Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken får ras?  (läst 11434 gånger)

Nickan

• -
Vilken får ras?
« skrivet: 13 dec-10 kl 14:09 »
Letar efter får som jag sett någonstans på nätet. vet inte om rasen är allmoge eller några blandraser men dom är fläckiga, har sett brun vita får, även svart vita... Någon som vet vad det kan vara för något?

vallhunden

• Västergötland
SV: Vilken får ras?
« Svar #1 skrivet: 13 dec-10 kl 14:37 »
Jacobssheep kanske?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 13 dec-10 kl 14:38 »
Jag är långt ifrån nån expert på får, men tror att väldigt många raser och korsningar kan vara mer eller mindre fläckiga.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Diablo

• Älskar keramik, ull, betong, växter, att göra tvål
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 dec-10 kl 15:15 »
Finullsfår?
Hur lång är svansen, finullarna har kort svans och ofta inga horn.
Vild i hjärtat. Har man tur behöver man inget vett;-)

Weasel

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 dec-10 kl 15:35 »
Finullsfår?
Hur lång är svansen, finullarna har kort svans och ofta inga horn.

Men de ska inte vara fläckiga! Bara bruna, vita eller svarta.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Birgit

« Svar #5 skrivet: 13 dec-10 kl 15:44 »
Flera allmogeraser kan nog ha sådana teckningar. Framförallt lammen. Behövs nog mer info för att kunna avgöra. Gå in på: www.allmogefar.se så kan du kika på de olika raserna.
Sedan är det ganska vanligt att korsningar mellan olika raser kan ge lite ovanliga färger.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 13 dec-10 kl 17:20 »
Her er noen flere raser  http://www.nsg.no/index.cfm?id=70471 :)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #7 skrivet: 13 dec-10 kl 17:26 »
Jag är nästan säker på att du menar Jacobfåret. De är brun eller svartfläckiga. Dessutom syns fläckarna även i vuxen ålder vilket det inte gör på scheckfärgade gutar tex. (Förutom när de är nyklippta). Jacobfåret kan ha fyra eller tom sex horn men oftast är de normalhornade.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #8 skrivet: 13 dec-10 kl 18:38 »
Jag skulle tippa  Helsingefår http://www.allmogefar.se/
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Nickan

• -
« Svar #9 skrivet: 13 dec-10 kl 21:32 »
ja jacob sheep var ju jätte fina, men hälsingefåren var nog det jag sett, men jag hittade bara bilder på lamm som var fläckiga..

Får hålla utkik om jag hittar några till våren så ska jag slå till.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 14 dec-10 kl 08:40 »
men hälsingefåren var nog det jag sett, men jag hittade bara bilder på lamm som var fläckiga..
Får hålla utkik om jag hittar några till våren så ska jag slå till.

Om det är viktigt att de ska vara fläckiga som vuxna och inte bara som lamm, måste du välja noga. Enda sättet att säkert få ett får som är fläckigt som vuxet, är att köpa just ett "vuxet fläckigt får"  :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Birgit

« Svar #11 skrivet: 14 dec-10 kl 12:06 »
Fast ofta finns fläckigheten under och syns när man klipper. Den blir bara mer diffus med åldern.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #12 skrivet: 14 dec-10 kl 12:58 »
Hmm har jag missat något? finns det bild??
Vi har klövsjöfår som är fläckiga
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

JBF

• Småland
« Svar #13 skrivet: 14 dec-10 kl 17:48 »
Ja, och här finns en roslagstacka som är svart vitfläckig som en låglandsko!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

« Svar #14 skrivet: 14 dec-10 kl 18:00 »
Hade en sådan finullstacka en gång. Supervacker!
Angående Jacobfår, så kikade jag på sådana i lördags på Tierpark Warder i Tyskland. De såg inte ut som på bilden, utan hade betydligt mer variation i utseende, även om någon var skäck.

Diablo

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 16 dec-10 kl 16:29 »
Men de ska inte vara fläckiga! Bara bruna, vita eller svarta.

Nej, vi har flera som är fläckiga.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 17 dec-10 kl 12:06 »
Nej, vi har flera som är fläckiga.
SvenskaFinullsfår ???
vad menar du med fläckiga, menar du att dom har vita tecken på huvudet eller menar du att dom är fläckiga på kroppen ???

"Rasen kännetecknas av en mjuk glansig och silkig samt finfibrig och finkrusig ull i de tre färgvarianterna vitt, svart och brunt."Färgen skall vara enhetlig över hela kroppen.
« Senast ändrad: 17 dec-10 kl 12:22 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Diablo

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 17 dec-10 kl 16:58 »
SvenskaFinullsfår ???
vad menar du med fläckiga, menar du att dom har vita tecken på huvudet eller menar du att dom är fläckiga på kroppen ???

"Vi har haft flera som ser ut som är två färgade, vita/ bruna, svarta/vita. Fläckigheten kan variera, men några är rikligt fläckiga. Kanske är det för vi valt att avla på dessa för vi tagit omhand fällarna. Det har blivit intressanta fällar!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 17 dec-10 kl 17:50 »
Är du säker på att det är renrasiga finullsfår? Vad jag förstått så säger rasstandarden att de inte ska vara fläckiga. Men om det korsats in andra raser, längre tillbaka, så kan såklart andra färganlag slå igenom, särskilt om ni medvetet avlar på dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Diablo

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 19 dec-10 kl 16:42 »
Är du säker på att det är renrasiga finullsfår? Vad jag förstått så säger rasstandarden att de inte ska vara fläckiga. Men om det korsats in andra raser, längre tillbaka, så kan såklart andra färganlag slå igenom, särskilt om ni medvetet avlar på dem.
[/quote
Absolut säker, vi har papper på alla.

Dela detta:

* Inloggade just nu

257 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser