för en lekman går det säkert fortare att skrapa.jag målar en trelufts fönsterbåge på max 5 minuter/sida o strykning.skulle jag lägga tid på att skrapa färg efter färdigstrykning hade jag nog fått göra det gratis.det är oundvikligt att när man skrapar färg att färgskiktet lyfter sig lite i kanten.då bildas en ficka även om man kanske inte ser den som smuts o vatten samlas i o på sikt får färgen att lossna. särskilt gäller detta linolja som har lång torktid.din metod förutsätter att färgen måste vara genomtorr o som yrkesman kan jag inte gå tillbaks till kunden efter 1-2 månader för att skrapa fönster.dessutom har jag i hela mitt yrkesliv aldrig haft en kund som accepterar kladd på fönster när man förklarat jobbet färdigt.jag ser ingen tidsvinst med skrapning utan jag fortsätter nog att göra som min målarmästare lärde mig för 30 år sedan.dessutom finns det något som kallas yrkesstolthet,att kunna dra en rak linje ,förutsätter förstås stadig hand,bra pensel o bra färg.hoppas detta förklarar något Ulf