Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur mycke ved ska jag köpa?  (läst 7064 gånger)

AntiUrban

• Backwoods Home
hur mycke ved ska jag köpa?
« skrivet: 28 jun-06 kl 11:06 »
huset är på 54kvm. Den förre ägaren sa att det gick år ca 14kubik per år, kan det stämma? låter så lite tycker jag!? jag har el oxå, men det är ju dyrt!

Vitis

• Skåne
Re:hur mycke ved ska jag köpa?
« Svar #1 skrivet: 28 jun-06 kl 13:55 »
14 kubik låter väl rimligt för ett så litet hus. Vad ska ingå i "vedbugeten"? Värme. Varmvatten ? Köksspis ?

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #2 skrivet: 28 jun-06 kl 14:38 »
Säger förra ägaren 14 kubik så köp 20, sedan ser du hur mycket du har kvar av de tjugo när du skall fylla på förråden nästa år. och anpassar inköpen efter det.
Oavsett om hans 14 kubik är rätt, eller för mycket eller för lite, så är det väldigt skönt att ha såpass med ved att man inte behöver börja oroa sig i mitten på februari.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #3 skrivet: 28 jun-06 kl 15:31 »
Det är nog klort att köpa för mkt, men jag är ju fattig så jag tänkte spara. Faste det är dumt att snåla på sånt kanske.

Det är bara värme som veden ska vara till, jag har en bambse stor spis i stugan.

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #4 skrivet: 28 jun-06 kl 15:58 »
Det är ö h t dumt att "dumsnåla". Om veden tar slut i februari så kostar det mycket med ny ved och ännu mer med elelement på dygnet runt i en vecka tills nya veden kommer, för att inte tala om oron när veden är på upphällningen och hur otrevligt det är att stapla ved i tjugo graders kyla. Jag har upplevt allt detta då min far alltför ofta köpt på sig för lite ved på sommaren.
Köp ved, bjud hem ett par syskon eller kompisar och ha en vedstaplingsdag med god enkel mat och kall öl. Väldigt bra investering, oavsett hur lite pengar du har.

Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 jun-06 kl 21:59 »
huset är på 54kvm. Den förre ägaren sa att det gick år ca 14kubik per år, kan det stämma? låter så lite tycker jag!? jag har el oxå, men det är ju dyrt!

Enligt http://www.scb.se/templates/tableOrChart____20417.asp drog ett 54 kvm stort hus 257 kWh/m2 år 2004. Det skulle alltså gå åt 13878 kWh.

1 kubikmeter ved motsvarar 1 240 kWh.

13878/1240 = 11 kubikmeter.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #6 skrivet: 28 jun-06 kl 22:49 »
fränt med riktiga siffror! Men är det blandved eller björved, det är ju skillnad väl!?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 jun-06 kl 23:03 »
Det är statistisk genomsnittsved från SCB.

Jag tycker som sprithitler, skaffa 20 kubik. Går det inte åt så desto bättre, då blir det billigare nästa år.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #8 skrivet: 28 jun-06 kl 23:23 »
då blir det så!

Suresh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 jun-06 kl 08:10 »
Jag frågade mina 80-åriga grannar hur mycket ved som gick åt under en vinter. De skrattade gott och svarade - det beror väl på hur mycket du eldar!

JAg tog fasta på deras ord och gjorde så här:

Huset har delats in i 3 zoner. Övervåningen står kall året runt. undervåningen står kall när jag inte är hemma. Sovrummet värms till 12-14 grader med ett akvarium och ett litet elelement.

När jag kommer hem efter ett par dar är det alltså iskallt, men aldrig minusgrader. Det ser den bra isoleringen och vitvarorna till. Inte ens när det är - 25 ute. Toaletten kan ibland behöva hjälp med ett minielement för att inte rören skall frysa, men det kommer att bli bättre nästa vinter då multrummet skall isoleras.

Ibland när jag är trött går jag bara och lägger mig med 4-5 filtar på. Vad är det för fel att sova i 12-13 grader? MEn för det mesta kä'nner jag mig lite snål och vill lura elverket på sina pengar och dessutom få varmvatten till disk. Då slänger jag in ett par pinnar i vedspisen och efter en eller ett par timmar är jag uppe i behagliga 16 -18 grader.

Jag kanske gör av med 6 - 8 kbm per år. Då har jag ändå bara veduppvärmt varmvatten. Så fort jag kan skall jag böra en avskillnad mellan kök-sovrum och vardagsrum, så att jag bara kan värma kök och sovrum vintertid. Så var huset byggt från början innan någon rev ut mellanväggen. Den ursprungliga lösningen var mycket energismart förstår jag nu.

PS. Vad menar du med "köpa ved"?
« Senast ändrad: 29 jun-06 kl 08:23 av Suresh »

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #10 skrivet: 29 jun-06 kl 08:30 »
Att köpa ved är när man byter pengar mot ved och eventuella tillägstjänster så som att köra eller klyva/torka den? Hur krångligt kan det vara? ???

Suresh

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 jun-06 kl 09:36 »
Att köpa ved är när man byter pengar mot ved och eventuella tillägstjänster så som att köra eller klyva/torka den? Hur krångligt kan det vara? ???

Jag tykar mig lite bara eftersom jag har så gott om kostnadsfri ved. Jag får nästan betalt för att ta till vara den!

Mitt tips är alltså: Gör dig vän med någon som har mycket slymark eller arbetar med markberedning. Det är sådana mängder med björkar, aspar och alar som står där och växer på fel ställen...

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 02 jul-06 kl 17:16 »
Får nog hålla med Suresh där...."köpe och köpe!?"  ;)

Det finns många sätt att få tag på gratis, men inte arbetsfri, ved. Själv har jag inte betalat en enda krona för veden under dom senaste 2 ½ åren. (Även om jag fått pytsa ut lite pengar till bensin för att köra hem den.)
Exempelvis:
*Snickerifabriker/träindustrier får ofta spillbitar som dom får betala dyr containerhyra och borttransport för att bli av med. Hör efter om du inte kan få ta hand om deras överblivna trä gratis? Har du tur är det lagom eldningsvänliga bitar, utan kapning och klyvning.
*Åkerier hanterar mycket pallar, fråga om du kan få deras använda engångspallar och trasiga EUR-pallar. Fin och torr ved, behöver bara kapas i lagom bitar med motorsågen.
*Gör arbetsbyte med skogsägande vän/släkting/granne. Du hjälper honom/henne några dagar med deras ved (eller nåt annat du är bra på), och får som tack den ved du själv behöver.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Attis

• -
« Svar #13 skrivet: 03 jul-06 kl 00:02 »
Jag tykar mig lite bara eftersom jag har så gott om kostnadsfri ved. Jag får nästan betalt för att ta till vara den!

Om du nu nästan får betalt för veden, hur kommer det sig att du ändå gneteldar dig igenom vintern som du beskriver i ett tidigare svar?  ???

För övrigt har jag en bra historia some en granne berättade för mig.
En äldre gumma fick hjälp med att bära in veden. Gubbarna som hjälpte henne blev lite förvånade när hon doppade varje vedträ i vatten innan hon la in dem i spisen. Till slut frågade dom varför hon gjorde så, var det inte synd på torr och fin ved?
Gumman svarade, veden räcker så mycket längre på det här viset.  ;)
/Attis

Suresh

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 jul-06 kl 00:06 »
Om du nu nästan får betalt för veden, hur kommer det sig att du ändå gneteldar dig igenom vintern som du beskriver i ett tidigare svar?  ???

Även om veden är gratis skall den köras hem, sågas,  huggas, lagras och bäras.

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #15 skrivet: 03 jul-06 kl 16:39 »
http://www.eldabutiken.se/site/sidor/infopages/vedeldning_text1.htm

bra fakta! elda inte plast står det, det gäller nog även mjölkkartonger isf. Dessa fick jag tips om att de var bra för att starta elden med, dom brinner som fan! ska sluta med det nu.
« Senast ändrad: 03 jul-06 kl 16:40 av AntiUrban »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 03 jul-06 kl 16:49 »
Vi brukar i och för sig lägga mjölkkartongerna i kartonginsamlingen, men jag tror inte det är någon fara med den plast som de är belagda med. Dels är det så lite, och dels är det polyeten som bara blir vatten och koldioxid.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 14 jul-06 kl 16:23 »
Ja du, köp 20 kubik o  du har utrustning såga och klyv själv. själv är alltid bäste dräng och billigast.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

SvenS

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 16 aug-06 kl 11:03 »
Det är nog klort att köpa för mkt, men jag är ju fattig så jag tänkte spara. Faste det är dumt att snåla på sånt kanske.

Det är bara värme som veden ska vara till, jag har en bambse stor spis i stugan.

Vad har du för spis hemma ? En bamsestor öppen spis  är nog det mest ineffektiva som finns för att värma upp bostäder. Mycket av värmen går rätt ur skorsstenen om man inte har någon form av spisinsats

benring

« Svar #19 skrivet: 03 sep-06 kl 00:34 »
Enligt http://www.scb.se/templates/tableOrChart____20417.asp drog ett 54 kvm stort hus 257 kWh/m2 år 2004. Det skulle alltså gå åt 13878 kWh.

1 kubikmeter ved motsvarar 1 240 kWh.

13878/1240 = 11 kubikmeter.

Hej, jag har funderat lite på dom här siffrorna... då jag själv ägde ett 54 kvm hus i ca 5 år.
Det är ganska rimliga siffror, om det vore totala förbrukningen, jag själv trimmade ner det till 10 000kwh/år total kostnad och det var elvärme med kamin som gick flitigt +EL-VV-Beredare.

Hur kan då ett småhus på 54 kvm göra av med 13878 kwh per år i endast uppvärmning?

Själv beställde jag 3 kubik stälpt, vilket var förlite men 6 kubik hade räckt alla tiders, till värmen.
Hade jag haft 20 kubik hade jag varit oberoende i flera år. (Vilket ju är att föredra ;D)

/B

Dela detta:

* Inloggade just nu

104 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser