Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Califonian/rysk kanin  (läst 1848 gånger)

TeresG

• Västergötland
Califonian/rysk kanin
« skrivet: 17 dec-10 kl 15:49 »
Hej.
Jag köpte en Califonian hane i höstas och är helt ny på rasen! Tänkte att jag skulle försöka hitta en tjej åt honom så att jag åtminstonde har ett par. Men de är så svåra att hitta! Är det någon som vet en uppfödare eller en sida med olika uppfödare (förutom kaninavelsföreningen).

Sedan har jag en fråga angående raser. Är det så att califonian och rysk kanin är helt olika raser men att det har förekommit korsning mellan dessa för längesedan?

Hälsningar Teres
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Califonian/rysk kanin
« Svar #1 skrivet: 17 dec-10 kl 15:56 »
Jag kommer att ha registrerade ungar av Californian till salu till sommaren. Oregistrerad ev redan till våren.

Vad gäller rysk kanin vet jag inte, jag är själv ny på Californian, så jag kan inte rasbakgrunden. Den är en bra produktionskanin i alla fall, växer lite snabbare än tex NZ i normalfallet. Och har en fin päls, där allt man använder är vitt, så att den kan färgas om man vill.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TeresG

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 dec-10 kl 15:46 »
Okej=)
Jag är mest intresserad av ungar med härstamningsbevis iaf, men de behöver inte vara vältecknade, då jag inte har något intresse av att ställa ut. Men då är nästa fråga hur jag ska få upp dem för du bodde en bit bort. Men jag ska höra mig för om transport, fast det vore enklare att veta när. Så vi kan ju höras närmare. Du får jättegärna maila mig när du får bebisar, och gärna pris. Jag är intresserad av 2 honor.

hälsningar teres
« Senast ändrad: 19 dec-10 kl 21:08 av TeresG »
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 20 dec-10 kl 07:20 »
Jag meddelar när jag får ungar. Vi får se med transporten. Till Göteborgstrakten kan jag nog ordna transport, men det är ju en bit kvar i alla fall. Ibland har man tur, och hittar någon här på alternativ som ska köra, så att transporten löser sig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 20 dec-10 kl 18:53 »
Californian lär vara framtagen ur ryssar, chinchilla och new zealand i USA nån gång på 1920 talet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser