Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gratis bokföringsprogram ?  (läst 17301 gånger)

catlena

• Norrbotten
SV: Gratis bokföringsprogram ?
« Svar #20 skrivet: 20 jan-14 kl 13:26 »
Olof,

jag tycker du kan använda Excel om du skriver verifikationsnummer och kontering med bläckpenna eller något annat som är varaktigt på själva verifikatet, då blir det varaktigt.

Lena

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #21 skrivet: 20 jan-14 kl 19:50 »
Jag kan hålla med att då är det svårt att fuska och blir på ett vis varaktigt. Fast det står uttryckligen att "vanliga kalkylprogram, som exempelvis Excel, får inte användas för bokföringen." Lite svårt att komma runt en sådan konkret skrivning, så jag kan nog tycka det finns bättre metoder.

fastfrusen

• -
« Svar #22 skrivet: 20 jan-14 kl 20:03 »
Vet du om det kan exportera i ett format så att redovisningsbyrån kan göra deklarationen? T.ex. SIE4?
har svårt att tänka mig att det inte skulle kunna det.  Man kan i alla fall få ut diverse "Rapporter" om du bara har gjort dina konton på rätt sätt borde ju det vara nog för att nån annan ska kunna deklarera åt dig. Men formatet du nämner säger mig ingenting.
(jag har företag i norge så jag är inte helt insatt i svenska regler)
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #23 skrivet: 20 jan-14 kl 23:15 »
SIE är de facto standard i Sverige för överföring av bokföringsinformation. Gammalt men enkelt och bra. Men tyvärr saknas detta i många små icke-svenska bokföringsprogram och det gör dem mindre lämpade att användas här. Det är dock inget krav, men det är lite som att medvetet köra en lastbil in i en återvändsgränd. Det skulle förmodligen  ta en en gnucashkodapa mindre än en dag att fixa det, men någon ska tycka det är viktigt för att det ska hända.

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #24 skrivet: 21 jan-14 kl 00:51 »
Det hjälper ju inte att skriva med bläck på verifikatet. Då kan man ju ändra i datan och sen bara lägga dit ett annat kvitto efter behag. Nej använd ett program. Dom har ju en hel del andra fördelar också.

Källdal

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 12 apr-14 kl 11:31 »
Kan bara stämma in med tidigare tips om Promikbook.

Efter att ha kollat och testat runt lite bland de olika gratis-alternativen så var valet sedan rätt enkelt. Promikbook är enkelt och smidigt. Finns videor på youtube som förklarar de flesta funktioner. Allt är internetbaserat vilket gör att man kan byta dator utan problem. Gratisvarianten räcker gott för det lilla företaget. Planerar man att utöka har de fler funktioner som kostar. Går att skapa fakturor mycket enkelt.

MikaelB

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 08 maj-14 kl 10:09 »
Är det någon som har erfarenhet av Gratis bokföringsprogram ?

+ - vad som bra , dåligt ?

någon att rekommendera ?

För Mac finns Bollbok, egenutvecklat av Boll Smedja. Ett lättarbetat och mycket användbart program, som känns gjort för vanliga företagare och inte mest för revisorer.
T ex har man en viss tid på sig att fixa till fel man gjort (t ex om man angav handkassan istället för företagskontot) och man kan använda plus och minus i stället för kredit och debit om man vill. Helt gratis.
« Senast ändrad: 08 maj-14 kl 10:18 av MikaelB »

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #27 skrivet: 13 jun-14 kl 10:13 »
Vi hade UNIBAS men när hela programmet låste sig så vi inte kunde komma in i det, så var vi tvungna att betala för supporten  ::). Det verkar som att man måste betala för support numera när man använder UNIBAS, så det är inte gratis längre  ::).

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #28 skrivet: 13 jun-14 kl 11:21 »
Men om man har en liten verksamhet med få verifikationer per månad då är ju det enklaste och billigaste att köra bokföringen helt manuellt.
Jag har liksom inte fattat iden med att ha ett bokföringsprogram i den lilla skalan. Ju mindre tekniska saker som kan gå sönder ju bättre är det ju!!
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Jas at Z

• -
« Svar #29 skrivet: 31 jul-14 kl 09:38 »
Hej jag vill berätta om ett ytterligare alternativ
för gratis bokföring nämligen Zervant.

Zervant är ett online fakturerings- och bokföringsprogram som är speciellt utvecklat för små företagare som enskilda firmor.
Bokföringen och tidrapporteringen erbjuder vi helt gratis till våra användare.

Vi erbjuder alla en gratis testperiod i 30 dagar och i testkontot ingår alla funktioner även faktureringen.
Bokföringen kan man fortsätta att använda helt gratis och ifall man har behov av att fakturera så kan man ingå ett avtal enligt sina behov (exempelvis mini avtal  70kr/månad).
Mera information hittas på http://www.zervant.com/se/index.php

johnmatchr

• Entreprenör
    • Skåne
    • RevisorMatche.se
« Svar #30 skrivet: 24 feb-15 kl 13:43 »
Jag använder bokföringsprogrammet Speedledger och är väldigt nöjd med det. Tyvärr är det inte gratis. Jag har också hört att e-conomic har ett bra bokföringsprogram. Jag sköter bokföringen själv men jag behövde en redovisningskonsult att gå igenom den löpande bokföringen. Jag fick bra hjälp via denna sida och kan absolut rekommendera den:

http://bokforingmatchr.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser