Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ägg från vilken fågel?  (läst 8076 gånger)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
ägg från vilken fågel?
« skrivet: 24 dec-10 kl 11:03 »
I somras när vi var ute med båten gick vi ombord på en liten ö.
Vi såg våran hund stå och lukta på något nere vid vattnet så vi gick dit.
Där låg 1 MÖRKT brunt ägg i ett bo som låg mellan några stenar I vattnet.. Så alltså var det vatten i självaste boet..

Ägget var lite större än ett hönsägg har jag för mig... Och var riktigt mörkt.

Någon som vet vad detta kan ha varit för fågel?

Såg 2 stycken fåglar på långt håll som såg ut som Storlom som cirkulerade runt ön när vi var där. kan det vara dessa?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

JBF

• Småland
SV: ägg från vilken fågel?
« Svar #1 skrivet: 24 dec-10 kl 11:19 »
Ska inte hunden vara kopplad under häckningssäsong?  (:)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 24 dec-10 kl 11:22 »
Ska inte hunden vara kopplad under häckningssäsong?  (:)
Trodde jag fått ett vettigare svar om vad det var för fågel, för det var det enda jag ville veta... men nej..  o:)  ::)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.

JBF

• Småland
« Svar #3 skrivet: 24 dec-10 kl 11:24 »
Trodde jag fått ett vettigare svar om vad det var för fågel, för det var det enda jag ville veta... men nej..  o:)  ::)
Nej det vet jag tyvärr inte, men jag hoppas fågeln kom tillbaka till sitt bo! Storlom låter fint, men jag har ingen aning om hur deras ägg ser ut.

God jul!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 24 dec-10 kl 11:27 »
Nej det vet jag tyvärr inte, men jag hoppas fågeln kom tillbaka till sitt bo! Storlom låter fint, men jag har ingen aning om hur deras ägg ser ut.

God jul!
Vi åkte fort ifrån ön när vi sett boet och att troligen två oroliga blivande andföräldrar cirkulerade runt ön.

Står inget om äggfärg i fågelböckerna heller...
God jul! :)

Ang kopplingen, vi bor vid en sjö där det ofta häckar gäss och andra fåglar. Ska vi hägna in hela våran tomt så inte hunden är nere vid vattnet?  ::)  ???

JBF

• Småland
« Svar #5 skrivet: 24 dec-10 kl 11:32 »
Nej, jag försökte googla ägg på lom men hittade ingenting heller. Jag kan inte hitta mina fågelböcker just nu, de är i nån annan bokhylla....

Gällande kopplingen så tror jag nog att man som hundägare har ansvar för att hunden inte stör vilt mellan mars och augusti nångång? Exakta datum kan jag inte, och behöver inte heller veta då jag ej har hund..  ;)

Men bor ni så nära sjön så är risken kanske inte så stor att fåglarna häckar just där om hundarna springer där. Men det är ju alltid lite mer risky om man åker till ett ställe där fåglar kanske häckar. Finns säkert matnyttig info på nätet om detta.
Nu måste jag ut i kylan till höns och får.
//JBF

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 24 dec-10 kl 12:26 »
Här är ägg från storlom (googla Black-throated Diver egg, man hittar mycket mer på engelska än svenska).

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 24 dec-10 kl 12:27 »
En till träff på bara lom ägg (Loon egg)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Daniel Sörensen

• Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 24 dec-10 kl 12:34 »
Tack tack tack Sandra!  ;D Exakt sånna var det! Lite mörkare bara, men det varierar väl :D
Då vet jag det, att det finns storlom i sjön här då :) :D kul!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser