Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge ballar ur på två dagar  (läst 8968 gånger)

gernsö

• Skåne
SV: Bagge ballar ur på två dagar
« Svar #20 skrivet: 16 dec-10 kl 22:04 »
vi hade en bagge med attityd, jag tröttnade på att inte kunna gå säkert i hagen och slappna av. Så en dag då han skulle stånga mig så vände jag mig om snabbt och small en järnstång i huvudet på honom, sen den dagen hade jag alltid med en pinne, gren, stång vad som helst då jag gick in i hagen, och så länge man hade det så höll han sig borta........
Jag tror att flasklamm i allmänhet får mindre respekt för människor och ska testa mera.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Charlotte

• -
« Svar #21 skrivet: 16 dec-10 kl 22:22 »
Hur säger man till en bagge på skarpen?
Får alltid sån lust att drämma till honom i skallen ... men jag tror inte att det är en sån bra ide.  ;D ;D
Hmmm, jag skrev ett längt inlägg till svar som försvann för jag blivit utloggad :(
Men jag lägger ner ganska mycket jobb på mina baggar, alla går att leda i grimma/halsband och de som jag köpt i vuxen ålder mutar jag med godis så att dom blir handtama och går att fånga i hagen.
Jag upplever inte att hanteringen gör dom mer svåra att ha, tvärtom. Dom vet var dom har mig och jag vet var jag har dom, det har aldrig varit några problem ens när dom går med tackorna under betäckningen.
 Så när min kaxiga bagge går emot mig räcker det med att sträcka upp sig och säga ett barsk Nej åt honom så vänder han sidan till och vill bli kliad istället. När han började med dom där fasonerna så tog jag tag i halsbandet på honom och höll fast ordentligt och gick iväg en bit med honom för att visa vem som besämmer. Men han är ju ingen riktig värsting...
 Den "knäppa" flasklammsbaggen hjälpte ingenting på, varken nedbrottningar eller annat, han var bara sån helt enkelt...
                                         Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ersam

• -
« Svar #22 skrivet: 16 dec-10 kl 22:24 »
Jag tror av princip att man ska undvika att drämma till nån oavsett det är människa eller djur om det inte handlar om direkt nödvärn. Ska erkänna att jag ändå gjort det men det känns inget vidare.  :-[

Däremot har jag haft en bagge som tuffade till sig som jag tog ner och la på rygg inför tjejerna i flocken. Han var inte så kaxig efter det utan såg till att undvika liknande situationer. Efter ett tag försökte han igen och då var hans dagar räknade...

hustran

« Svar #23 skrivet: 17 dec-10 kl 01:10 »
Jag tror fortfarande att baggarna är individer. Sedan vi började med Gutefår så stärks min tanke. Att mötas av en klok blick, kommunisera tydligt och få god kontakt. Det är känsla det. Hitills har jag inte haft problemen med baggar. Inte så mycket med andra raser heller men Kontakten med Gutarna har varit enastående. Kanske är det så att de domisticerade raserna...allmogefåren bla. är lättare att umgås med.

ersam

• -
« Svar #24 skrivet: 17 dec-10 kl 08:03 »
Se där ja - även uppmärksamhet i lokalpressen.  8)

http://www.alingsastidning.se/nyhet_visa.asp?id=7439&sidnamn=ALINGS%C3%85S

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #25 skrivet: 17 dec-10 kl 08:45 »
Se där ja - även uppmärksamhet i lokalpressen.  8)

http://www.alingsastidning.se/nyhet_visa.asp?id=7439&sidnamn=ALINGS%C3%85S

Hahaha, ja med de hornen var det inte konstigt att han kom igenom, säkerhetsglas my ass, inget är starkt nog åt en ilsken bagge utom möjligtvis gjutjärn  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

gernsö

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 17 dec-10 kl 09:18 »
Så, nu är ni en del av historian.... evigt
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #27 skrivet: 17 dec-10 kl 12:00 »
Gutebaggar is the shit, alltså!

Han gjorde ju bara sitt jobb, men det var förstås helt rätt att slakta honom.

Vår förra gutebagge var rätt ilsk av sig, men hans son är from som ett lamm. Än så länge (2.5 år). Jag kan iaf fortfarande gå in till fåren utan att behöva håll koll bakåt. När han började bli lite väl närgången i somras satte jag ner foten. Bokstavligen. En hård stampning i marken är en varning som får förstår, sedan dess håller han sig på behörigt avstånd från mig.

Men det var en snygg bild från skolan där. Stilig bagge. Kommer leva vidare i folks minne i många år.
« Senast ändrad: 17 dec-10 kl 12:02 av larsw »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Charlotte

• -
« Svar #28 skrivet: 20 dec-10 kl 16:16 »
 Nu även känt på Fåravelsförbundet ;D
http://www.faravelsforbundet.com/
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ersam

• -
« Svar #29 skrivet: 20 dec-10 kl 19:24 »
Nu även känt på Fåravelsförbundet ;D
http://www.faravelsforbundet.com/

Väntar bara på Aftonbladet. Baggchocken i Långared!  :)

morellen

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 21 dec-10 kl 20:45 »
Väntar bara på Aftonbladet. Baggchocken i Långared!  :)
Ring dom o "tala ut" så kanske det kan bli ett tillskott till kassan? ;-)
Blötsligt känns min bagge väldigt beskedlig.. ;D

magnusT

• Småland
« Svar #31 skrivet: 22 dec-10 kl 08:31 »
Oj vilken historia, verkar dock som att ilskna baggar inte är något ovanligt. Man har ju alltid hört om ilskna baggar, och jag har själv haft en som jag försökte tämja...utan större framgång tyvärr  :)

Men för ca 2 år sedan fick vår ena tacka 4 lamm, och det blev till att flaskmata den ena lilla killen. Han var så snäll och gosig, så vi hade inte mage att skicka honom på slakt. Idag går han med tackorna, kastrerad och precis lika gosig. Han har blivit en jätte stor kille, med ett hjärta av guld. Han har t.o.m gosat med min 6 månaders son som skrattade högljutt, när den stora baggen körde fram sitt enorma huvud och luktade på honom.
Vu har nu skaffat en annan bagge till avel, den nya grabben gav sig direkt på Teo (som vår stora kille heter) . Men det var lite som att köra huvudet i en betongvägg, Teo rörde sig inte en millimeter. Teo har aldrig stångat vare sig bagge eller annat, så  den nya baggen gav snabbt upp. Och nu är de kompisar och går tillsammans med 20 tackor.
Så snälla flaskmatade baggar finns.

ulfg

« Svar #32 skrivet: 22 dec-10 kl 21:30 »
Det var en riktigt fin solskenshistoria om baggen Ferdinand, förlåt Teo. Baggar kan vara otroligt fina individer med en egen personlighet. Så visst finns det fina och snälla flasklamm. Särskilt om de är kastrerade...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Charlotte

• -
« Svar #33 skrivet: 22 dec-10 kl 21:37 »
Det var en riktigt fin solskenshistoria om baggen Ferdinand, förlåt Teo. Baggar kan vara otroligt fina individer med en egen personlighet. Så visst finns det fina och snälla flasklamm. Särskilt om de är kastrerade...
Fast min tvillingbror till den "galne" flaskuppfödda baggen som är den enda bagge jag slaktat pga dåligt humör var en toppenbagge som inte var kastrerad, han gick i avel många säsonger.
Jag saknar hans sätt att faktiskt "gå emellan" med kroppen och stoppa tendenser till bråk mellan andra baggar i flocken.
 Tänk vad synd att det behövs tackor för att få lamm, jag skulle lätt kunna ha bara baggar annars ;)
För dom är precis som Ulfg skriver ofta väldiga personligheter.
                         Mvh
                     Charlotte

randigko

• Övriga världen
« Svar #34 skrivet: 23 dec-10 kl 11:13 »
Hemma avlar ingen på flasklamm. Sådana lamm har ju stötts bort av modertackan eller förlorat modern. Baggar skall ha med sig goda modersegenskaper till döttrarna. Man gallrar bort allt med dåliga egenskaper; lynne, tillväxt, klövar, ben. Alla tackor med födselsvårigheter får hjälp, men skrivs upp och slaktas ut när de vant av lammen, lamm som hade problem vid födseln blir inte avelsdjur. Arten får har helt enkelt så mycket avkomma att det inte finns skäl att spara skräp. Rekryteringen räcker till ändå.
Dono ferrum!

Charlotte

• -
« Svar #35 skrivet: 23 dec-10 kl 22:06 »
Hemma avlar ingen på flasklamm. Sådana lamm har ju stötts bort av modertackan eller förlorat modern. Baggar skall ha med sig goda modersegenskaper till döttrarna. Man gallrar bort allt med dåliga egenskaper; lynne, tillväxt, klövar, ben. Alla tackor med födselsvårigheter får hjälp, men skrivs upp och slaktas ut när de vant av lammen, lamm som hade problem vid födseln blir inte avelsdjur. Arten får har helt enkelt så mycket avkomma att det inte finns skäl att spara skräp. Rekryteringen räcker till ändå.
Baggen jag använde i avel var av en utrotningshotad ras och det finns anledningar till att ett lamm blir flasklamm som inte behöver vara dåliga modersegenskaper...
Han har ett antal döttrar som inte har haft problem med att ta hand om sina lamm :)
                             Mvh
                      Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser