Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge kan jag räkna med att hönan lägger ägg??  (läst 1548 gånger)

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
jag har en Araukana höna som jag köpte i våras , hon har ring på benet..som det står 05 på är det de år hon är född då???
ringar ju inte mina djur så därför har jag väl inte funderat så mycket på detta..
hon la inte överdrivet många ägg under den säsong som gott men hon har värpt
men då kommer frågan  hur länge värper de..eller är avelsäsongen i det närmaste slut för lilla pönan...Mvh Susanne
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur länge kan jag räkna med att hönan lägger ägg??
« Svar #1 skrivet: 15 dec-10 kl 21:22 »
Att det står 2005 på ringen innebär inte nödvändigtvis att hon är född 2005 även om det kan vara så. Många uppfödare återanvänder gamla ringar om årets tar slut eller på djur dom planerar att sälja.

Angående hönors värpförmåga så är den ofta bäst de första 2åren för att sedan klinga av. Min äldsta höna blev lite över 8 år och hon värpte 2-3 ägg i veckan sista året. Det är bättre än vissa andra raser men inte lika bra som när hon var ung.

En granne hade en dv Kochin som blev en bit över 14. Hon värpte 3 ägg näst sista året och 1 ägg sista året hon levde. Inte precis högproducerande men lite ägg blev det  ;)

Är  din höna 5 år så kanske hon värper 30-60% av det hon värpte när hon var 1 eller 2 år.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

susidus

• såenserutdå...
    • Småland
SV: Hur länge kan jag räkna med att hönan lägger ägg??
« Svar #2 skrivet: 16 dec-10 kl 08:51 »
Okej då vet jag  , man lär sig alltid något nytt  ;) får satsa på att försöka få fram lite kycklingar detta år då .. så det kommer fler me tofsar på kinderna ...tack Lina..
Vad vore livet om man inte kunde hoppas.... och det gör jag fortfarande....
;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser