Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foder till harar?  (läst 17436 gånger)

Finafisken

Foder till harar?
« skrivet: 21 dec-10 kl 22:03 »
  :)
Hej, skulle vilja ha tips på bra foder att lägga ut åt haren som kommer förbi på natten. Vad är det bästa ur näringssynpunkt?
Brukar lägga ut knäckebröd och så har han tillgång till solrosfrön, jordnötter o andra blandade frön som jag lägger ut åt fåglarna.
Finns det nåt dom tycker är extra gott (och som samtidigt är nyttigt)? Äter dom margarin eller nåt annat som är fett o energirikt, om man lägger ut det?

/Finafisken

Skogsnatt

• Gäst
SV: Foder till harar?
« Svar #1 skrivet: 21 dec-10 kl 22:06 »
Asp eller annat lövris är det bästa du kan använda. I annat fall, så går det med morötter eller liknande

Finafisken

« Svar #2 skrivet: 21 dec-10 kl 22:15 »
hm, asp- eller lövris har jag inte tillgång till...o morötter har jag provat men utan större framgång...kan göra ett nytt försök
tack för förslagen  :)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 21 dec-10 kl 23:14 »
Rester från köket, äppelskruttar osv. Fröna till fåglarna låter perfekt, dom är ju ofta väldigt fettrika =).

//Lina

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 22 dec-10 kl 01:55 »
Jag skulle ju lägga ut hö jag... Nånstans där det håller sig torrt men där haren ändå kan komma förbi och äta.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 22 dec-10 kl 11:12 »
aspris..en hög med hö..strö havre över höet.. lite morötter..äpplen,potatis och kålrötter så blir de glada..gärna en saltsten oxå...
Fjäderfän och kaniner

Miia

« Svar #6 skrivet: 22 dec-10 kl 13:11 »
Tänk på att andra kanske drar nytta av godsakerna också. Jag har problem med råttor här som "slåss" om våra kvarglömda äpplen under snön.

Jag skulle absolut inte lägga ut mer gott, inte här i alla fall!

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 23 dec-10 kl 20:15 »
Jag lägger ut havrekross till harar och rådjur. Har inte hunnit bygga någon foderplats till rådjuren utan lägger på marken, vilket passar hararna.

De får också morot och äpple samt skal från rotfrukter och sånt från min egen matlagning. Och hö. Det kommer 3-4 fältharar varje natt.  De delar också på en saltsten för vilt, som jag satt lågt.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

The Game

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 dec-10 kl 20:57 »
Saltsten..Åker och inhandlar imorron...Har inte tänkt på det..
Jag har 4 harar som jag langar käk till..
Dom får hö och morötter..Sen pellets kan man ge eller????
Sen har jag hackat strö som jag ger till hönorna ibland..Borde väl funka till ahrarna eller??
mvh
majsan

edithsdotter

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 dec-10 kl 21:01 »
Saltsten..Åker och inhandlar imorron...

Det är julafton imorgon och "affären" kanske vill ha ledigt då och hararna överlever säkert utan saltsten tills på måndag!  ;)

The Game

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 dec-10 kl 21:02 »
Hmm..hehe...Jag ska...ju..iväg ...och..köpa tidningen ju..=)

Alba

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 24 dec-10 kl 13:39 »
Vet inte om hararna slickar så mycket på saltstenen, tänkte mest på rådjuren och älgarna när jag köpte den, men satte den lågt så att alla når.

God Jul!
/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Meritaton

« Svar #12 skrivet: 27 dec-10 kl 09:21 »
Jag skulle ju lägga ut hö jag... Nånstans där det håller sig torrt men där haren ändå kan komma förbi och äta.

/Sara

Säger desamma, Hö.
Har rejält med har besök på kaninernas höstack jag och där käkar de hö och halm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

257 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser