Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När tuppen parar, är det tecken på värpning?  (läst 3274 gånger)

Hönz

• Skåne
När tuppen parar, är det tecken på värpning?
« skrivet: 14 dec-10 kl 14:57 »
Jag har värmelampan på ute hos hönsen sedan ett par veckor. Nu har samtligas kammar vuxit ut och blivit knallröda. Dessutom har någon av värphönsen börjar värpa (3:e ägget idag). Idag stod jag ute i kylan och kollade på dem ett tag och tupparna parar sig med hönsen väldigt mycket. Är detta ett tecken på att fler kommer börja värpa snart?
Vore väldigt trevligt med lite ägg eftersom jag knappt fått några sedan de ruvade fram kycklingar i maj.
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: När tuppen parar, är det tecken på värpning?
« Svar #1 skrivet: 14 dec-10 kl 15:46 »
Att kammarna har börjat bli röda tyder på att de kommer att börja värpa snart. Det gör ju att tuppen börjar intressera sig mer för hönorna.

Idalun

• Småland
« Svar #2 skrivet: 25 dec-10 kl 09:53 »
Jag har också funderat på detta men nybörjare som man är, vet jag inte om det verkligen är så.
Jag har en höna som värpte i höstas och då parade sig tuppen med henne. Nu har hon slutat värpa och jag har inte sett honom uppvakta henne alls nu. Hon verkar även ha halkat ner i rang då hon inte längre sover närmast tuppen.
Min tanke är att tuppen måste "känna av" vilka hönor som värper. Varför slösa energi om det ändå inte kan bli några kycklingar?? Naturen brukar vara ganska enkel på det sättet... eller har jag helt fel?  :-[

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 25 dec-10 kl 10:11 »
Absolut inte helt fel  :D Men du har glömt bort hormonstinnaungtuppsfaktorn  i din kalkyl  ;) Tillhör man den gruppen försöker man entusiastiskt para sig med allt som går, kycklingar, gamla hönor, unga hönor och inte att förglömma andra tuppar   :o Det brukar vara rätt mycket bråk förknippat med dessa ynglingar  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Idalun

• Småland
« Svar #4 skrivet: 25 dec-10 kl 10:25 »
Ah, anade att det var något jag missade!  ;D
Antar att detta stadie (som verkar påfrestande för hela flocken) varrierar i längd och kanske även kan utebli helt!?
Min brahmatupp verkar "hålla sig" till de hönor som är värpande eller ska till att börja. När jag bara hade mina unga brahmahönor så högg han tag i dem i nacken, men mer blev det inte. När jag sen utökade flocken med en äldre höna så parade han sig med henne men struntade i resten. Så jag hoppas att han nu fattat vad som är hans uppgift och fortsätter med sitt lugna och trevliga sätt och hoppar över det där hormonstinna stadiet!  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

247 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser