Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Galtkulting och gyltor  (läst 2712 gånger)

Kristofer

Galtkulting och gyltor
« skrivet: 04 jan-11 kl 21:27 »
Jag har två gyltor av linderödssvin som nu är 7,5 månader. Jag har fått reda på en galtkulting på drygt tre månader som skulle passa mina gyltor bra avelsmässigt. Men galtkultingen har gått inne hela vintern och har ingen vidare päls och mina gyltor är stora (80 kg?), har gått ute hela vintern i en stor hage och sover i halmen i en utegångshall.

1. Vad händer om jag bara släpper in galtkultingen hos gyltorna och hoppas på att den ska sova och äta med dem tills han har gjort de båda på smällen?

2. Kommer han att klara att gå ute, utan päls och vana vid kylan?

3. Kommer gyltorna att acceptera att han sover och äter med dem?

louise

• Gäst
SV: Galtkulting och gyltor
« Svar #1 skrivet: 07 jan-11 kl 19:02 »
jag hörde nåt om att galtarna inte kan vara förunga/för små för då tycker suggorna bara han är löjlig å så blir det inget. Det var nog från genbanksföreningen.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 jan-11 kl 20:35 »
Än så länge gör det nog inte så mycket om han sover hos dom, och de lär inte ha ihjäl han.
Men sen när våren kommer och han börjar bli lite äldre bör du ha isär dom, annars är risken att det bara blir ett 'kompisförhållande'.   Dom ska vara isär lite, så blir det mer spännande när suggorna brunstar sen.

Är det en galt som du tänker ha som bestående avelsgalt, så rekommenderar man inte att den får betäcka för tidigt, och för intensivt( men det blir det knappt med 2 gyltor).  Den kan 'bränna ut sig' och om den misslyckas några gånger så blir självförtroendet dåligt och den kan sen börja vela . Och är det nåt suggor inte gillar, så är det galtar som velar för mycket.

Ronny

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 07 jan-11 kl 21:14 »
Jag hade nog hållit honom för sig själv några månader, så är det ingen risk att han blir "utfryst".
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #4 skrivet: 10 jan-11 kl 09:10 »
*kapar tråden*

Jag har en galt född i maj-10 och en gylta född i december-09. De har gått ihop sedan gösta (galten) kom hit.

Jag vill ju naturligtvis att det ska bli smånassar men kan jag sära på dom nu? Har ingen lust att skaffa fler för sällskapet skull men det är kanske ett måste om de nu har gått och blitt polare?

Ibland ser det ut som om de båda två har intresse för lite "action" men det blir liksom inget... Hur göra?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 jan-11 kl 09:29 »
Jag hade tagit isär dom, nu är det ju hög tid för betäckning om du vill ha julgrisar också för den delen.
När suggan brunstar sen så släpper du ihop dom, eller har ett lagom halvtaskigt staket, så nån av dom får bryta sönder lite..Då vet man att det är nåt på g ;)

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #6 skrivet: 10 jan-11 kl 09:35 »
Men "får" jag det då? eller måste jag skaffa dom var sitt sällskap?
Eller tycker regelverket att det räcker med att dom går sida vid sida?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 jan-11 kl 09:45 »
Det är inga problem, djurskyddsbestämmelserna säger att du ska hålla dom i grupp om du har minst 10 suggor.

http://www.sjv.se/sitevision/proxy/blanketterochtrycksakerproxy.4.1d8730ed11439d875d180004906.html/svid12_1d8730ed11439d875d180004913/-1809592286/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo09_1.pdf;jsessionid=47E14279CB2447CCA14CD6053F3D958C

Kravreglerna är något strängare och säger att alla grisar ska hållas i grupp. Men att tillfälligt skilja dom åt med ett staket för att få igång en brunst kommer ingen att ha synpunkter på.

Att hålla en galt ensam, en liten bit från flocken är ju egentligen det naturliga, men det är ju i vanlig ordning en annan femma...

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #8 skrivet: 10 jan-11 kl 09:48 »
Ja se regelverk!  ::)

Innan jag nu ägnar dagen åt att bygga hus och skotta nya hagar, kan jag på något enkelt sätt kolla om dom har fått till det? Jag står ju inte och glor på dom hela dagarna...

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 jan-11 kl 10:07 »
Nä, det tar rätt lång tid att se på en sugga. Man brukar ultraljuda..och det är väl lite overkill kanske :)

Däremot brukar man ju se när hon brunstar, och det gör hon ju var tredje vecka, så att hålla kolla på suggan i 3 veckor är ju ett alternativ. Men har hon blivit för mycket polare med galten så kan hon mycket väl hoppa över brunsterna också.  Och det kan bli menlösa små försök när det väl skulle vara dags, och sen slutar dom igen..

Så att ta isär dom är det bästa sättet, tyvärr.

Proffessionella grisbönder har ju aldrig galt och suggor tillsammans, det funkar helt enkelt inget vidare.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #10 skrivet: 10 jan-11 kl 10:14 »
Jahopp.

Då vet jag vad jag ska göra idag. Undrade just! ;D

Tack ex för svar och sorry att jag kapade tråden...

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 jan-11 kl 20:16 »
Reglerna är att inga grisar får vara ensamma, men definitionen av det är att de ska se, lukta eller höra andra grisar. Nya regler sedan i våras ungefär. Nåt sånt, Jordbruksverket kan inte sina egna regler utantill, så det var den beskrivningen jag fick en gång. Det är nåt med.. att de ska ha kontakt med grisar med de behöver inte vara i samma hage.

Dela detta:

* Inloggade just nu

302 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser