Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler för försäljning av vaktelkött  (läst 15357 gånger)

tinaw

• Gäst
SV: Sälja slaktade vaktlar privat?
« Svar #20 skrivet: 15 maj-12 kl 19:35 »
En fråga om detta. Vart ska köttet komma ifrån? Slakteri med återtag eller hemmaslakt? Eller är det en gräns för hur mycket man får sälja till slakteri utan krav på eget företag?   ???

Godkänd livsmedelsanläggning om du gör nåt annat än att avliva djuret.

Skytten

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 15 maj-12 kl 19:57 »
Problemet är billig import, jag har sålt vaktlar slaktade till butiker och restauranger. Priset då var under 20 kr st, och lär vara lägre nu. Jag sålde även ägg, vilket gick bättre.
Det finns franska producenter som levererar för 12 kronor. Det bedrivs industriellt, med milliontals per år. Att slakta 100000 på en vecka är normalt där, på en produktionsplats.

Således knappas lönsamt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 15 maj-12 kl 21:41 »
Ingen lönsamhet om man får samma peng som för avelsäggen..
Fjäderfän och kaniner

tinaw

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 15 maj-12 kl 21:49 »
Ingen lönsamhet om man får samma peng som för avelsäggen..

12 kr/slaktad vaktel, inte per ägg.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 15 maj-12 kl 21:52 »
12 kr/slaktad vaktel, inte per ägg.
Det tror jag att grimbart fattade. Men att göra allt arbete och ta alla kostnader för att föda upp slaktdjur verkar dumt, om man får 12 kr st. För avelsägg kan man få 6-12 kr beroende på färg och ras.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 15 maj-12 kl 22:29 »
Godkänd livsmedelsanläggning om du gör nåt annat än att avliva djuret.

Så jag skulle kunna avliva mina tuppar och sedan sälja till grannen? Om dom får plocka och ta ur själva?

Det var bra att veta!  :D
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 15 maj-12 kl 22:43 »
Så jag skulle kunna avliva mina tuppar och sedan sälja till grannen? Om dom får plocka och ta ur själva?

Det var bra att veta!  :D
Så är jag rätt säker på att man INTE kan tolka reglerna så. Men om någon vill få reda på exakt hur myndigheterna tolkar reglerna, så kan man maila jordbruksverket och livsmedelsverket.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 15 maj-12 kl 22:50 »
Så är jag rätt säker på att man INTE kan tolka reglerna så. Men om någon vill få reda på exakt hur myndigheterna tolkar reglerna, så kan man maila jordbruksverket och livsmedelsverket.

Det var ju dumt.  :( Tupparna får hamna i min gryta istället och grannarna får gå till ICA.
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Skytten

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 16 maj-12 kl 07:05 »
Ja det är ju tupparna som kommer i fråga för avsalu.

"Utvärpta" hönor är knappast något som går att få betalt för.
De kan man snabbt flå med fjädrarna på, efter att kan klippt vingarna och fötter.
Sen tar man lår och bröst. utan att ta ur dem.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

tinaw

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 16 maj-12 kl 08:35 »
Med vaktlar får du göra så, men inte med höns. Vaktel kan nämligen tolkas som hägnat vilt.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #30 skrivet: 16 maj-12 kl 11:52 »
Med vaktlar får du göra så, men inte med höns. Vaktel kan nämligen tolkas som hägnat vilt.
Denna diskussion har varit uppe förut, pga att sökfunktionen inte fungerar hittar jag inte det nu. Vaktel klassades som hägnat vilt, med andra regler, fram till för ett tag sedan, typ årsskiftet. Numer ska detta inte gälla, vad jag fått information om i alla fall.

Någon får gärna kolla med livsmedelsverket resp jordbruksverket, om vi vill ha säkert svar i frågan.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #31 skrivet: 16 maj-12 kl 11:54 »
Det var ju dumt.  :( Tupparna får hamna i min gryta istället och grannarna får gå till ICA.

Du kan ju sälja de levandes till grannen och sedan hjälpa denne att slakta de.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

tinaw

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 16 maj-12 kl 16:39 »
Denna diskussion har varit uppe förut, pga att sökfunktionen inte fungerar hittar jag inte det nu. Vaktel klassades som hägnat vilt, med andra regler, fram till för ett tag sedan, typ årsskiftet. Numer ska detta inte gälla, vad jag fått information om i alla fall.

Någon får gärna kolla med livsmedelsverket resp jordbruksverket, om vi vill ha säkert svar i frågan.

Bra att veta, tack!

JohannaJohansson

• Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete.
    • Värmland
« Svar #33 skrivet: 18 maj-12 kl 13:19 »
Jag mailade livsmedelsverket för någon månad sedan och fick svaret att ja, man får säja dem privat utan tillstånd, så länge uppfödningen är i liten skala.[/i] (tror det gällde mindre än 200 djur).

Man får avliva och avbloda, men inte plocka/flå och ta ur dem. Endast huvud får fattas från den övriga kroppen. Enligt den person som jag fick svar av så fick man även sälja till resuranger. Man måste själv ta ansvar för att hygienen sköts noga.
Även om inte alla förstår det, så är fåglar de vackraste djuren som existerar. Eleganta, glidandes på en vind och med ett enkelt skri förmedla till världen att "här kommer himlens härskare!"

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #34 skrivet: 18 maj-12 kl 14:32 »
Jag mailade livsmedelsverket för någon månad sedan och fick svaret att ja, man får säja dem privat utan tillstånd, så länge uppfödningen är i liten skala.[/i] (tror det gällde mindre än 200 djur).

Man får avliva och avbloda, men inte plocka/flå och ta ur dem. Endast huvud får fattas från den övriga kroppen. Enligt den person som jag fick svar av så fick man även sälja till resuranger. Man måste själv ta ansvar för att hygienen sköts noga.
Ok, pratade du med någon som är ansvarig för just det området, för ofta kan man få felaktiga uppgifter från tjänstemän som inte är experter på det område man frågar om.

mymlan65

• Småland
« Svar #35 skrivet: 18 maj-12 kl 14:39 »
Skriv ut mailet och plasta indet, så spelar det ingen egentlig roll vem du pratade med...  ;)
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

JohannaJohansson

• Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete.
    • Värmland
SV: Regler för försäljning av vaktelkött
« Svar #36 skrivet: 01 jun-12 kl 13:57 »
Här är svaret jag fick:

"Hej!
 Livsmedelsverket håller på att ta fram en broschyr som handlar om försäljning av små mängder primärprodukter. Tyvärr är den inte riktigt klar ännu men kommer inom kort publiceras på vår webbplats. Om man säljer enbart små mängder av egna primärprodukter undantas man från en del av kraven i livsmedelslagstiftningen.
Om man inte själv är primärproducenten utan tänker köpa in äggen och fåglarna för förmedling omfattas man inte av detta undantag.
För er del bör ni först kontakta miljökontoret i er kommun så kan de bedöma om ni uppfyller kriterierna för ett livsmedelsföretag. I så fall ska er verksamhet registreras hos kommunen. Som primärproducent bör ni också kontakta länsstyrelsen för att eventuellt bli registrerad som livsmedelsföretagare i primärproduktionen. Alla som serverar eller säljer livsmedel har ansvar för att maten är säker att äta. Den får inte medföra risk för människors hälsa. Det innebär bland annat att maten inte får bli förorenad eller utsättas för annan skadlig påverkan. För att försäljningen ska vara undantagen från hygienförordningen får ni bara sälja små mängder av era egna obearbetade primärprodukter.

Vaktelägg - Man får leverera små mängder ägg från hägnat fjäderfä, till exempel värphöns, vaktlar, gäss, änder, pärlhöns och kalkoner, liksom från hägnad vildfågel som fasaner, duvor, vaktlar och rapphöns.
- Producenten ska uppfylla de allmänna hygienreglerna för primärproduktion i hygienförordningen. - Om man har fler än 200 djur ska man ta salmonellaprov enligt bestämmelserna om obligatorisk salmonellakontroll. Fjäderfä och hardjur
- Man får leverera kött från sammanlagt högst 10 000 fjäderfän och hardjur per år.
- Med fjäderfä menas tamfjäderfä, som kyckling, höns, gäss, änder, pärlhöns och kalkoner, och hägnad vildfågel som fasaner, duvor, vaktlar och rapphöns. Strutsfåglar betraktas inte som fjäderfä.
- Med hardjur menas kaniner, harar och gnagare.

Om verksamheten är att betrakta som ett livsmedelsföretag ska den registreras. Då kontaktar man sin kommun. Mer information om primärproduktion finns på Livsmedelsverkets webbplats,
http://www.slv.se/sv/grupp2/livsmedelsforetag/Regler-for-olika-typer-av-livsmedel/Primarproduktion/. Där hittar du också lagstiftning och vägledningar.

Med vänlig hälsning Helena"
Även om inte alla förstår det, så är fåglar de vackraste djuren som existerar. Eleganta, glidandes på en vind och med ett enkelt skri förmedla till världen att "här kommer himlens härskare!"

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Regler för försäljning av vaktelkött
« Svar #37 skrivet: 01 jun-12 kl 20:48 »
Om man säljer enbart små mängder av egna primärprodukter undantas man från en del av kraven i livsmedelslagstiftningen.

- Man får leverera kött från sammanlagt högst 10 000 fjäderfän och hardjur per år.

Detta innebär inte att man kan hemslakta hur som helst, man undantas från en DEL av reglerna i livsmedelslagstiftningen, inte alla. Med största sannolikhet måste man ha en godkänd anläggning för att få slakta och sälja kött. Diskussionen har varit uppe kring kaniner, man får INTE hemslakta 10 000 kaniner och sälja, man måste ha en godkänd anläggning. Troligen gäller detsamma för vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

254 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser