Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min lilla höna har lagt sig att ruva! Nu är första kycklingen här + Bilder!  (läst 10629 gånger)

PetraL

• Västergötland
SV: Min lilla Holländska Dvärg har lagt sig att ruva!
« Svar #20 skrivet: 07 jan-11 kl 23:04 »
Jaha då var det som jag trodde. Jag hoppas att hon inte blir så störd av det att hon slutar ruva bara. Men här finns det inga alternativ, då vet jag vad jag ska göra till morgonen då. Tack för svaret!

PetraL

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 08 jan-11 kl 10:49 »
Milda Matilda!! Nu är redet rent igen, nja inte skurat förstås, men bajset är borta! Ett styck höna fick spader och drog som en avlöning!! Men efter lite jagande så var hon inne i buren igen, och la sig platt med en gång. Den hönan har inga planer på att gå upp i första taget verkar det som!!

Nu funderar jag bara på om den andra hönan kan "låta bli" att lägga ägg bara för att hon inte kommer in i favoritredet? Hittade inte ägg någonstans!! Det finns mysiga skrymslen men inga ägg...märkligt!

PetraL

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 10 jan-11 kl 17:44 »
Då har min lilla tokhöna bajsat i redet igen >:( Så ikväll blir det ytterligare en rengöring med tokhöna!!
Dock så har hon legat i 8 dagar nu, så jag ska ev försöka mig på att lysa äggen!!! Har ingen riktig lampa men ska försöka klura ihop något med en vanlig ficklampa. Det är ju ljusa ägg som tur är! Nyfiken som man är så kan jag lika gärna försöka, hon kommer att fly fältet ändå!!

Så en uppdatering kommer lite senare, håll tummarna för mig/oss!!

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #23 skrivet: 10 jan-11 kl 18:10 »
Petra:

Jag har samma problem med bajsande höna. Har tvättat mina ägg idag och gjort rent i redet IGEN.

Jag använder lampan på min mobiltelefon. Det fungerar perfekt.
Ser igenom helt.
De ägg som inte kommit så långt blir det så bra ljus igenom så jag behöver inte ens använda toarullen att lägga emot ägget. Man ser så bra ändå.
Är äggen ljusa ser man jättebra med min telefon..

Haha ja min höna blev superförbaskad idag fick både hack och skäll när jag städade och lyste.

Lycka till
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

PetraL

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 10 jan-11 kl 18:54 »
Nu var det rengjort igen!! Jag har inte tvättat av äggen, men det börjar luta åt det hållet!! Mina höna ligger inte kvar i redet, hon flyr som om jag skulle nacka henne!!  :o

Jag fick lyst äggen!! Äggen är ju så yttepytte så toarulle funkar inte, då skulle dem hamna i rullen!! Men hade en led-lampa som jag satte silvertape på, du kunde jag klart och tydligt se...att ALLA äggen var befruktade!!!  ;D ;D Kollade bara jättesnabbt och såg ådror i allihop, i ett av äggen såg jag även en lite mörkare "klump" som jag hoppas är fostret. Kan ha sett så ut i alla, så fort jag såg ådror i dem så la jag tillbaka dem illa kvickt!!

PetraL

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 19 jan-11 kl 17:56 »
Här kommer det en liten uppdatering!

Sura Sara ligger kvar, hon har bajsat i redet massor av gånger men håller sina ägg rena och fina! Vi har inhandlat en värmelampa för snart är det dags för kläckning! Hoppas att det blir någon kyckling iaf! Hon har legat i ungefär 17 dgr men det kan också vara dag 19, så vi väntar nervöst här hemma!! Ska snart ner och göra om hennes bur. Vi glömde i all hast bort dörren!!!

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #26 skrivet: 19 jan-11 kl 20:58 »
Gud så kul!! :D
Dv. höns, undulater & ragdoll

PetraL

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 22 jan-11 kl 08:54 »
Nu börjar det verkligen närma sig. Borde vara dag 20 idag! Jag har blivit rädd att alla äggen dött. Men jag har absolut inga belägg för det. Har försökt lyssna om det piper i äggen men hörde inget igår iaf. Ska ner om en stund igen så får vi se. Supernervöst är det iaf!

Turnit

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 22 jan-11 kl 14:23 »
Spännande!!! Håller tummar att många kycklingar tittar ut.....hur många ägg ligger hon på???
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

PetraL

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 22 jan-11 kl 15:03 »
Ja så många lär det inte bli, hon ligger bara på tre ägg. Hon bestämde sig att ruva några dagar efter nyårsafton och naturligtvis använde vi alla ägg vi hade på just nyårsafton. Tror att det var 8-10 ägg så det var lite snopet!!! Men när jag lös alla tre på ca dag 12 så levde alla och såg ut som dem "skulle".

Fortfarande inga ljud från äggen, Sara ligger som om hon var både blind och döv, det verkar som om ingenting berör henne. Vet inte om det är ett gott tecken?!

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #30 skrivet: 22 jan-11 kl 15:20 »
jag brukar knacka försiktigt på äggen och sen lyssna direkt. Ofta så svarar kycklingarna på det och piper. Holländsk dvärg är mycket duktiga mammor  ;D . När jag kläcker dom maskin så har de alltid bråttom ut. På dag 19 brukar dom kläckas.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

PetraL

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 22 jan-11 kl 15:55 »
Aj då brukar dem kläckas på dag 19..det bådar ju inte gott. Ska ner och göra om hennes bur (vilket jag borde gjort för flera dagar sedan  :-\ ) Hon är livrädd för mig så då lär hon flyga ur redet för att skälla ut mig, ska kika då hur det ser ut. Vet att man inte ska röra äggen så det får bli en inspektion på håll, men en försiktig liten knackning kan jag ju försöka mig på  :) tack för tipset!!

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #32 skrivet: 22 jan-11 kl 17:30 »
Låt redet vara!!! Stör så lite som möjligt. Jag brukar försiktigt lirka ut ett ägg från hönan och knacka och lyssna. Gör inget om det är lite skit där. Jag rengör aldrig förrän kycklingarna är kläckta och hönan har börjat lämna redet med dom för att de ska börja äta. När mina holländare ruvar kan det 21-22 dagar innan de kläcks men när jag har äggen i maskinen så har dom superbråttom ut.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

PetraL

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 22 jan-11 kl 17:56 »
Ja jag låter redet vara så mycket som möjligt, nu när jag byggde om hennes bur så var hon ur en stund och åt lite, sedan tillbaka in fort som attans!!  :) Nu är buren helt i ordning, kycklingarna kan få komma när som helst. Vad skönt att det bara var i kläckaren dem har så bråttom ut, men ännu har vi inte slutat hoppas. Hon pratade lite med äggen men jag kunde inte höra att hon fick något svar, men det kanske hon kunde, vem vet  ???

PetraL

• Västergötland
« Svar #34 skrivet: 24 jan-11 kl 17:32 »
Nu händer det!!! Idag när jag kom hem hör jag hur det piper för fullt under hönan!! Ena vingen rörde sig misstänkt mycket så jag tror att minst ett litet frö redan har hittat ut!! ;D

Torry

« Svar #35 skrivet: 24 jan-11 kl 18:13 »
Grattis!  ;D Så spännande... Du fixar väl lite bilder..
//Torry

PetraL

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 24 jan-11 kl 18:33 »
Självklart kommer det bilder när hon väljer att gå upp med underverken. Ska ner och servera kokt ägg om en stund. Så det finns när dem går upp. Det är så spännande!

PetraL

• Västergötland
Nu har jag gosat med min livs första kyckling!! Den lille krabaten var så varm och mjuk! Ett ägg pep och nästintill hoppade inne i redet, så det är iaf en till på gång!!

Det är ju inget mästerverk till bild, men motivet är det finaste!!

Torry

Åh, så härligt att hålla en liten kyckling i handen. Vilken sötsnutt  :-*
Hoppas det blir fler...
//Torry

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
åååå grattis till den söta dunbollen och de som komma skall.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser