När det gäller skillnad mellan busktomater och tomater som inte ska tjuvas så kan man ofta se det på växtsättet. Busktomaterna har ett mer kompakt växtsätt medans de andra mer går på höjden, men det bästa är förståss att märka dem med ett snöre eller liknande vid utplanteringen.
Gödsling, ja vi odlar tomater i kallväxthus (10 m2) och jag behandlar jorden i 2 årsintervall, en sida varje år. Så i mars kör jag ut den gamla jorden till en kallkompost och lägger in 300 liter torv som jag blandar med lika mycket färdig kallkompost. På andra sidan byter jag ca 300 liter jord mot lika mängd kallkompost. Sen är det dax att så sallad och spenat för de hinner ge skörd innan det är dax för utplantering av tomaterna och även under den första tiden när tomatplantorna är små så kan de samsas. Tillsammans med tomaterna har vi också gurkor och bönor, bönorna tillför lite näring till jorden och får klänga ut genom takföstren. När vi sätter ut tomatplantorna så gödslar vi lite runt varje planta, man kan ta varmkompost som är betydligt kraftigare eller höns/ko gödsel, nån näve per planta. Sedan är det bara att hålla koll på hur plantorna utveklas och om de blir väldigt ljusa i toppbladen ska man ge dem lite mer gödsel och om de blir väldigt mörka med stark krusning av bladen är det för myckt gödsel. Vi har droppbevattning men utan flytande gödning. Ibland kan jag slå på nån kanna med vatten som jag blandar med egen tillverkad flytande gödsel. Det är viktigt att besöka sina plantor ofta och lära känna dem så känner man också om de mår bra. Att knyta upp dem och sedan ta bort blad när tomaterna börjar komma är viktigt annars får inte frukterna tillräckligt med sol. Det kan också behövas små nätpåsar att placera klasarna i och knyta upp dem för att de inte ska gå av/vikas i fästat mot plantan. Det är en underbar stund när den första tomaten avnjuts i växthuset vart år