Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blödande nacke  (läst 1263 gånger)

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
Blödande nacke
« skrivet: 21 dec-10 kl 12:36 »
Här kommer en kanske dum fråga från en hönsnybörjare.

När tuppen "kliver på" hönorna kan han då hålla/hacka så hårt i hönans nacke att det börjar blöda?

Min minsta brahmahöna har blivit flitigt uppvaktad av två mycket ivriga hedemoratuppar och blödde idag när jag kom till hönshuset för att städa.

Är det här vanligt eller ska jag försöka att dela boendet för de olika raserna?

Tacksam för svar.
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Blödande nacke
« Svar #1 skrivet: 21 dec-10 kl 21:46 »
Att det händer är väl varken vanligt eller ovanligt. Om det är så att hönan håller på att byta fjädrar i nacken så behövs det inte mycket för att det ska bli  blodvite. Fjäderpennor på utväxt innehåller ju ett blodkärl.

Har man två tuppar som konkurrerar om samma tjej ökar risken lite då den som inte parar ofta försöker få undan den som parar och han då håller i sig extra hårt  ::)

Om du ska sära dem åt eller inte är svårt att säga. Har hönan ett riktigt fult sår i nacken skulle jag skilja av henne så att hon får läka. Men det kanske är en knappt märkbar skada. Blod färgar ju  massor  så många gånger ser det värre ut än vad det är :P

Just nu har jag en tupp som har bråkat med sin bror ::) Han ser ut som man har doppat halsen i blod :P Jag blev helt förskräckt när ja såg honom i går kväll :o Efter en närmre undersökning kunde jag konstatera att den blodröda halsen på den vita tuppen kom från ett pyttelitet sår. Sårskorpan var mindre än det som blir om man kliat hål på ett myggbett :D Tuppen var med andra ord inte speciellt döende även om han såg hemsk ut. Han ser fortfarande hemsk ut då jag inte vill bada honom när det är så kallt   :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

MiaPia99

• Lev idag imorgon kan det vara försent
    • Dalarna
SV: Blödande nacke
« Svar #2 skrivet: 01 jan-11 kl 10:27 »
Tack så mycket för ditt svar.

De ivriga tupparna fick husarrest ett tag och har kommit tillbaka till gruppen.
Peppar, peppar det verkar gå bra nu  :)

Gott Nytt År
Lycklig ägare av Brahma och Sussex och två kattfröknar som är världens gosigaste

Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser