingen större fara. Om dom inte går upp till fågelbordet i trädgården..

Staaf

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 11 dec-10 kl 20:32 »
Jag är antagligen nojjig just för att jag läst livsmedelshygien.

Kladdkakan var ett extremexempel, men jag tror på den, eftersom den kommer från ett livsmedelssammanhang. Det var några som bakat kladdkaka på ägg som det tydligen var salmonella i (den blir inte så varm i mitten, eftersom den ska vara lös där)och sedan hade de låtit kakan stå hela dagen framme i solen. Perfekt läge för tillväxt alltså. Kakan hade så mycket smitta i sig efter detta att pojken och pappan dog innan de kom till sjukhus.
Men som sagt: det var ett extremexempel.

Jag är inte rädd för att äta tillagade ägg, men rätt harig för just sådant som inte nått tillräcklig temperatur.

Lite av rädslan kommer kanske ifrån att jag just haft campylobacter också. Det var rent vidrigt.

Men jag är lite lugnare nu i alla fall.
Hur tvättar ni era ägg? Bara i vatten, eller skurar ni dem riktigt?
Jag tvättar inte mina ägg. Det kanske jag borde, men jag har aldrig tänkt på det eftersom jag tyckt att de liksom är i en förpackning.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #31 skrivet: 11 dec-10 kl 20:39 »
Jag tvättar mina ägg precis innan jag kokar dem, om det är mycket smuts på dem. Ska jag knäcka dem och tillaga dem brukar jag inte rengöra dem. Men jag är noga med att förvara äggen så att de inte skitar ner annat i kylskåpet, eftersom det är att utmana ödet att låta jord och/eller gödsel att röra vid mat man tänker äta rå.

Så om man förvarar äggen i kartonger, äggfack eller annan separat förvaring, och förvarar dem med tjocka änden upp, så håller de länge i kylen. Och man behöver inte tvätta dem förrän man ska använda dem. Jag tvättar med ljummet vatten, kompletterat med vanligt diskmedel och en disksvamp för att skrubba bort extra envis smuts.

esten

• -
« Svar #32 skrivet: 11 dec-10 kl 20:49 »
Smutsiga ägg ska först borstas torra och sedan torkas med en fuktad svamp eller trasa .
man ska aldrig tvätta äggen i vatten för då kan man få in bakterierna via porer i skalet som får tid att gotta till sig under lagringen .

Bäst är att använda dem genast .

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #33 skrivet: 11 dec-10 kl 21:00 »
Jag är växt upp i alperna där samonella (och mycket annat) inte är något man är rädd för utan et faktum som man lever med. Äter man mayonäs, tiramisu etc vid en buffe på sommaren då får man skylla sig sjäv (men händer varje år endå).  Men sammtidigt har vi varmare i kylen (8-10grader) mjölk etc stå framme länge på bordet och egg samt smör är oftast inte alls i kylen ens! Det finns ingen röttmånad som vi var rädd för  ;) ! Men det bero kanske också på att det är ganska ovanligt att man storhandla allt köps färskt nästan varje dag. Och gårdsbutikerna ja det brukar finnas 2-3 st i varje by i gång / cykelavstånd. Där köpte vi  ikke genomlysta egg och mjölk som dem fyllde i vår egen kanna direkt från tanken.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #34 skrivet: 12 dec-10 kl 12:08 »
Smutsiga ägg ska först borstas torra och sedan torkas med en fuktad svamp eller trasa .
man ska aldrig tvätta äggen i vatten för då kan man få in bakterierna via porer i skalet som får tid att gotta till sig under lagringen .

Bäst är att använda dem genast .

Varmt vatten sluter till porerna. Så man kan med fördel tvätta äggen i så varmt vatten som möjligt.
Höns, stickning och pelargoner

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #35 skrivet: 12 dec-10 kl 12:23 »
När man ska lägga ägg i kläckaren använder man ju vatten som är varmare än äggen, just för att förhindra att smuts vandrar in genom porerna. Och så tvättar åtminstone jag med virkon-s.

Matägg tvättas som tidigare skrivet precis innan användning, men om de är mycket smutsiga borstas det värsta bort med torr rotborste innan jag lägger dem i kylskåpet.

Existens?

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 12 dec-10 kl 12:45 »
Tvättar man ägg så ska alltid vattnet vara minst 10 grader varmare än äggen, då vandrar smutsen åt rätt håll så att säga.

Vad gäller den obligatoriska salmonellakontrollen så gäller den om man har mer än 200 höns och säljer direkt till konsument. Säljer man yrkesmässigt till butik eller liknande så ska man ta prover direkt, även om man har färre höns, men det är ju kanske inte en helt vanligt situation.

Jag äter givetvis mina egna ägg, och gör det snarast som en kontroll..äter sockerkakssmet minst en gång i veckan.. :)

Ofta när man är på kurser och liknande där personal från skolor och liknande ojar sig om salmonella, så brukar jag säga att det finns ett enkelt sätt att klara sig: Köp svenska ägg.  Men nädå, import ska det vara, det är ju billigare.

Gregerr

• Dalarna
« Svar #37 skrivet: 12 dec-10 kl 13:50 »

Så om man förvarar äggen i kartonger, äggfack eller annan separat förvaring, och förvarar dem med tjocka änden upp, så håller de länge i kylen.

Hej!
Varför ska man ha tjocka änden upp?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #38 skrivet: 12 dec-10 kl 13:59 »
Därför att luftbubblan är där. Läste någonstans att både kläckägg och matägg mår bäst om luftbubblan är uppåt. Vet inte exakt vad teorin är bakom, men det kanske någon annan kan berätta.

Existens?

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 12 dec-10 kl 14:00 »
Tja..det är väl för att luftbubblan ska slippa 'byta plats'.. men det är riktigt. Äggen ska ställas med spetsen neråt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser