Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varför inte ute dasset inne?  (läst 10050 gånger)

Mört´n

• Västerbotten
SV: varför inte ute dasset inne?
« Svar #20 skrivet: 17 jan-11 kl 19:33 »
Polarbear, har du läst the humanure handbook? Jenkins verkar ha kommit på ett ganska enkelt system för toa inomhus (fast med kompostering utomhus).

Om man jämför med din bild så har man ingen lucka utåt utan bär ut hinkar efter att ha satt lock på dem. Toalådan behöver inte isoleras heller.

I handboken tipsar han också om en enkel urinoarhink (på sidan 189, tror jag).

nej den har jag inte läst, jag ska läsa den så fort datorn sammarbetar..
lite off topic, men jag har sämre internet nu när jag bor i Holmsund (utanför umeå), än när jag bodde i ett hus väldigt långt ut i dom norrländska skogarna... ::)
men att bära ut avfallet i hink vet jag funkar, men jag tänkte bara att det borde ta bort ev. lukt genom att ha det mer tillslutet och ta ut det på "baksidan"..
Sugen på te? www.tealovers.se

malarmaster

• Småland
« Svar #21 skrivet: 17 jan-11 kl 22:06 »
har redan en sådan .kallas separett o finns att köpa.nackdelen är att den kräver el till utsugsfläkten,inte för kostnaden den är försumbar utan för att man måste ha el.utan fläkten kommer en viss lukt att uppstå .vet att det finns versioner som använder självdrag då behövs inte elen.3 år sedan installationen och funkar perfekt.urinen till växt/blomlanden o övrigt till kompost o jord. Ulf

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #22 skrivet: 19 jan-11 kl 11:44 »
Om det skulle uppstå besvärande lukt så känns det som om det skulle vara bättre att kunna bära ut en liten behållare själv framför att hoppas på att fläkten inte stannar. För mig ligger utmaningen i att kunna ta reda på innegödslet genom någon form av kompostering istället för att köra iväg det till deponi. Kretsloppet skulle inte bara spara pengar utan också ta bättre vara på en resurs som finns, om inte för alltid så åtminstone skitlänge till.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

mig

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 19 jan-11 kl 12:05 »
Vi har tidigare haft innedass. Det var en liten trälåda (ca 1m hög, kanske 60x60cm bred/djup). Det hittades på någon gammal loge....

Det var ett drygt dm-tjockt lock som satt fast med gångjärn, i sitsen var ursågat ett dasshål och i locket fanns en lucka man kunde fylla med kalk eller spån som vi hade. Varje gång man stängde locket trillade lite spån ner i hinken under dasshålet. På så vis fick inte flugorna fäste. Vi hade dessutom monterat in ett urinseparerande tillbehör till utedass under sitsen. Till denna hade vi kopplat en slang som gick genom ett litet hål i väggen ut till en 25l dunk. Perfekt gödning! :-)
Hinken var en vanlig murarhink, 15l kanske som tömdes vid behov.

Denna fungerade bra. Tycker inte den luktade nämnvärt och flugor fanns bara om strömaterialet tog slut på sommaren. Använde den under ca 4-5 år tills vi flyttade in i samhället. Hade den inne på gästtoan. Vi hade även en "vanlig" toalett som känsliga gäster kunde använda. Själva gick vi bara på den ibland mitt i natten (närmare till sovrummet) eller vid sjukdom.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #24 skrivet: 19 jan-11 kl 19:28 »
Vi har tidigare haft innedass. Det var en liten trälåda (ca 1m hög, kanske 60x60cm bred/djup). Det hittades på någon gammal loge....

Komposterade ni eller gjorde ni något annat med innehållet i hinken när den var full?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 20 jan-11 kl 09:18 »
Jag som ar byggnadsfralst har spenderat manga timmar att titta pa ritningar fran 1800-talet och det fanns en hel del dass inomhus i framforallt England, speciellt hos de som bodde relativt centralt men anda i "villa".

En annan poang med att ha dasset utomhus ar att om du ar jordbrukare och spenderar nastan all din vakna tid utomhus och arbetandes ar det mycket smartare att ha dasset utomhus sa att man slipper ta sig in i boningshuset varje gang noden faller pa, med tidsforlust och lortiga golv som foljd. For det rena kissandet var det nog da som nu att man slog en skvatt dar man stod.

mig

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 20 jan-11 kl 09:34 »
Komposterade ni eller gjorde ni något annat med innehållet i hinken när den var full?
Vi grävde ner det. Använde urinen som gödsel istället (och gräsklipp). Det räckte och blev över...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #27 skrivet: 23 jan-11 kl 11:00 »
Nyckeln till att få ett fräscht och i princip luktfritt dass heter urinseparering, som nämnts tidigare i tråden. Det är blandningen av urin och fekalier som leder till den där läskiga lukten, samt en flitig tillväxt av bakterier, kan en anta.
Oavsett om en tänker ute- eller innedass är det ogörligt att få det helt flugtätt, tricket är att strö i något basiskt i fekalietunnan efter varje tarmtömning, exempelvis aska eller kalk, då vill inte flugorna lägga sina ägg där, och då slipper en fluginvasionen (just där åtminstone, då kläcks flugkräken ute i hagarna hos ens betesdjur eller i lagården istället ::) ).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser