Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp... :'( Vad kan det ha varit?  (läst 5350 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Hjälp... :'( Vad kan det ha varit?
« skrivet: 23 dec-10 kl 22:16 »
Kroppen skakar av oro. Var ute hos fåglarna och grejade, alla ankorna var som vanligt. Pendlade mellan olika rum flertal gånger, när jag kommer in där ankorna är igen får jag plötsligt se Svartfot ligga på sidan med uppspärrade ögon, jag lyfter upp honom snabbt, hans huvud hänger slappt och han börjar flaxa som om döden inträffat.

Jag springer ut med ankan storbölandes i panik och sluddrar något om att "SVARTFOT, DU FÅR INTE DÖ, INTE NU TILL JUL OCH ALLT!" Lägger honom på rygg och skakar om honom, han fortsätter att krampa en kort stund för att sedan "komma tillbaka" till medvetandet ihop med några häftiga lite konstiga andetag... Höll i honom ett tag till för att sedan släppa ned honom. Han såg chockad ut och tillbakadragen, ville inte äta eller dricka. Efter en liten stund till så började jag försöka pilla in allfoder i näbben på honom och fick igång aptiten, gav han lite vatten i spruta då han fortfarande inte ville dricka någonting, även fast man doppade näbben i vatten... Men tillslut så började han dricka självmant också...

Nu när jag gick in satt han och kvackade och putsade sig, sträckte på sig och flaxade med vingarna, viftade lite på rumpan... Men han verkar lite "snurrig" och chockad ännu.  :-\ Han är för övrigt bra i hullet, men la märke till att hans kräva kändes nästan tom, som han ätit dåligt idag, de andra ankorna är ju som tjocka kulpåsar...  :-\

Nu sitter jag och är livrädd att han ska ligga död imorgon.  :'( Vilken julafton isf.... Han är min finaste kvackis också.  :'(
Någon som har en aning om vad som kan ha hänt?  :-\ Såg ut som något slags anfall, skitläskigt.  :'(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Hjälp... :'( Vad kan det ha varit?
« Svar #1 skrivet: 23 dec-10 kl 22:40 »

För mig låter det som han satt i halsen, I och med du skakat honom liggandes på rygg har det lossnat. Jag kan ha helt fel men sett på väg till kvävning på andra djurslag. Det gör ju ont i halsen efteråt. Och så blir djuren alltid lite chockade en stund .
Jag tror inte han är död imorgon  ;)
                                                        MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 23 dec-10 kl 23:17 »
Skulle ju kunna varit ett epileptiskt anfall ??? Då brukar man vara lite chockad och groggy efteråt. Ofta tar det många timmar innan man är sig själv helt och hållet igen.

I vilket fall som helst hoppas jag att det var en engångsföreteelse och att ni alla får en fin jul allihopa  utan andra olyckstillbud :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

gernsö

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 dec-10 kl 23:57 »
Liknar mycket en sak som jag har stött på med myskankor. Verkar genetiskt. Jag hade ett par honor från ett ställe som fick flera kullar, under olika åldrar så blev de så uppspelta, glada, hyper när de fick vatten att de slutade andas ordentligt och fick såna här anfall. de flaxa, vissa "skrek", hoppa, skakade, slog runt osv.... såg hemskt ut och var jätteäckligt. vissa klarade sig andra dog..... var dock inte många som blev vuxna, och jag har nu fått slaktat ut alla som gav dessa ungar.
enligt vet var det en svag gen som gjorde att de blev så glada  för sitt vatten, även om det bara varit slut en liten stund, att de blev helt till sig och glömde andas.
svårt att förklara men det låter som det samma.
kommer ihåg en kull jag hade som inte växte upp med sin mamma, utan jag hade den i en låda, var runt 20 st, och när jag på morgonen fyllde på vatten så såg allt ok ut, jag vände mig gjorde nå got och vände tillbaka och där höll alla utom 4 på att ha ett anfall. vissa så kraftigt att de liksom hoppade bakåt i kullerbytta och det var jättehemskt att se,sen bara föll de ner döda en efter en, de som var kvar som visade symptom avlivade jag, ville inte att de skulle lida.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 24 dec-10 kl 00:19 »
Fyfasen!  :'( Så hemskt. Men Svartfot var helt som vanligt, hade inte gjort något speciellt som skulle kunna få honom att spåra ur... Förutom mat då, men det får de ju varje dag utan att det har hänt något förut... =/ Han är för övrigt inte ens särskilt förtjust i vatten... =/ För att vara anka... Tittade ju till de massor med gånger, sedan rätt som det var inom någon minut så bara låg han där som slö och "halvdöd".  :o Tills jag tog upp honom, då började han flaxa.

Tänkte på det där som Cokett skrev... De fick ju som sagt mat... Tänk om han höll på att kvävas (det första jag gjorde var faktiskt att känna efter över halsen då jag har varit med om kycklingar som har kvävt sig själva och varit pågång att kväva sig själva, då blev de som "slappa" i huvudet och började som krampa med benen och vingarna *utspänd kropp med benen rakt ut*). Ankor kan ju vara väldigt glupska... =/ Och just det där med att han andades så konstigt strax efter att "anfallet" gick över? Lät som han kippade efter luft/hyperventilerade eller något likande, hastigt, tungt och lite väsande som gick över efter några få sekunder.

Epelepsi skulle det ju också kunna vara, men hoppas verkligen inte att det är något sådant....  :-\ Är ju livrädd att det ska börja återkomma.

... Kanske ska tillägga åldern på honom också, han är ca 19 veckor.

« Senast ändrad: 24 dec-10 kl 00:21 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 24 dec-10 kl 08:21 »
Håller tummarna för att han bara satt i halsen och att ni får en bra julledighet.
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 24 dec-10 kl 11:15 »
Var just det du beskrev om andningen jag reagerade mest på

Detta hände hos oss när jag fodrade lammen med morötter
Jag vet inte om jag gör fel med att infoga länken här  :-[

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=100986.msg899793#msg899793

Har också råkat ut för att mitt då 29år gammla sto satte i halsen.
Det var tur att hon var ute när det hände. Men det är en annan historia

GOD JUL  önskar Cokett
« Senast ändrad: 24 dec-10 kl 11:29 av Cokett »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 24 dec-10 kl 12:02 »
När jag kom ut idag så såg jag först inte till honom och blev livrädd... Men så kom han fram bakom "gömslet" (en dörr som står lutad med hö bakom). *Pust*

Men han äter inte ännu, bara dricker. :( Maten står han bara och glor på. Tog ut honom och fick mata honom ur handen igen men han som tvingade i sig, smånibblade några pellets bara...  :-\ Fick öppna truten på honom och lägga in i munnen, då svalde han... Totalt åt han väll lite över en halv dl med tanke på mängden som han sorterade och spillde ut för varje "tugga"... Att matstrejka är allt annat än läge för nu i kalla vintern.  :-\ Hoppas han inte har fått i sig något tokigt som sitter i magen bara.  :'( Men vad skulle det kunna vara isf... De har ju inte gått bland glas, spikar eller något annat skumt. Och det där anfallet han fick känns inte riktigt som det skulle höra ihop?
Han är iaf. förutom dåliga aptiten för mat rätt normal... =/ Ser inte sjuk ut, normal kroppshållning, sköter fjäderdräkten och så, försökte även luftbada lite när jag kom och hällde på nytt vatten i dricksautomaten ::). Dock så är det ändå något som känns "konstigt" med honom... Svårt att beskriva.  :-\ Får bara en konstig känsla i magen när han tittar på mig, han är inte riktigt som han brukar ändå... =/
« Senast ändrad: 24 dec-10 kl 12:07 av Linkoso »

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #8 skrivet: 24 dec-10 kl 14:22 »

Om det nu är så att han fick i "fel hals" kan den vara öm ett bra tag efteråt.
 Djur självläker då sår i halsen med att inte äta (Jag ser du skriver han dricker) , Det kan finnas rester som irriterar i halsen kvar. Och det kan vara svullet och svårt att svälja därför väljer han att inte äta. Svullnad kommer som du vet i ett senare skede av en skada.
  Mitt tips är: avvakta i alla fall ett dygn när han nu dricker någorlunda ordentligt han kan ha problem med att svälja vatten också.
  Det var ju en väldigt traumatisk händelse för er båda
Absolut ska du lyssna på din magkänsla.Vi som håller på med djur får ett åttonde sinne när något inte stämmer.
   Jag kan naturligt vis också ha helt käpprätt fel.    :-X    Men en kvävnings skada har jag löst på detta vis  :)

Skulle ju kunna varit ett epileptiskt anfall ??? Då brukar man vara lite chockad och groggy efteråt. Ofta tar det många timmar innan man är sig själv helt och hållet igen.

Just så uppfattar jag efter EP-anfall groggy och trött

MvH Cokett

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 24 dec-10 kl 14:27 »
Okej, då låter jag honom vila och håller koll på honom... :)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 24 dec-10 kl 17:49 »
Vi fortsätter att hålla tummarna!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Alba

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 24 dec-10 kl 18:17 »
Läskigt! Om han andats in vätska eller foder kommer du att höra att han rosslar från lungorna. Men låter ju mer som att det fastnat i halsen, om det var foderhets som orsakat händelsen, och kommit loss när du skakade honom. Men lyssna på honom när han andas, så han inte utvecklar någon lunginflammation. Håller tummarna också!
/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

The Game

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 dec-10 kl 21:16 »
Fy farao va läbbigt du...Håll oss informerade så håller jag tummar undertiden..
mvh
majsan

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 25 dec-10 kl 00:39 »
Kom hem 23:30 och ut till pippina på en gång och gav de nattkrubb och vatten. Han såg riktigt sugen ut, men åt inget, tills jag hällde i lite havre i vattnet så att det blev uppblött. Då slaskade han i sig lite men slutade rätt snabbt... Har kollat närmare på honom och han ser liiite svullen ut vid struppartiet. När man känner så känns det som lite "tjockt" och något varmt om man jämför med de andra ankorna och om man tittar på honom direkt så buktar det som ut lite på ett parti, ungefär som han skulle haft massa mat påväg ned i halsen fast han inte har det. Men han verkar lite livligare nu och dricker ordentligt fortfarande. :)

Leontina

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 25 dec-10 kl 00:55 »
Usch vad läskigt det låter  :-\
Jag var med om en häst (ingen aning om anatomin stämmer men) som fick foderstrupsförstoppning. Han var svullen och varm på halsn i ganska lång tid efter detta. Hadde som en stor bula på sidan av halsen. Vet sa att det var en inflammation som uppstått i samband med förstoppningen.
Kanske det är något liknande med Svartfot?
Hästen var för övrigt inte heller så pigg på att äta efter det inträffade. Man kan ju tänka hur det känns själv när man råkar svälja en lite för stor bit knäckebröd som liksom fastnar i halsen :-\ Det är också lite ömt efteråt.

Hoppas att allt går bra!

Pullarius

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 25 dec-10 kl 01:00 »
Hur skulle det vara att köra hans älsklingsmat i mixer så att han får dricka det som näringslösning. Har provat det själv på sjukhus fast då var det inte min älsklingsmat tyvärr.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Cokett

• Gotland
    • Gotland
« Svar #16 skrivet: 25 dec-10 kl 15:12 »

Vad roligt  han piggar på sig . Det här förslaget av Pullaris är något jag själv ska ta till mig.   :D

Hur skulle det vara att köra hans älsklingsmat i mixer så att han får dricka det som näringslösning. 

Jag tror du ska undvika allt som kan reta i strupen ännu ett dygn även uppblöt havre är lite vass att ta sig ner i halsen. Änder tuggar ju inte. Och det kan fastna igen ju hungrigare han blir desto glupskare. Han förstår ju inte vad som hänt tyvär  ;)

Som Pilgrimsfalk skriver är det inte ovanligt på en gammal eller glupska hästar som inte tuggar ordentligt innan dom sväljer.  Anatomin är annorlunda då matstrupen svänger kraftigt tillbaka upp i hästen. Men dom har fruktansvärt jobbigt en lång tid efter. På and är strupen till krävan rak .

MvH Cokett

Alba

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 25 dec-10 kl 15:33 »
Prova att ge honom mjuk mat så länge, eftersom han uppenbarligen har aptit.

Andfåglar som inte kan äta är ganska lätta att sonda, dvs föra ner en slang i halsen, och ge dem flytande näring. Men det är lite avancerat om man aldrig gjort det förut, och onödigt att ge sig på innan det verkligen behövs.

Det är toppen att han dricker!

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #18 skrivet: 05 jan-11 kl 16:18 »
Tänkte meddela alla att Svartfot äter som vanligt igen nu. :D Tog ca 1 vecka med endast uppblött foder tills han började våga sig på det torra igen, vet ej om jag inbillar mig men han ser inte ut att äta lita glupskt som han gjorde innan händelsen. Tar lagom "tuggor" och sköljer ofta.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #19 skrivet: 05 jan-11 kl 17:49 »
Tänkte meddela alla att Svartfot äter som vanligt igen nu. :D Tog ca 1 vecka med endast uppblött foder tills han började våga sig på det torra igen, vet ej om jag inbillar mig men han ser inte ut att äta lita glupskt som han gjorde innan händelsen. Tar lagom "tuggor" och sköljer ofta.

;D Vilken tur  ;D Då var det förhoppningsvis bara ett svårt fall av.glupskhet  som fastnade i halsen :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser