Ja, vad kan man säga om GD

.
Det är en
stor hund, min tik väger 70 kg.
Jag har haft den stora lyckan med att hon är snäll, undergiven, aldrig varit elak mot något/n,
Hon är perfekt hos veterinären,aldrig rädd för något,eller någon, utan litar på att jag vet vad som är farligt.
Men...då 70kg inte vill göra något, då är det ett rent helvete

,det är en enorm skillnad mot en liten "golvmopp",
som man bara tar upp och ser till att den gör det man vill (så gör iallafall jag).
Hela duschkabinen höll på att paja,då min GD inte längre ville in i den, hon fick inte plats heller,
så jag fick först tvätta framdelen och sedan bakdelen,eller det var det som var planeringen,det slutade med att hon slet sönder duschslangen,
höll på att välta hela duschkabinen,
så jag fick duscha henne med trädgårdsslangen på golvet i mjölkrummet.
Det finns ingen chans att gå ut med en GD och vara anonym

antingen så blir folk livrädda,eller ger någon komentar typ, - är du ute och går med en kalv?
-Har du glömt sadeln etc.
Skillnaden med en annan valp är att den ska vila, en timme,eller mer,innan du ger den mat, sedan ska den vila en timme innan man går ut,man får absolut inte överutfodra den,hålla reda på benställningarna,de påverkas av fodret.
Man går absolut inga promenader med en GD valp, den sover otroliga mängder,den får inte gå i trappor etc...
Över huvutaget var det väldigt viktigt med allt, det första året.
Vi socialtränade henne massor istället för att vara ute på promenader. När hon var 4 månader,så var vi på High Chaparall, första dagen var hon rädd för allt, i slutet på veckan tyckte hon allt var skitkul!!
Vi var på valputställningar,perfekt socialträning!
Många har en halti på sina GD, men jag hade ganska nyligen bytt höftled,så jag koppeltränade henne,så när vi går i koppel,så är det inga problem, inte ens om vi möter en hund,eller vad f-n som helst,jag har kopplet hängande och hon går vid min sida.
Diva är alltså min första GD, men inte första hund, men det spelar ingen roll, allt var så annorlunda med en GD valp ,än en BC/Kelpie/schäfer valp, så det känns ialla fall som en första hund...så ja, visst kan det vara en ok första hund, men som alla stora hundar kräver de att ägarna har en PLAN inom uppfostran

Min Diva har aldrig fått sitta i mitt knä,inte hoppa upp på folk (finns de som tycker det är kul med en GD,som står på två ben och slickar en i ansiktet

) aldrig dra i kopplet etc.
En ouppfostrad GD är 1000 ggr värre, än en ouppfostrad golvmopp, så det kräver en väldigt hängiven matte/husse, det är nästan helt omöjligt att omplacera en GD med diverse olater

.