Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa ner tomatplanta  (läst 30443 gånger)

Lena A

Klippa ner tomatplanta
« skrivet: 27 jun-06 kl 15:23 »
Min tomatplanta är över 1,5 m hög. Ska jag klippa ner den för att få tomater? Än har jag inte sett någon tendens att det blir tomater överhuvudtaget.

rosita51

• Skåne
Re:Klippa ner tomatplanta
« Svar #1 skrivet: 27 jun-06 kl 20:35 »
Har den inte några blommor ens? :o
MVH Rosita zon 1

Lena A

« Svar #2 skrivet: 28 jun-06 kl 09:59 »
Nej, inga blommor. Jag klippte ner den till ca 1 meter igår, så får vi se vad som händer. Den verkar inte trivas  :'(

Bo

Klipp den jäms med marken
« Svar #3 skrivet: 28 jun-06 kl 12:06 »
och försök igen nästa år.

På högväxande tomater är den enda beskärning som behövs att ta bort skotten som kommer i bladvecken men vara rädd om blomklasarna och toppskottet.

Lena A

« Svar #4 skrivet: 28 jun-06 kl 12:30 »
Tack för svar. Jag försöker ta hand om nya skott nästa år. Som sagt, nu gjorde jag fel och klippte av den ungefär på mitten.  :'(

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 29 jun-06 kl 20:41 »
Det behöver inte vara kört! Låt plantan stå och växa som den vill!
Det kommer säkert att bli en buske av den, med lite mindre tomater, men lika goda! ;)
MVH Rosita zon 1

Lena A

« Svar #6 skrivet: 30 jun-06 kl 14:03 »
Ja, Rosita51, den står och .... gör egentligen ingenting, varken växer eller slokar, sedan jag klippte ner den. Den dog i alla fall inte  :D.

Den får stå där den står så får vi se vad som händer. En vacker dag kanske jag hittar tomater på den, trots allt  ;D

rosita51

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 30 jun-06 kl 16:09 »
Gödsla den och sköt om den, så kommer det kanske tomater!?
Har du sått den som frö eller köpt plantan?
MVH Rosita zon 1

Lena A

« Svar #8 skrivet: 30 jun-06 kl 16:17 »
Jag köpte den.

Bo

Nästa år
« Svar #9 skrivet: 30 jun-06 kl 21:12 »
köp en planta som redan blommar, då får du tidiga tomater.

nagual

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 jul-06 kl 23:02 »
Vi odlar tomater i son 4 och det är viktigt att tjuva de tomater som ine är busktomater så de inte skjuter skott i bladvecken. Inte för att det hindrar tomatens växtsätt men ger mindre tomater. När det gäller gödsling så är ett säkert tecken på att tomaterna är övergödslade med kväve att de krusar bladen i topparna och är mycket mörkgröna. De ska inte ha för mycket kväverik gödsel (tänk på forsfor och kalium) för då växer bara bladen till. När det kommer blommor är det viktigt att de befruktas och att när sedan tomaterna börjar utvecklas klippa bort blad som annars skymmer och hindrar solen från att verka mot tomaterna. Vi brukar toppa våra tomater runt den 15:e augusti för efter det hinner de inte mogna fram hos oss och då drar de bara onödig energi från plantan.

Anna.D

« Svar #11 skrivet: 09 jul-06 kl 08:17 »
Jag har lyckats att blanda mina tomatplantor så jag ser inte skillnad på busk och vanliga tomatplantor :-[så nu vet jag inte vilken jag ska plocka bort skotten i blad vecken ???
undrar också hur ofta man ska gödsla plantorna./Anna

HP

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 09 jul-06 kl 08:53 »
Anna D, jag lyckades med exakt samma grej... Men som tur var kom grannen med mååååånga års erfarenhet av odling- över och visade vad som var...samt hur man skulle ta bort bladskotten(eller vad de heter?!?)... Så ibland har man tur.  ;D
If You Run You'll Just Die Tired

nagual

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 jul-06 kl 07:57 »
När det gäller skillnad mellan busktomater och tomater som inte ska tjuvas så kan man ofta se det på växtsättet. Busktomaterna har ett mer kompakt växtsätt medans de andra mer går på höjden, men det bästa är förståss att märka dem med ett snöre eller liknande vid utplanteringen.
Gödsling, ja vi odlar tomater i kallväxthus (10 m2) och jag behandlar jorden i 2 årsintervall, en sida varje år. Så i mars kör jag ut den gamla jorden till en kallkompost och lägger in 300 liter torv som jag blandar med lika mycket färdig kallkompost. På andra sidan byter jag ca 300 liter jord mot lika mängd kallkompost. Sen är det dax att så sallad och spenat för de hinner ge skörd innan det är dax för utplantering av tomaterna och även under den första tiden när tomatplantorna är små så kan de samsas. Tillsammans med tomaterna har vi också gurkor och bönor, bönorna tillför lite näring till jorden och får klänga ut genom takföstren. När vi sätter ut tomatplantorna så gödslar vi lite runt varje planta, man kan ta varmkompost som är betydligt kraftigare eller höns/ko gödsel, nån näve per planta. Sedan är det bara att hålla koll på hur plantorna utveklas och om de blir väldigt ljusa i toppbladen ska man ge dem lite mer gödsel och om de blir väldigt mörka med stark krusning av bladen är det för myckt gödsel. Vi har droppbevattning men utan flytande gödning. Ibland kan jag slå på nån kanna med vatten som jag blandar med egen tillverkad flytande gödsel. Det är viktigt att besöka sina plantor ofta och lära känna dem så känner man också om de mår bra. Att knyta upp dem och sedan ta bort blad när tomaterna börjar komma är viktigt annars får inte frukterna tillräckligt med sol. Det kan också behövas små nätpåsar att placera klasarna i och knyta upp dem för att de inte ska gå av/vikas i fästat mot plantan. Det är en underbar stund när den första tomaten avnjuts i växthuset vart år  :)

ozzy

« Svar #14 skrivet: 19 jul-06 kl 17:07 »
jag har sått tomater utomhus och de växer ganska bra. tror dock inte att det kommer hinna komma några tomater i år. måste jag gräva upp den och ta in den i höst eller klarar den sej? jag är nybörjare som ni kanske förstår.

Vitis

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 19 jul-06 kl 19:13 »
jag har sått tomater utomhus och de växer ganska bra. tror dock inte att det kommer hinna komma några tomater i år. måste jag gräva upp den och ta in den i höst eller klarar den sej? jag är nybörjare som ni kanske förstår.

De kommer att dö första frostnatten. Visst kan du flytta in dem i krukor och odla vidare inomhus men då måste du ha plats och massor av belysning till dem om det ska bli nån skörd å det är knappast värt besväret.

Börja om nästa vår istället, lagom brukar vara att så inomhus i kruka ca 8 veckor före sista frostnatten, det innebär för större delen av landet att man sår i början på april och sätter ut dem i början av juni. En del börjar mycket tidigare men har man inte plats och belysning (eller uppvärmt växthus) är det ingen ide att tjuvstarta.

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #16 skrivet: 31 jul-06 kl 08:54 »
Jag odlar mina tomater utomhus efter husväggen på södersidan i stora hinkar. De växer fin fint i komposterad hästgödsel. Jag sår dem första dagen i april och planterar ut dem i början på juni. Jag planterar om dem en gång före det i mjölkförpackning (början på maj). De tomatkvistar som inte är mogna när frosten kommer klipper jag av och hänger att mogna i soligt fönster.
kan själv

Granelunds odling

• Närke
SV: Klippa ner tomatplanta
« Svar #17 skrivet: 13 jul-14 kl 18:01 »
Sorry för enormt bump..

Vill bara ha svar på en liten fråga.
Efter att jag läst på lite nu till min andra tomatodling så har jag klippt ner bladen så att dom inte ska täcka frukterna.
Problemet med mig är att jag vill göra så mycket, så sakta med säkert har jag nu klippt bort i stort sett alla blad på ett par av plantorna.
Bra eller dåligt? Vad kommer hända med mina små tomater och blommor nu? :/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #18 skrivet: 13 jul-14 kl 21:21 »
Jag klipper aldrig av några blad, mer än sådana som är utlevda och börjar vissna, eller tjuvskott förstås. Och jag får massor med tomater. Om jag vore rädd att bladen skuggade tomaterna skulle jag vika in bladen bakom.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

christelle

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 13 jul-14 kl 22:48 »
Jag har kortat ner de vidlyftigaste bladen längs hela plantorna och klippt bort hela blad som ligger an mot jordytan, inbillar mig att det blir för fuktigt där annars. Odlar i år bara frilandstomaten Moneymaker.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser