Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som dog  (läst 2210 gånger)

Anso1971

• Dalarna
Höna som dog
« skrivet: 14 dec-10 kl 09:54 »
Nu när det är så kallt ute så öppnar vi inte luckan om dagarna. Men i förrgår när solen sken och det var -13, så varde ivriga att komma ut när jag kom med vatten på förmiddagen. Jag själv tog ju då inte vägen genom luckan... utan kom via dörr, och jag tänkte att de kan väl få vara ute en liten stund så går jag och stänger om dem om ett tag. Så jag lämnade dörren på glänt och lät dem vara ute. Så har jag gjort många ggr.

Hann inte mer än in förrän min pappa ringde. Vi samtalde ca 20 minuter. Mot slutet av samtalet tittade jag ut genom fönstret mot hönsen som höll sig mot södra hönshusväggen, i solen, en halvmeter från dörren jag lämnat öppen. Men jag tyckte en höna såg så konstig ut. Som om hon låg i snön. Sandbadade i snön? Det vill man väl inte i minus 13 grader? Så jag avslutade samtalet och gick ut för att titta till dem. Då hade de varit ute max 30 minuter. Och hönan var död.
Jag tänker att hon måste varit svag innnan. Jag har inte märkt något, men å andra sidan så betraktar jag dem inte i timmar som jag kan göra på somrarna när de går ute. Nu är jag ute med mat och vatten och umgår kanske med dem en kvart om dagen bara.
Pappa ringde strax upp för att höra hur det var med konstiga hönan, och då säger han att de inte får vara ute när det är kallt. Är era höns aldrig ute när det är kallt? Och hon hade en halvmeter till dörren, men pappa sa att höns är dumma, de har inte förstånd att gå in när de fryser... Men alla de övriga mådde ju bra och verkade opåverkade av kylan. De verkade mest ha det skönt där mot väggen. Så nu vet jag inte om jag ska våga låta dem lufta sig mer förrän till våren. Mitt sunda förnuft säger mig att hon måste ha varit svag och därför klarat kylan sämre än de andra. Men vill gärna ha lite synpunkter från alla ni andra som har höns.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

jag71

• varma höns
    • Skåne
SV: Höna som dog
« Svar #1 skrivet: 14 dec-10 kl 10:04 »
Jag har ju läst att höns klarar kyla bra. Våra höns är ute varje dag, även när det är -10 och mer.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 14 dec-10 kl 10:43 »
Mina höns kan gå mellan växthuset och hönshuset hela dagen som de vill, med ungefär en meter utomhus emellan. Växthuset är utetemp, kanske ett par grader varmare, hönshuset omkring nollgradigt.  De är för det mesta i växthuset hela dagen även om det är -12.  Fast där är vindskyddat och hö och torra löv som underlag - inte snö. Ingen sol dock förräns i mars.   Men uppenbarligen har de inget emot ganska mycket minus.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 14 dec-10 kl 11:27 »
-13 har det varit i det oisolerade delen under de värsta tiderna på året ibland (-30 ute). Och de har inte dött för det utan varit helt som vanligt. Så jag tror knappast att de skulle dö av att att kylan är utomhus istället. Måste ha varit något tokigt med hönan, hjärtattack?

För övrigt, mina får gå ut ibland om de vill om det inte är för kallt (-15 ute tycker jag är gränsen, annars släpper man in massa onödig kall luft då de ogärna vill gå ut ändå), men inte så många som brukar vilja det, var en tupp ute igår ensam i kylan och pickade, resten av tjocka högen höll sig inne. :P

« Senast ändrad: 14 dec-10 kl 11:31 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 14 dec-10 kl 20:34 »
Jag tror inte att din höna dog av kylan. Förmodligen var det något fel på henne och hade du inte släppt ut dem så hade du hittat henne inne istället. Höns dör inte av -13 och solsken.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

287 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser