Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sparris svårodlat?  (läst 9562 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
sparris svårodlat?
« skrivet: 24 dec-10 kl 23:13 »
köpte en liten bunt sparris i affären igår... frugan skulle ha det till nån förrätt.. men det var ett jädra pris 35kr för några pinnar odlade i thailand...
är det svårt att odla sparris eller varför är det så dyrt?fel tid på året nu i och för sig men det odlas väl sparris i sverige?...
Fjäderfän och kaniner

melongurka

• Västergötland
SV: sparris svårodlat?
« Svar #1 skrivet: 25 dec-10 kl 00:18 »
Skulle själv vilja starta en sparrisodling, känns som nästa steg. Om man köper frö tar det upp till tre år innan första skörd. Annars kan man köpa färdiga plantor som sätts på våren och ger bra resultat ett år senare. Problemet med att köpa färdiga plantor är priset, 10 plantor kan kosta 500 kr men då kan man skörda i 15-20 år sägs det, Bara man sköter ogräsrensningen. :) Jorden skall djupgrävas 40-50 cm på vårkanten och gärna beblandas med sand eller liknande mullmaterial sen är det också bra med kogödsel. Vi får väl se vem av oss som kommer igång först och får väl höras av vidare igen. Hej.

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 25 dec-10 kl 10:32 »
Det finns tom vild sparris i Sverige och över delar av Östersjöregionen .

Om man har lite tyngre lerjord så kan man odla grön sparris dvs. utan att kupa eller "övertäckt" för att få den vit , det är samma sorter , bara olika odling .

Även om man köper plantor som är två år rekomenderas att man inte börjar skörda tidigare än tredje året efter planteringen , Fyra år vid frösådd .
Så det bör bli lika bra att så frön som att plantera .

Man ska skörda två ggr om dagen från våren/ försomaren när de kommit igång , och bara fram till midsommar efter det måste plantorna få växa ostörda .
« Senast ändrad: 25 dec-10 kl 10:35 av esten »

signe

« Svar #3 skrivet: 25 dec-10 kl 11:20 »
"Skörda två ggr om dagen"  ;D
Så fort växer inte min sparris! Men några ggr i veckan kan jag skörda i maj-juni och den har inte frusit bort trots att vi bor i norra halvan av landet. Mina nya plantor är tre år nu så till våren ...

Bo

« Svar #4 skrivet: 25 dec-10 kl 18:03 »
Har inte lyckats med sparris i Sverige men här växer fem sorters vild sparris som jag ägnar mycket tid att röja undan för brandriskens skull.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #5 skrivet: 25 dec-10 kl 18:10 »
Jag tycker inte att det är svårt. Dock har jag satt mina i en upphöjd bädd där jag blandat sand, gödsel och jord.

Vet att folk odlat sparris i sandlådor, så sand är viktigt.

De blir smalare än i handeln men godare.

captcleo

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 23 jan-11 kl 16:41 »
Jag har jättefina Gröna Sparrisar, men som sagt det tar några år . mitt tip är gräv en 30 -40 cm fåra. lägg ett 10 cm lag med tång (kan vara färsk) på med jord igen och så sätta dina plantor  med utbredda rötter.
"I´ll be back"

Jessie Hillbilly

• -
« Svar #7 skrivet: 26 jan-11 kl 21:08 »
Jag planterade sparris 'Mary Washington' för tre somrar sedan och i år jag kommer att ha över 200 plantor. Några av som ska jag sälja på loppis och resten är planterade i väldränerad sand och hästgödsel. Paketet av frön kostade 20 kr och jag kommer att ha en hel del sparris. Jag tycker det är absolut värt sår frön. De kräver inte mycket mer vård än vattning och växterna leva upp till 50 år.  Man kan också köpa rötter (från Holland) på trädårdsmässan i Älvsjö/Stockholm på våren.  //Jessie

Zebbe

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 jan-11 kl 21:20 »
Vi odlar sparris till husbehov och började med rötter från Österlen sparris. (www.sparris.se)Vi valde sorten Rambo som gett en hyfsta bra skörd. Det som Rambo självsår - tar mer en tre år för att få vettiga plantor av.
Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

Znibban

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 14 feb-11 kl 01:15 »
Vill bara berätta en roig grej om sparris. Har en planta mitt i en ros. Var den kommer ifrån har jag ingen aning om men den kommer upp mitt i rosenbusken med tummestjocka stjälkar. Varje år har jag bara låtit den vara men för några år sedan tänkte jag prova att äta av den. Trodde förstås att den skulle vara träig och besvärlig. Stjänglarna kan bli meterhöga! Den var jättegod!!! Så nu river man sig sönder och samman i jakt på delikatesserna.
Det är en skatt!!! Mums..lite vitlökssmör och flingsalt. Antingen kokad eller stekt i olja.
jag längtar efter vårens primörer.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 11 apr-11 kl 09:47 »
Jag har köpt sparrisfrön från Runåberg i år..... ska bli spännande. Men jag tänkte bara dela med mig av vad jag såg på Trädgårdsfredag förra året..... Kocken (som jag inte kan stava till) använde de späda humleskotten på samma sätt som sparris.... såg urgott ut :P

God sparris-skörd önskar jag er alla
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Notdavid

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 20 apr-11 kl 08:22 »
Mmmh, när jag läser detta blir jag bra sugen att prova. Jag blir lite smått frustrerad varje år, när släkten i Tyskland berättar om sparrispremiär etc. Och här går det inte ens att köpa färsk och fin sparris, en liiiten knippe med torra/halvruttna ledsna pinnar på ICA för 40kr. Njäe, jag ska nog gräva i år.

Lycka till er alla med odlingen!

Znibban

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 20 apr-11 kl 10:48 »
Oh, suck, nu äntligen har sparrisen börjat sticka upp ur backen. 5 cm är den idag och man får sitta på händerna så man inte tjuvstartar!
Köp färdiga plantor, vet ja, då kan du få denna delikatess mycket fortare. med frö tar det åravis innan du kan skörda!
Driver potatis i växthuset i spannar, lite jord i början och nu har blasten tittat upp över ytan så det är dags att fylla på med mer jord.
Är det inte underbart att ha allt framför sig. Detta är verkligen den bästa tiden på året!

Lenaaxel

• För mycket av det goda kan vara underbart!
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 20 apr-11 kl 12:14 »

Är det inte underbart att ha allt framför sig. Detta är verkligen den bästa tiden på året!
[/quote]

Och årets morötter blir meterlånga, Squashen kommer att väga 92 kg osv. Ingenting har misslyckats än och visst är det underbart att allt är möjligt! I år igen!  ;) ;D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 20 apr-11 kl 14:11 »
Om man har sniglar, så tycker de också om sparris. Planera för det om ni sår eller planterar.

Mina ettåriga plantor som planterades efter konstens alla regler, var efter ett par dagar ett minne blott. Nu har jag ankor och höns, så de flesta sniglar blir fågelmat   >:D.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LenaWB

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 19 okt-12 kl 12:28 »
frösådde sparris - mest på kul - i våras  och resultatet är hittills över förväntan. ...Fröna egeninsamlade "röda bär" hösten 2011 hos lott-grannen, torkade hemma på hushållspapper och sedan förvarade bland övr frösamling. Såddes i sandblandad jord tidigt i våras och grodde snabbt och maximalt. Räknade dem inte men måste ha varit över 90% grobarhet. Sådde sedan i flera omgångar och krukade om vartefter. Satte sedan ut merparten av dem  som tuvor (omöjliga att sära på, rötter trassliga och går lätt av) på friland under högsommaren och de har växt till dryga halvmetern yviga tussar /plymer. Har tom smakat på ett av skotten, modell tunnt sugrör - helt ljuvlig i smak. Sådde sista omgången frön i slutet av aug - hög grobarhet fortfarande - men står kvar över vintern i stor kruka i kallväxthuset....min pension är på G ;D
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 okt-12 kl 12:39 »
frösådde sparris - mest på kul - i våras  och resultatet är hittills över förväntan. ...Fröna egeninsamlade "röda bär" hösten 2011 hos lott-grannen, torkade hemma på hushållspapper och sedan förvarade bland övr frösamling. Såddes i sandblandad jord tidigt i våras och grodde snabbt och maximalt. Räknade dem inte men måste ha varit över 90% grobarhet. Sådde sedan i flera omgångar och krukade om vartefter. Satte sedan ut merparten av dem  som tuvor (omöjliga att sära på, rötter trassliga och går lätt av) på friland under högsommaren och de har växt till dryga halvmetern yviga tussar /plymer. Har tom smakat på ett av skotten, modell tunnt sugrör - helt ljuvlig i smak. Sådde sista omgången frön i slutet av aug - hög grobarhet fortfarande - men står kvar över vintern i stor kruka i kallväxthuset....min pension är på G ;D

Ok då ska jag samla i helgen, stod och tittade på bären i svägerskans sparrissäng/pallkragestapel ,som hon fick av mig i 50 årspresent för två år sen.  Det är bara en planta som har bär, är alla de andra pojkar -eller är det olika från sort till sort? Köpte några olika för att de var nästan slut i plantskolan, tror att det är Rambo -Rambolina får det väl vara  ;D som har bär.

Dela detta:

* Inloggade just nu

99 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser