Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nävertak!  (läst 3886 gånger)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
Nävertak!
« skrivet: 17 dec-10 kl 16:30 »
Snubblade över detta för mig helt okända fenomen.

Är dom bra?

Hur lägger man dom?

Är de hållbara?

Hur tjock ska nävern vara?

Vilken tid på året ska man ta näver?

Är det någon som vet var man kan hitta bilder på nävertak? Har googlat men inte hittat.

ersam

• -
SV: Nävertak!
« Svar #1 skrivet: 17 dec-10 kl 17:01 »
Använder man näver som yttertak verkligen? Tror att de bryts ner ganska fort av att torka ut och sen fuktas igen. Däremot så är det ett suveränt undertak under exempelvis torv. Och det kanske är förklaringen att du inte ser några bilder på det.  :)

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #2 skrivet: 17 dec-10 kl 17:03 »
Jag läste bara i en bok där dom nämnde nävertak och blev nyfiken.

Hur lägger man det som undertak då?

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 17 dec-10 kl 22:30 »
Näverflaken läggs omlott både i sidled och höjdled. Man börjar längst ner vid takfoten. Beroende på vad det är för sorts byggnad och på hur tjock nävern är avgör hur många lager det behövs. 4-6 lager kan det bli.

Mitt stugbygge startar nästa år. Som det ser ut just nu så kommer jag att använda näver som tätskikt under torven.

Lägger in en bild på hur det kan se ut när man lägger näver som underlag till ett torvtak.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 18 dec-10 kl 14:24 »
Prins Tuvstarr (eller för den delen andra)! Har man lagt nävertak annat än som undertak?

Har hört att det gärna ska vara uppemot 7 lager. Samma källa sa att man kan importera från Ryssland. Men har inget på fötterna i frågan.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #5 skrivet: 18 dec-10 kl 20:42 »
Prins Tuvstarr (eller för den delen andra)! Har man lagt nävertak annat än som undertak?

Har hört att det gärna ska vara uppemot 7 lager. Samma källa sa att man kan importera från Ryssland. Men har inget på fötterna i frågan.

Ingen aning. Men det har gjorts rekonstruktioner av stenålders hyddor där man använt slanor/störar för att hålla nävern på plats. Vet egentligen inte hur historiskt korrekt detta är. Med torv på nävern kan inte väder och vind komma åt att rubba nävern. Sedan ger ju torven isolering också.

Ju fler lager desto bättre. Jag har också läst om importen av näver. Det kan vara svårt att få tag på de mängder som krävs här hemma. Det är ju även en kostnadsfråga. Till ett normalstort hus är det nog väldigt svårt att motivera de kostnader som det blir. Men till en liten timmerkoja kan det nog gå.   ;)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 19 dec-10 kl 10:33 »
Ja visst lade de gamla näver som yttertak. På nävern lade man ett lager "takved". Runda eller kluvna slanor som de hakade ur uppe vid nocken så att de skulle ligga närmare varandra. Ofta var det ändå ganska stora springor mellan dem. Takveden på de båda sidorna av taket hölls på plats med en grankvist som var trädd genom en tums hål som var borrade där takveden kordade varandra vid nocken.
En meter upp från takkanten låg en vågrät stock som tyngd längs hela taket på båda sidor av huset. Den hindrades att rulla ned an en och en halv tums dymlingar som var inborrade i några takvedspar här och var.

Den här sortens tak var vanliga ännu i början på 1900-talet. Ännu i slutet på 80-talet såg jag ett gammalt ruttet nävertak i Kisk nära Lappforsby.

Enligt gamlingarna var nävertak otroligt brandfarliga och takveden ruttnade och skulle bytas ganska ofta. Nävret höll betydligt längre.
« Senast ändrad: 19 dec-10 kl 10:37 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Gronavagen

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 19 dec-10 kl 16:34 »
TW är det något sånt här du menar?

http://www.historiska.se/misc/gemensam/malgrupper/larare/pyssel/vikingahus/

Skulle kåda kunna vara ett tätskikt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser