Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hackad!  (läst 3814 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Hackad!
« skrivet: 27 dec-10 kl 01:49 »
Idag när jag bytte vatten hos hönsen insåg jag att ena ungtuppens stjärt såg lite konstig ut. Han hade typ bara tre stjärtfjädrar kvar... När jag lyfte upp honom och kollade så var han hackad alldeles blodig i kloaken!  :o :'( Stackarn!!!
Jag flyttade honom bums till en egen bur med mat och vatten såklart, men finns det nån chans för detta att läka, eller bör jag ta bort honom? Han är så himla snäll och fin, och dessutom en av dom jag hade tänkt spara.  :'( (Han är en svart koppar maran.)
Vad göra?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hackad!
« Svar #1 skrivet: 27 dec-10 kl 07:43 »
Höns har extremt gott läkkött vid sårskador. Som vid alla sår ska man hålla det rent och torrt.

Huruvida du ska ta bort honom pga skadan är svårt att säga utan att ha sett den och hur han mår. Min samlade erfarenhet av höns och så är ändå att sår som ser absurt groteska ut  :-X ofta ändå läker fantastiskt fint  :D

Titta på hur tuppens allmäntillstånd är. Verkar han ha väldigt ont och må dåligt är avlivning kanske bäst trots allt, om inte kan du gott ge honom några dagar för att se hur det läker.

Höns kan vara nedriga och få blodsmak vid sår, vilket gör att dom börjar hacka och hackar upp stora äckliga sår av små skråmor :-\

Hoppas att han kryar på sig!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 27 dec-10 kl 10:53 »
Okej, då får han bo i en egen bur några dagar så får vi se.
Det enda som gjorde att jag upptäckte det var ju att han saknade stjärtfjädrarna, han uppträdde inte annorlunda alls. Men fåglar är väl rätt duktiga på att "hålla god min" när dom är skadade oxå...  :-\
Han fick helt rent spån i sin bur, och i natt låg han bara rakt upp och ner och sov utan att se obekväm ut, så vi får väl hoppas att han repar sig.
Lilla gubben...  :'(

/Sara

The Game

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 dec-10 kl 07:18 »
Hur går det för dig??
Blodlukten verkar trigga dom att jävlas mera har jag märkt och sådant vill jag inte veta av.
Jag använder sårspray dels för att blodlukten ska försvinna och för att det inte ska bli infkekterat osv..
Dom blir lila av den men bättre det..
Hoppas han blir bättre
/majsan

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 28 dec-10 kl 10:34 »
Höns har dåligt luktsinne. Så blodlukten tror jag inte på. Däremot triggas de av den röda färgen, de vill gärna picka på det röda och då blir det värre. Tjära funkar bra att ha på sår, då försvinner den där röda "dragningskraften", så smakar det fan också. Bra för läkningen med har jag läst?  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 28 dec-10 kl 17:08 »
Jodå, han ligger i sin bur och ser ut att ha jävligt tråkigt...  ::) Pigg och kry annars, och det ser faktiskt ut att läka bra.  :D Det är själva "pluppen" på stjärten (alldeles ovanför kloaken) som blev misshandlad, så han har typ två fjädrar kvar där. Kloaken ser ut att ha klarat sig helt och hållet, och han äter, dricker och bajjar som han ska.
Frågan är hur länge jag ska hålla honom i isolering. Nån sårspray har jag inte (du menar sån till djur, va?). Jag har ju diverse läkesalvor, men ingen av dom är svarta eller mörka, utan dom är gula eller ljust beiga. Det hade nog inte varit dumt att kunna "måla" hans gump mörk så den smälter in lite bättre i hans fjäderdräkt. Vill ju inte att höns-eländena ska börja hacka på honom igen.  :-\

Jag har en grupp med rätt gamla kycklingar som jag inte satt ihop med stora gänget än. Ska jag passa på att sätta tillbaka den hackade tuppen samtidigt som dom, så har dom andra kanske nåt annat att intressera sig av. Tänkte att han kanske får vara ifred lite bättre då. Kommer ju att sätta in ett gömsle till dom små då oxå, och då kan han ju använda sig av samma gömsle.

/Sara

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 28 dec-10 kl 17:35 »
Hihi, pluppen, vad gulligt det lät. ;D Kan du mena gumpen tro? ;D

Du vet inte vilken som kan ha startat hackandet tro? =/
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 28 dec-10 kl 18:57 »

Prästnäsan kallade min mormor det  :D  Man kan undra hur prästen i Genevads socken såg ut i början av 1900-talet  ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

anders 67

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 28 dec-10 kl 19:19 »
Prästnäsan kallade min mormor det  :D  Man kan undra hur prästen i Genevads socken såg ut i början av 1900-talet  ::)
Så sa min mormor också.Hon bodde i Sörmland.
Måste vara konstiga näsor på prästerna förr,eller kanske inte.Kom bara att tänka på prästen här i socknen :)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 29 dec-10 kl 02:26 »

Ja, det heter kanske gumpen.  :-[ Den yttersta spetsen på rumpan liksom.

Han hade blivit lite plockad (alltså bara fjädrar, inga sår) ganska långt bak på ryggen av en av sina systrar redan i kycklingburen, men det höll jag koll på så det inte skulle bli värre när dom flyttade ihop med dom andra, och det blev det inte. Fattar inte varför nån helt plötsligt bestämt sig för att ge sig på rumpan på honom.  :-\

Men vad tror ni, kan jag släppa in honom med dom andra om jag hittar nåt sätt att skydda såret...? Han ser så himla ensam ut där själv i buren... Eller kommer dom börja hacka på honom igen oavsett hur jag gör...?  :-\

Han är väldigt låg i rang och gömmer sig ofta för dom andra. Är han hackkycklingen kanske? Går det att göra nåt åt sånt?

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 13 jan-11 kl 16:24 »
Ytterligare en av mina tuppar har blivit "naggad" i gumpen, och efter att ha suttit på en pall i hönshuset i en timme så tror jag att jag har lokaliserat boven i dramat. En av isbar-hönorna går stup i ett och kikar i rumpan på några av dom andra (mest ungtupparna), och rätt vad det är så hackar hon till!  >:(
Detta är den isbar som lägger beiga ägg som jag skrivit om i en äldre tråd, så hon är ju inget att ha kvar rent avelsmässigt. Bör jag ta bort henne? Jag ser inte att nån av dom andra (varken hönor eller tuppar) hackar i gumpen, utan om dom nyper till av nån anledning så är det över ryggen.

Kan tillägga att tupparna hon har hackat på är BETYDLIGT mycket större än henne!

/Sara

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 13 jan-11 kl 19:02 »
Hönor och tuppar som får sådana här störda beteenden går bort i mina grupper i alla fall. Fläderätning/hackning kan "smitta" så hon lär andra  >:( Och det är inte juste att sälja henne, då hon förmodligen fortsätter i andra grupper :-\
Min röst faller nog på huggkubben...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 13 jan-11 kl 20:38 »
Hönor och tuppar som får sådana här störda beteenden går bort i mina grupper i alla fall. Fläderätning/hackning kan "smitta" så hon lär andra  >:( Och det är inte juste att sälja henne, då hon förmodligen fortsätter i andra grupper :-\
Min röst faller nog på huggkubben...

Ja, jag satt och blev skapligt förbannad på henne idag...  >:( Då får det bli yxan ändå. Måste bara skotta fram huggkubben först... den är inbäddad i ca en meter snö just nu...  ::) Tur att yxan är i pannrummet!  ;D

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

283 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser