Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan killingen komma?  (läst 2360 gånger)

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
När kan killingen komma?
« skrivet: 16 dec-10 kl 19:36 »
Min get killade i april, Bosse (bocken) har varit med henne hela tiden sedan dess och jag har hört hans brölande lite nu och då på sensommaren/hösten.  När tror ni det kan vara dax?   

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: När kan killingen komma?
« Svar #1 skrivet: 16 dec-10 kl 19:42 »
När som helst skulle jag säga. Dräktighet 5 månader.
Bocken håller noga koll på när geten brunstar.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 16 dec-10 kl 19:47 »
Ja 5 månader vet jag ju men brunstar hon fast hon ger di?  Hur snabbt efter killningen kan hon bli dräktig igen?

ninna b

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 dec-10 kl 20:06 »
Om geten killade i april så har hon säkert inte börjat brunsta förrän i juli, aug så du kan nog vänta dig killingar efter jul. Du får kolla på juvret, när det börjas fylla på med mjölk.

Om hon nu killar under vintern så kommer hon att brunsta om ganska snart efter killningen... då menar jag 10- 20 dagar så då får du passa henne så att hon inte blir betäckt igen.

SecretQ

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 18 dec-10 kl 10:25 »
Är det inte bra om hon blir betäckt igen.....?   jag menar ju liksom lite naturens egen gång ??   Jag måste då alltså sära på dem...... vilket inte kanske e så lätt

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 dec-10 kl 10:35 »
Getter brunstar fast de ger di. Dräktighet och digivning tar rejält på geten och det är inte bra att låta dem killa mer än en gång/år. Mitt råd är att dela på getter och bock.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 18 dec-10 kl 10:39 »
Som jag förstått det kommer de att få 2 killingar per år, eller 3 på 2 år, om man inte delar på dem.

Det sliter på geten, som kommer att åldras i förtid, och dessutom producera dåligt med mjölk, när hennes kondition inte räcker till längre.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 18 dec-10 kl 11:16 »
När det gäller lantrasgetter, så får unggetterna som regel en killing första gången de killar och därefter tvillingar. Men jag har också haft förstföderskor som fått två killingar....  En get som killat ett par gånger kan alltså få fyra killingar/år (ev. fler) om man låter bocken gå med hela tiden. Det är en gethållning som åtminstone inte jag gillar.

Killar geten 1 januari, så kan hon ju hinna med att få killingar 3 ggr på ett år om hon har riktigt bråttom och oturen är framme.
« Senast ändrad: 19 dec-10 kl 10:26 av Sussilo »

SecretQ

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 18 dec-10 kl 21:18 »
Bra då vet jag och eftersom henner killing i april blev en lite bock så kan de ju gå ihop, medans mamma get är med sin nya killing   ;D

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 dec-10 kl 10:48 »
(....) Om hon nu killar under vintern så kommer hon att brunsta om ganska snart efter killningen... då menar jag 10- 20 dagar så då får du passa henne så att hon inte blir betäckt igen.

Jag skulle också hålla bockarna borta från geten, så hon får chans att hämta sig från dräktigheter och digivning. Att getter kan killa ett par ggr/år innebär inte att det är bra för dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

127 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser