bump..
Undrar också hur det ligger till med gårdsstödet. Hittar inte riktigt det på jordbruksverket. Måste alla 4ha gå åt till hampa? Måste det ske i kommersiellt syfte?
Vilket fritt samhälle vi lever i när man knappt får leva självförsörjande på små arealer och samtidigt ta del av en av de mest användbara grödorna out there

Oavsett, antar att det inte skulle vara speciellt effektivt att använda hampan lite som ved? Blir mycket påfyllnad, hehe.
Men för att göra briketter på ett enkelt sätt kräver det såklart att man drar isär fibrerna så långt det går t.ex. genom att slå den skördade hampan flera gånger emot uppåtstående spikar eller liknande, eller hur? Detta är något jag sett i instruktionsvideor från början/mitten av 1900-talet i alla fall (någon som vet vilka videor jag talar om, och kanske har några länkar? Männen i videon visade även hur de hugger timmer vill jag minnas).
Hur som helst, detta fungerar ju till att tvinna rep med, men för att göra briketter som sagt så behöver man väl göra fibrerna ännu mindre, hur gör man detta. Någon som vet?
Mvh