Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag göra med min dv. kochintupp?  (läst 2148 gånger)

pytte

• -
Vad ska jag göra med min dv. kochintupp?
« skrivet: 12 dec-10 kl 19:29 »
Har en kanonfin dv.kochintupp på 20 veckor som tyvärr visar att han är herre i hagen.. Bröstar upp sig och flyger gärna ner mot benen när man kommer, har fått köra bort honom ett par gånger sedan håller han sig lugn ett tag. Sedan kommer det ett litet återfall.
Vill ju helst behålla honom då han har fina färger, men vill inte ha någon ilsk tupp som kan göra barnen illa. Har ni några tips?
Gruppen består av 2 tuppar och 6 hönor.
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vad ska jag göra med min dv. kochintupp?
« Svar #1 skrivet: 12 dec-10 kl 22:10 »
Linkoso har skrivit en bra förklaring om hur man dominerar och tuktar en tupp som sticker upp. Ibland kan man komma tillrätta med problemet genom att vara större och mer dominant ibland är det bara slakt som gäller.

Prova att söka lite bland trådarna eller PM henne så hon kan leta fram den tråden.

Har du barn är det extra viktigt att man har snälla tuppar. Det är inte så kul att få en tupp i ansiktet  :-\ Och det ska vara kul med djur, inte något som man ska behöva vara rädd för!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Distorp

• Bor på gård med sambo, son och väldigt många djur!
    • Östergötland
    • Distorp Islandshästar
« Svar #2 skrivet: 12 dec-10 kl 22:23 »
Jag har också problem med en ungtupp silkes, fast han är elak mot dom andra i flocken. Pickar, hackar och attackerar dom andra stackarna. Är det slakt som gäller då?

Är helt ny på höns ( skaffade i höstas ), har 4 silkes, 6 faverolle och 5 bland. Alla går tillsammans.

Johanna
Bor på landet med sambo, son, 40-talet hästar, två katter och ett gäng höns.

pytte

• -
« Svar #3 skrivet: 14 dec-10 kl 09:10 »
Jag är också ny på höns, märks kanske på frågan ::)
Kan det vara ett beteende som går över???
Han är ju inte så gammal än....hoppas, hoppas
Har en engelsk cocker,  welsumer, stor laxfärgad faverolle, blomme och  blandras höns.

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 dec-10 kl 09:34 »
ja, det kan lugna sig med tiden, men inte alltid.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #5 skrivet: 14 dec-10 kl 10:18 »
Vi har haft några tuppar som varit så, de har tyvärr inte blivit bättre utan vad man än gjort så har de blivit värre med tiden. De har fått sluta som tuppgryta. Men å andra sidan har de varit stora blommetuppar. Vår dv-kochintupp har ibland tuffat sig lite mot oss, spec när det varit kycklingar i flocken. Han är å andra sidan så himla liten, så att han hoppar upp ngr cm på mina gummistövlar gör mig inte så mycket. Å andra sidan så slutar han malla sig när man kört bort honom. Tills nästa gång man kommer in... ::)

Han är så himla kul, för när de är i sommarhuset så är de instängda på natten i sitt lilla hönshus. När jag då släpper ut honom på morgonen rusar han ut, gör en liten "dans" som ska vara lite aggressiv och - jag går därifrån! Total seger för honom! Han är så nöjd, det ser jag. Han brukar rusa in igen för att hinna sätta på en höna innan hon hinner ut. Mycket att göra på morgonen för liten tupp. ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 15 dec-10 kl 20:54 »
Råkade ut för ett beteende som jag tolkade lite för kaxigt/på/dominerande av en tupp ikväll... Hade kameran på mig då jag var ute och fotade så passade på att filma en snutt hur jag vill att min "motståndare" ska vara innan jag är nöjd och låter honom gå.

OBS: Det är inte alltid detta fungerar på alla tuppar, det gäller att ta tag i problemet så tidigt som möjligt.

En grej jag glömt skriva är att ... Efter ni släppt tuppen, "jaga" honom gärna lite och "hacka" efter honom med fingrarna för att efterlikna en annan tupp som schasar iväg honom. Därefter (om ni vill ;) ) flaxa med armarna och GAAAAL ut segern!  ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Dominera en kaxig tupp
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

pytte

• -
« Svar #7 skrivet: 16 dec-10 kl 10:08 »
Tackså mycket för en bra handvisning hur jag ska göra, han är bara speciell i färgerna.... vet inte om det är något att avla på

Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser