Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Röda fläckar i snön...  (läst 9592 gånger)

vallhunden

• Västergötland
SV: Röda fläckar i snön...
« Svar #20 skrivet: 03 jan-11 kl 20:03 »
Nä, hörni!
Nu får ni gå ut och pissa i snön!! ;D ;D

Det var ju synd att jag inte fick er alla att gå ut och sätta er i snön. Tanken på det var rätt kul! ;D ;D ;D

En annan aspekt på det hela är: Hur vet vi att allt kiss är gult? Det är ju bara när vi ser kiss i snön, som vi ser det mot en så pass vit bakgrund att vi med säkerhet kan avgöra färgen...
Jag menar det kanske är mer rött i kiss, än vad vi vanligtvis kan se?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #21 skrivet: 03 jan-11 kl 20:08 »
Det tar några dygn innan pisset blir rött  :-*
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

hustran

« Svar #22 skrivet: 04 jan-11 kl 00:07 »
Jag har svårt att tänka mig att varmvatten skulle vara en nödvändighet. Hur ska alla vilda djur klara vintrarna? Ljummet vatten ger jag bara till nylammade tackor.

Falin

• -
« Svar #23 skrivet: 04 jan-11 kl 10:55 »
Självfallet klarar de sig med kallt vatten, men om man har möjligheten vill man väl ge djuren så bra förutsättningar som man kan?
Att jämföra med vilda djur känns rätt ointressant i det läget.

hustran

« Svar #24 skrivet: 04 jan-11 kl 16:31 »
Jag tänkte bara lugna de fårägare som arbetar borta, så de inte blir nervösa och måste kasta sig hem och värma vatten oavbrutet.  :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 04 jan-11 kl 16:42 »
Tack Hustran!!!

Jag har suttit här och haft dåligt samvete för att jag inte bär hinkavis med varmt vatten den långa vägen bort till fårhuset flera gånger om dagen!! :-[ :-[

Jag har märkt att mina tackor inte tycker om när jag tar varmvatten till dom... det smakar konstigt när det har gått genom varmvattensystemet, säger dom. Det har dövat mitt samvete fram till nu :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #26 skrivet: 04 jan-11 kl 16:52 »
Ja, genom varmvattensystemet, det kan smaka bläää!  Hur skulle det vara att låta fåren själva avgöra vilket vatten som smakar bäst?  Mina getter ville ha svartvinbärssaft, dom, och det fick de väl ibland, men definitivt inte dagligen!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #27 skrivet: 04 jan-11 kl 17:52 »
Ja, genom varmvattensystemet, det kan smaka bläää!  Hur skulle det vara att låta fåren själva avgöra vilket vatten som smakar bäst?  Mina getter ville ha svartvinbärssaft, dom, och det fick de väl ibland, men definitivt inte dagligen!

Mina hästar får melass i vattnet när det är som kallast, då tar det längre tid för vattnet att frysa och dom tycker det är gott.........kan man göra samma till får?
Länk till mina lamm 2012

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
« Svar #28 skrivet: 04 jan-11 kl 18:09 »
Ja nu har jag definitivt blivit helt lugn, och behöver inte oroa mig över mina får. ;)

Jag tror dessutom att jag hittat den som lämnat fläckarna efter sig. Har nämligen hittat kaninkulor i hagen, och så har någon slängt in morotsskal. Kanin + morotsskal= röda fläckar i snön.
När jag tog upp och smälte den röda snön i handen så blev det orange färg.

Mysteriet löst...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #29 skrivet: 04 jan-11 kl 21:55 »
Mina hästar får melass i vattnet när det är som kallast, då tar det längre tid för vattnet att frysa och dom tycker det är gott.........kan man göra samma till får?
Varför inte?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #30 skrivet: 05 jan-11 kl 06:00 »
Varför inte?

Jag tänkte det blev för sött för dom :-\
Länk till mina lamm 2012

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 05 jan-11 kl 10:49 »
Hade förr om åren röda fläckar i snön när jag använde s.k. Får-pellets som tillskott. Denna vintern kör jag med hel havre och inge rött.

Tyckte inte om att ha rött i kisset själv när jag hade njursten...

Mina Gutar hade inga symptom på svårigheter med att kasta vatten så det röda är nog någon skum tillsats som ger färgutfällning via pelletsen.

Det är vad jag tror.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #32 skrivet: 05 jan-11 kl 12:26 »
så det röda är nog någon skum tillsats som ger färgutfällning via pelletsen. Det är vad jag tror.
Jaha  ;D och vem är det då som springer i skogarna och ger alla de vilda djuren sånt
"skumma tillsatsatser" eftersom dom också kissar rött......
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #33 skrivet: 05 jan-11 kl 15:49 »
hundpinket i snövallarna längs vägen blir ju inte rött, utan håller sig gult! ???
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #34 skrivet: 05 jan-11 kl 16:35 »
kanske är det vegetariska kosten? ???
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 05 jan-11 kl 16:43 »
Till Grimla: ett får är ett får och skall nog inte jämföras alltför nära med andra djur.
Det där med pellets bygger jag på iakttagelser sen 2005/6.
Länge trodde jag det berodde på att de mumsar så mycket på granarna, men så var det tydligen inte. Det har gått åt mycket bark, skott och barr. De mumsar även glatt på späda lövträdskvistar, mest björk faktiskt.
Jag tycker det är toppen för jag har dem mest för att hålla ordning i skogen.

Ursäkta om detta var lite OT.

Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser