Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många honor orkar en hane med?  (läst 2486 gånger)

Leontina

• Västmanland
Hur många honor orkar en hane med?
« skrivet: 23 dec-10 kl 11:47 »
Ja alltså, jag sitter här och funderar över kommande avelssäsong och tanken slog mig ::).

Jag har en hane och tre honor och jag skulle vilja para alla så tätt som möjligt för att kunna hålla någorlunda samma ålder på ungdjursgrupperna. Men hur tätt inpå kan man para dom utan att riskera att resultatet blir sämre? Kan man para dom samma dag eller dagarna efter varandra eller måste han vänta flera dagar mellan parningarna?

Jag har ingen koll på sånt här så jag är mycket tacksam för svar om olika erfarenheter  :)

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Hur många honor orkar en hane med?
« Svar #1 skrivet: 23 dec-10 kl 11:55 »
Personligen skulle jag inte ta mig an mer än kanske tre honor. Det hela beror naturligtvis på resurser, på vad man kan locka med. Jag förmodar att karisma och personlighet spelar in hur många honor man kan hålla sig med. De ska ju födas och underhållas. Jag vet att det finns olika moraliska betänkligheter. Men rent praktiskt tror jag tre är hanterbart. Både muslimer och mormoner är ju inne i samma spår. Men att para sig med alla på samma dag låter lite jobbigt.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 23 dec-10 kl 12:12 »
Moraliska betänkligheter, skojar du  ;D?

En kaninhane betäcker gärna så många han orkar, och nog orkar han åtminstone 3 PER DAG. Inom loppet av 3 dagar kan man para upp 9 honor.

Har du ens någon erfarenhet av kaniner cebaztian? Muslimer och mormoner? Kaniner tillhör snarare en ganska så dekandent trosuppfattning, kanske liknande dom gamla romarna?

Pilgrimsfalk:
Det är bra att para alla samtidigt också för att om något händer en av honorna finns det adoptivmammor.

En hane kan absolut para upp alla 3 på samma dag, och resultatet blir inte sämre, varje dos sperma innehåller ju hundratusentals spermier =)...
Tre påsättningar per hona, vila en timme, nästa hona, vila en timme, nästa hona. Upprepa 2 dagar senare för att se om det tog eller om dom fortfarande är villiga.
//Lina

Leontina

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 23 dec-10 kl 13:21 »
Hehe, ja det där med trosuppfattning hade jag ju inte funderat så mycket på förstås ;D

Men tack för svaren iaf :-*

Det är bra att para alla samtidigt också för att om något händer en av honorna finns det adoptivmammor.

Det hade jag ju inte tänkt på med det låter ju mycket klokt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 23 dec-10 kl 14:48 »
Jag har ofta parat 4 honor per dag, med bra resultat. Man kan lätt ha typ 20 eller fler honor per hane, men kanske inte para alla honor samma vecka  ;). Men får han två veckor på sig kan han tveklöst para 20 honor. Sedan får han ju en lång viloperiod innan det är dags nästa gång.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 23 dec-10 kl 14:51 »
jag parar samtliga honor samma dag oftast med samma hane utan vila.. 5-10honor brukar han orka med...
Fjäderfän och kaniner

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 dec-10 kl 16:48 »
jag parar samtliga honor samma dag oftast med samma hane utan vila.. 5-10honor brukar han orka med...
Sådan herre, sådan kanin!
Tror det funkar bra för kaniner! :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 24 dec-10 kl 13:50 »
Jag har sett uppgifter om att hanen bör inte användas mer än 3 - 4 dagar per vecka, och inte mer än 2 - 3 parningar per dag. Detta för att upprätthålla god spermakvalitet.

http://www.fao.org/docrep/t1690e/t1690e00.htm

Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser