Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För temperaturen är hög uti..hönshuset??  (läst 10470 gånger)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
SV: För temperaturen är hög uti..hönshuset??
« Svar #40 skrivet: 03 jan-11 kl 09:27 »

Jag har INGEN värme på.
Fyller på med varmt vatten 3 gånger om dagen.
Mina 34 lohmanhöns värper ca 31 ägg om dagen och min Ölandshöna 1 varannan dag.
Vad mer kan man begära.
Mer mat går det åt men de trivs som fisken i vattnet och är friska och krya allihopa.

Tror det är bara bra med årstider även för höns och ohyra etc etc.

Jag lägger in en tunna då och då av mitt kol när jag sotar ur spisar och kaminer här hemma. De älskar det..

Ger mina lite extra av lucern som de slukar de är för härliga när jag kommer med det.

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Marleéne

• Jämtland
    • Fårskallarnas Ägg & Bacon Farm
« Svar #41 skrivet: 03 jan-11 kl 15:17 »
Jag har som mål att hålla ca +10 grader i hönshuset nu i vinter. Men det går lite sådär. Huset de bor i är inte helt superisolerat och detta innebar att när det var -32 grader här så var det "endast" +8 grader i hönshuset. Nu när det är lite varmare ute så har det stigit till runt +17 grader. Det verkar svårt att hålla en jämn temperatur. Elementet är svårt att ställa in på rätt temperatur, men jag skulle tro att snittemperaturen ligger på +15 grader och jag tycker det är helt ok. Slipper problemen med fukt nu.

Har också en värmelampa i hönshuset som är igång jämt och under den så ligger temperaturen på ca +21 och hönsen verkar gilla att mysa under den lite då och då.
Erika, Jämtland
Uppfödare av Ragdoll, Genbank Helsingefår & Klövsjöfår, Genbank Linderödsvin & Höns
http://www.amunra.se  http://lillgumman.blogspot.se/  http://www.amunra.se/eggbacon

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #42 skrivet: 03 jan-11 kl 19:29 »
Jag har lyckats hålla mellan fem och tio grader i hönshuset den här vintern utan någon värmekälla alls vilket känns smått fantastiskt. Vi gick och väntade och kollade i höstas och sa att när vattnet fryser sätter vi igång elementet, men det har inte behövts än...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ripper

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 03 jan-11 kl 19:40 »
mina stackars hönor har ingen värmelampa, bor oisolera,t dock liggande stockvägg. Får vatten 2 ggr/dag. foder 2 dgr/dag samt att det e öppet ut till hönsgården från morgon till kväll(skottat en bit), OCH DOM ÄLSKAR NÄR JAG ÖPPNAR LUCKAN UT så dom kan gå ut å tvätta sig i snön, picka lite & få ordentligt dagsljus. Har aldrig haft så bra & pigga höns, Har 26 st hönor & får dagligen 22-23 ägg...........
Det ska va gött å leva!! Aaaaaannars kan det kvetta!!!

Lianne

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 03 jan-11 kl 21:44 »
I mitt hönshus finns ingen värme, har keramiklampa så inte vattnet fryser, temperaturen håller sig för det mesta runt 0-gradigt men har även varit -5. Hönsen är friska och krya och inte ett kryp i sikte.
Dom är ute det mesta utav dagen om det inte blåser och snöar för mycket, väntar jag för länge med att öppna luckan på förmiddan så står de innanför och tjatar, mina verkar inte må dåligt av kylan :D Annars lever dom i mörker, inget tillskottsljus alltså, men har unghöns så jag brukar få 3-4 ägg om dagen på sju hönor :D
Har Hedemora höns, hund och tre katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser