Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När måla efter kittning?  (läst 26070 gånger)

ersam

• -
När måla efter kittning?
« skrivet: 02 jan-11 kl 20:50 »
Använder linoljekitt till mina fönsterbågar. När det är kittat ska jag måla med linoljefärg.

Behöver man vänta nått i tid eller kan man gå på och måla direkt?

Broberg

• Gäst
SV: När måla efter kittning?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-11 kl 20:58 »
Brukar måla så fort det tål penseldragen. En-någon dag efter eller så.

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #2 skrivet: 02 jan-11 kl 21:53 »
Jag har också målat direkt efter. Det stod det på burken till linoljekittet att man kunde göra.
Malin

Granbackstove

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 03 jan-11 kl 14:59 »
Går att måla direkt om man är lätt på handen. Har man tid att vänta någon vecka blir det oftast lite lättare, eftersom man kan lägga ett högre penseltryck över kittfalsen då. Fördelen med det är att det är lättare att få den millimeter man ska måla ut på glaset tunn och fin -> mindre överbliven färg att ta bort i efterhand.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #4 skrivet: 03 jan-11 kl 19:21 »
Apropå att få en rak och snygg färgkant på fönsterrutan, så har jag ett tips jag kan rekommendera.

Först målar man utan att bry sig om hur mycket färg som kommer på rutan. Om man sedan tar en linjal och skär med en vass kniv på färgen ca 2-3 mm in på glasrutan längs med linjalen, så är det väldigt lätt att ta bort överskottsfärgen med en sådan där skrapa (som finns på Clas Ohlsson t.ex.) som är till för att ta bort färg på glas med. Då behöver man inte bry sig alls när man målar (och allt går tusen gånger fortare  ;D )
Malin

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 03 jan-11 kl 23:41 »
Har väntat ett dygn och var lätt på handen. Gick bra!

Kladdar på ordentligt. Funkar bra med rakblad och man tjänar mycket tid på att slippa maskera...  8)

Tack för alla kommentarer!

Hagmarken

• Södermanland
    • Mitt Universum
« Svar #6 skrivet: 10 jan-11 kl 23:28 »
Det ska gå att måla genast men kittet är mjukt och formas lätt av penseldragen. Jämnare blir det om man väntar något.

Två bra tips ur
"Gamla fönster" av Alf och Eva Stenbacka

1: När man lägger kittfalsen ska man först ha tagit bort överskottskittet från tryckkittet
på undersidan av glaset så att man ser dagmåttskanten. Sen ska man se till att lägga
kittfalsen 2 millimeter innanför den kanten så att man när man målar kan måla ca 2
millimeter ut på glaset utan att det blir en kant som syns från insidan.

2: När man är färdig med kittningen ska man ta lite krita och en torr mjuk pensel och
polera glasen så försvinner alla fingeravtryck som blivit under arbetet. Kritan suger
upp oljan på glaset och gör det rent utan att man behöver oroa sig för att stöta till
kittfalsen och göra den ojämn.
Lever nu, blickar bakåt, tänker framåt!
http://mittuniversum.wordpress.com

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 11 jan-11 kl 10:45 »
Just att stöta till falsen är ett problem som syns på några ställen...  :-[

Nu är det klart iallafall. En iakttagelse är att måla med linoljefärg gör att kittfalsen tar väldigt lång tid för att torka. Skulle tro att det beror på att linolja "läcker" från kittet till den torkande färgen.

Sen ett problem till. Jag har använt kulturhantverkarnas linoljefärg som innehåller balsamterpentin. Väldigt tunn och fin MEN vid slutstrykningen av kittfalsen (alltså andra strykningen) så pärlar sin färgen och rinner av. Troligen för att underlaget är fetare än färgen då linoljan "fetar" första strykningen.

Inte helt nöjd med linoljefärg med lösningsmedel från fabrik. Men det finns tydligen varianter som är oförtunnad också.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 11 jan-11 kl 13:36 »
Nu är det klart iallafall. En iakttagelse är att måla med linoljefärg gör att kittfalsen tar väldigt lång tid för att torka. Skulle tro att det beror på att linolja "läcker" från kittet till den torkande färgen.

Sen ett problem till. Jag har använt kulturhantverkarnas linoljefärg som innehåller balsamterpentin. Väldigt tunn och fin MEN vid slutstrykningen av kittfalsen (alltså andra strykningen) så pärlar sin färgen och rinner av. Troligen för att underlaget är fetare än färgen då linoljan "fetar" första strykningen.
Jag har aldrig haft problem med att färgen från Kulturhantverkarna pärlar sig, varken på kittfals eller på något annat ställe. Orsaken är säkert den du beskriver, med det feta kittet under. Har du blandat själv, eller köpt? Om färgen "kryper" kan man minska problemet med att stryka på ett tunt lager ammoniak först. Detta har jag aldrig gjort själv, bara hört/läst om.

Annat fönstertips/allmänt linoljefärgstips som jag har praktiserat med gott resultat är halvoljning vartannat år ungefär för att förlänga livslängden på färgen.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 11 jan-11 kl 14:17 »
Ringde och frågade och de kände inte till problemet. Däremot så har de en variant som inte är förtunnad utan är fetare. Borde nog ha haft den för sista strykningen. Gjorde en sista slipning på bågarna med 240-papper och de som jag slipade blev bättre. Var lite tendens till att "rinna bort" även på de som inte slipades.

Har väl helt enkelt lyckats för bra med oljningen.  :)

pyromanen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 jan-11 kl 20:30 »

Har också varit med om att färgen "pärlat" sig.  Har sluppit problemet genom att ha i en del balsamterpentin i första strykning,  men använda ren linoljafärg i andra strykning. Bukar vänta några dagar efter kittning innan första strykning även om det står att man kan måla direkt.  Sen kan kittet vara olika fett också. Om man köper stora hinkar kan det bli rätt ojämnt om man börjar ta på ett ställe och senare längre nere i hinken träffar på en linoljapöl  som borde ha varit upblandat i resten ::)

malarmaster

• Småland
« Svar #11 skrivet: 16 jan-11 kl 17:48 »
Apropå att få en rak och snygg färgkant på fönsterrutan, så har jag ett tips jag kan rekommendera.

Först målar man utan att bry sig om hur mycket färg som kommer på rutan. Om man sedan tar en linjal och skär med en vass kniv på färgen ca 2-3 mm in på glasrutan längs med linjalen, så är det väldigt lätt att ta bort överskottsfärgen med en sådan där skrapa (som finns på Clas Ohlsson t.ex.) som är till för att ta bort färg på glas med. Då behöver man inte bry sig alls när man målar (och allt går tusen gånger fortare  ;D )
målare sedan 30 år tillbaks o det första man fick lära sig var sparmålning,dvs måla en rak snygg kant.skära med rakblad eller dylikt på en färdigmålad kant innebär att man bryter kontakten mellan glaset o färgen vilket på sikt leder till att vatten rinner in mellan färgskiktet o glaset.sedan sparar man ingen tid på beskriven metod,det är ju bara merarbete att skrapa färg.ulf

malarmaster

• Småland
« Svar #12 skrivet: 16 jan-11 kl 17:55 »
Just att stöta till falsen är ett problem som syns på några ställen...  :-[

Inte helt nöjd med linoljefärg med lösningsmedel från fabrik. Men det finns tydligen varianter som är oförtunnad också.
Linoljefärg från fabrik skall vara otunnad.annars är den säkert avsedd som grundfärg.linoljefärg strykes alltid med tunnare(magrare)färg i botten o varje efterföljande skikt skall vara fetare.sista skiktet skall vara otunnad.annars får man problem med vidhäftningen då en mager olja ej fäster på en fetare yta. Ulf

Malin.S.

• Norge
    • Jordnær mat
« Svar #13 skrivet: 16 jan-11 kl 21:00 »
målare sedan 30 år tillbaks o det första man fick lära sig var sparmålning,dvs måla en rak snygg kant.skära med rakblad eller dylikt på en färdigmålad kant innebär att man bryter kontakten mellan glaset o färgen vilket på sikt leder till att vatten rinner in mellan färgskiktet o glaset.sedan sparar man ingen tid på beskriven metod,det är ju bara merarbete att skrapa färg.ulf

Fast om man inte är målare till yrket så går detta fortare, speciellt när man skall måla 3-4 lager med färg.
Jag förstår inte hur du menar att färgen inte skulle vara i kontakt med glaset? Man skär ju inte under färgen....? Förklara gärna hur du menar.
Malin

malarmaster

• Småland
« Svar #14 skrivet: 16 jan-11 kl 21:46 »
för en lekman går det säkert fortare att skrapa.jag målar en trelufts fönsterbåge på max 5 minuter/sida o strykning.skulle jag lägga tid på att skrapa färg efter färdigstrykning hade jag nog fått göra det gratis.det är oundvikligt att när man skrapar färg att färgskiktet lyfter sig lite i kanten.då bildas en ficka även om man kanske inte ser den som smuts o vatten samlas i o på sikt får färgen att lossna.  särskilt gäller detta linolja som har lång torktid.din metod förutsätter att färgen måste vara genomtorr o som yrkesman kan jag inte gå tillbaks till kunden efter 1-2 månader för att skrapa fönster.dessutom har jag i hela mitt yrkesliv aldrig haft en kund som accepterar kladd på fönster när man förklarat jobbet färdigt.jag ser ingen tidsvinst med skrapning utan jag fortsätter nog att göra som min målarmästare lärde mig för 30 år sedan.dessutom finns det något som kallas yrkesstolthet,att kunna dra en rak linje ,förutsätter förstås stadig hand,bra pensel o bra färg.hoppas detta förklarar något Ulf

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 17 jan-11 kl 08:14 »
När signaturen malamaster dök upp här på alternativ blev jag glad. När en yrkesman dessutom delar med sig av sina erfarenheter blir jag ännu gladare!

Har totalt 24 fönsterbågar kvar att måla. Ska nog allt se till att det blir raka linjer om ett tag!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser