Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i skogen  (läst 51367 gånger)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
SV: Bo i skogen
« Svar #60 skrivet: 23 jan-11 kl 18:58 »
Nu har jag inte lest hela denna tråden.. En gong kom jag over en Nordmann med samme tanker om å bo i skogen
http://debatt.sol.no/content/jeg-har-lyst-til-bo-i-skogen  Kanskje av interesse?

Om jag skulle bo i skogen ville jag hatt en liten hytta med bastu som dom har i Finland (varmeugn med vattentank) och en vedspis  ;D
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

synaptikk

• Skåne
« Svar #61 skrivet: 24 jan-11 kl 19:52 »
Hittade en lägenhet... eller ja ett rum i en skitstor viktoriansk villa på övervåningen på 18m^2. Lär ju funka bättre med katter i skogen än där. Men det var jävligt mysigt, fast gubben som hade det satt i rullstol och var sur. The search goes on.
The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes but in having new eyes.
-Marcel Proust

eAnarchy

• -
« Svar #62 skrivet: 05 feb-11 kl 15:18 »
haha, så typiskt svensk att komma och tjata om en massa regler när någon säger att de vill ut ur det här löjliga systemet...
Vill du bli fri, fri gör dig mentallt från det fängelse det har byggt in dig i. Du är en fri människa och har rätt att ta av vad naturen ger (i min åsikt bör man enbart ta vad man BEHÖVER, och se till att man ger tillbaka lika mycket som man tar). Skit i vad "lagen" säger den gäller bara för slavar.

Ett tips är att ta kontakt med vildväxande kollektivet http://vildvaxande.org/ , där finns det folk som lever det liv du beskriver och har kunskapen. Och de har en "wild week course" nu i februari (http://www.naturliv.org/) Men mitt tips till dig är att ge dig av, upplev, njut och sen kom tillbaka när du har testat och sett om det är något du vill fortsätta med eller inte. För så länge du inte har gett dig ut så är det fortfarande en fantasi och du kommer vara fast i fantasin tills du ger dig av. Och att teorisera om hur fantasin kommer vara hjälper dig inte att komma ut ur fantasin =)

Vinter funkar att bo ute i sverige, lyssna inte på lägenhets-nissarna som sitter och tycker och när de går ut i skogen i sina fjällräven kläder sitter och trycker.
Visst är det kallt att leva ute på vintern, men det går. Jag har gjort det ett tag och jag varken förfröss eller fick frost skaddor. Och man behöver varken el eller en superisolerad villa för att göra det.
Mitt tips är att ta ett steg i taget, strunta i matförsörningen för tillfället, det är ett lite mer komplicerat problem att lösa. Så köp din mat för tillfället, det viktigaste är att du kommer ut.

Lycka till och må din färd vara begynnelsen till din frihet!
---                                        ---                                   ---
  "Varför" är ingen fråga och "varför inte" är inte dess svar
---                                        ---                                   ---

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #63 skrivet: 14 feb-11 kl 22:34 »
Apropå att bo i tättbefolkade områden i tält eller liknande så kan jag berätta att jag har två vänner som tältade hela sommaren i stockholm. Dom satte en lapp på tältet där det stod att de inte hade några värdesaker och att man gärna fick gå in och titta om man inte förstörde nåt samt deras mobilnummer om man ville komma i kontakt med dom :)

Och ge ALDRIG upp dina drömmar om du har lyckats hitta dom! Finns mycket man kan ångra här i livet men att man valde att inte stå och nöta på ett fabriksgolv som man hatar kan jag lova att du aldrig kommer ångra.
All lycka önskar jag dig
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

louice

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 06 mar-11 kl 15:27 »
Hejsan alla skogsmullar  :D

Jag har en stor tomt som går bra att tälta på.

Och det går bra och tvätta och komma in och värma sig då man känner för det :)

Inga lustigheter alls.

Bara ett erbjudande till någon som söker alternativ utanför det vanliga.

Jag skulle behöva hjälp ibland med ved och trädgård men inga större uppgifter.

Man hjälper varandra :)

Hör av er på min mejl om det låter intressant  sayhah@hotmail.com

Ha en fin vårdag ute i solen  8)

giulianomango

• Södermanland
    • Min Myspace Musik.. :)
« Svar #65 skrivet: 23 mar-11 kl 22:08 »
Åh, jag vill skriva så himla mycket! :)
Det är otroligt kul att se att så mycket personer vill ut i naturen, jag kände mig rätt ensam där ett tag! Men min anledning är rätt enkel, jag är trött på det materialistiska livet vi lever i just nu, folk uppskattar inte kunskap ALLS verkar det som, dom flesta inriktar sig bara på sitt jobb och vad deras kompisar har för sig, vilket inte är så svårt när det står på facebook vad man gjorde gårdagen eller vem fan har en "relation" till, det går rätt snabbt att ta död på en hel kväll när man bara sitter och läser en massa skit som man inte har ett dugg nytta av. En vanlig svenssons vardag går ut på att strösurfa på communitys eller inte göra ett jävla skit, vilket är samma sak båda två, och sen i slutet av veckan supa sig skitfull och så är hela helgen borta, sen vips måndag och etc..

Jag tror det här med ett kollektivbooende skulle falla ihop till slut ändå, det skulle bli regler man vissa inte vill följa och att man jobbar för att få för lite för det man jobbat i slutändan för, ens dröm är ju faktist att inte vara bunden till regler som MÅSTE följas varje dag men om det vore så till sin egen rimliga nivå, att då ta hand om sig själv, som mat booende etc. visst är vi ett flockdjur och alla blir galna om dom är för ensamma ett längre tag, men hur galen blir man av att bli tvungen att gå i den ström som man är född i att leva idag då?, Du måste jobba betala hyra, betala räkningar du inte visste fanns?, jobba betala jobba blabal bletalaaaaaah!!.. Aja jag vet fan inte ens vart jag vill komma.. Men jag tror det största problemet ligger i hur man får tag på mat, skulle gärna uppskatta kommentarer eller lösningar på hur man som ett kollektivbooende i skogen löser matfrågan..

Själv har jag tittat på överlevnads serier i 3 år nu, och läst en ganska mycket om vad man behöver för att bo lätt och bo i tuffa vinterförhållanden.
Jag tror att förberedelse är viktigast av allt även om jag bara hade tänkt bo i skogen i ett år för att prova på det,

det finns ett par saker som jag själv vill förbereda mig på ganska mycket:
Sjukdomar, En bra utrustad förstabandlåda är ett måste. Och att jag ska försöka lära mig om dom vanligaste skador och symptomen för att kunna lösa dom själv.
Sovplats, Jag har tänkt mig en Hennessy Hammock Hyperlite A-SYM ZIPPER med Super shelter för extrema vinterförhållanden, man kan gå in på deras hemsida för mer info.
Värme: Dom verktyg jag har bestämt mig för att hantera ved och byggande av booende är 2 knivar och en ihopfällbar såg, Coldsteel Gurkha Kukri San Mai III, Coldsteel SRK, och sen en bra såg också, letar fortfarande.
Mat: Eftersom jag bara ska bo i ett år i skogen så tänker jag titta på mat som håller länge och tillförser mig med mycket fett vilket håller än mätt längre än vad kolhydrater gör, Pemmican är otroligt bra har jag kommit fram till, torkat kött blandat med smält fett på rätt sätt håller i rumstemperatur hela livet enligt vissa. Men stora säckar med ris blir nog det som som kommer att användas mest.
Det sociala: Jag hade tänkt ta med mig böcker, min klätterutrustning och gitarr och en jävla massa ritblock för att skriva texter, hålla dagbok och hålla mig sysselsatt, och har tänkt på solceller för att ladda batterier till pannlampa, mp3spelare osv.

Det är så otroligt mycket jag inte har tagit med i min beskrivning men att försöka förbereda sig på allt verkar inte kunna skada.

Och det hade ju inte alls varit fel om det bodde fler som en själv i närheten för att träffas på skitsnack eller lite skönt jam med gitarren. Man får väl hoppas :D

A friend once told me: It's hard to get lost when you don't know were you're headed.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #66 skrivet: 24 mar-11 kl 06:51 »
Hej

Gårdar som välkomnar luffare:
http://www.ekolantbruk.eu/luffarsverige/

Ihopsamlade här på Alternativforumet

Sebastian

Patrik i Skåneland

• Skåne
« Svar #67 skrivet: 24 mar-11 kl 08:54 »
WOW!! Jag är imponerad Sebaztian, vilken detaljerad lista du har fått till! :D

Applåder!
Gå inte och dö förrän du har levt!

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #68 skrivet: 24 mar-11 kl 14:54 »
Grymt :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Patrik i Skåneland

• Skåne
« Svar #69 skrivet: 24 mar-11 kl 18:39 »
giulianomango Jag kan förstå frustrationen, men det är bra att du är på väg att ta tag i saken nu.
Ang. kollektiv så är jag och några till inne på nomadkollektiv med tält, vilket gör att man kan komma och gå som man vill och därmed välja ensamhet eller gemenskap efter hur man känner för stunden. Läs mer här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=102924.0
och haka gärna på!

När det gäller mat så kan jag jag tänka mej att jobba på gårdar, plocka vilda växter, köpa mat, dumpstra mat d.v.s. plocka mat från mataffärernas containrar, finns MYCKET mat i dom och oftast fräsch, Ett antal ggr har jag varit med på lägerplatser i skogen där vi samlats över 100 pers och levde som kungar på dumpstrad mat! Fiska är också ett alternativ men jag är rätt kass på det än så länge ::)

"Bara tama fåglar har en längtan, dom vilda FLYGER!"
Gå inte och dö förrän du har levt!

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #70 skrivet: 25 mar-11 kl 07:56 »
giulianomango, härligt att läsa att det finns fler som vill bort från konsumtionssamhället och de kalla städerna där ingen känner någon och ni vet allt det där :) Låter som att du borde dra med i sommar och vandra.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Humle

• Västerbotten
« Svar #71 skrivet: 25 mar-11 kl 17:57 »
Akta er för "infanterield" bara :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
« Svar #72 skrivet: 26 mar-11 kl 22:17 »
Inressant läsning! :)

Vattuvarg: Vad är det för dynamoradiolampa du hittat för 299 kr.?? Var köper man den? Låter kanonbra att ha med sig ut. :)

Synaptikk: Lycka till med allt nu, både boende o studier! Hur många terminer har du kvar?
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #73 skrivet: 27 mar-11 kl 09:19 »
Vattuvarg: Vad är det för dynamoradiolampa du hittat för 299 kr.?? Var köper man den? Låter kanonbra att ha med sig ut. :)

Det finns en bunt olika dynamogrejor att hitta på nätet så jag undviker nog att rekommendera någon speciell. Etón, Freeplay, Powerplus, m.fl. har breda sortiment att titta på. Efter en pyttesökning så hittade jag några ställen här i landet som säljer via postorder. Kika själv på jordklok.se eller adisgladis.se. Det finns säkerligen fler ställen också. Nästan alla postorderställen har dynamogrejor numera.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Anemona

• Skåne
« Svar #74 skrivet: 01 apr-11 kl 23:23 »
Ok, tack, jag får leta
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Anemona

• Skåne
« Svar #75 skrivet: 01 apr-11 kl 23:29 »
De med radio kostade dock betydligt mer än 299..... :(

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #76 skrivet: 01 apr-11 kl 23:57 »
http://www.laserfinder.se/
http://www.kjell.com/

Där finns det radioapparater med dynamo för runt 200kr. Hittade dessa genom att söka på http://www.prisjakt.nu

Anemona

• Skåne
« Svar #77 skrivet: 02 apr-11 kl 02:27 »
Åh! Tack  :)

Ladyhawk

• Värmland
« Svar #78 skrivet: 26 aug-13 kl 08:33 »
Jag ser att tråden är "gammal", och jag har inte hunnit läsa alla inlägg - men jag har också en känsla av att livet är mycket mer än vad som regleras i vårt välanpassade (välstyrda?) samhälle. Dessutom har jag en annan livsåskådning där det är viktigare att leva i harmoni med Moder Jord och inte ta mer än vi behöver och helst odla så mycket som möjligt själva ekologiskt. Nomadliv låter intressant, men frågan i mitt huvud är; Kan man verkligen leva så i dagens Sverige, eller Europa, utan att jagas av myndigheter och människor med fördomar mot nomader?
"Min smak är enkel - jag nöjer mig med det bästa
~Mark Twain~

ElgTyren

• Dalarna
« Svar #79 skrivet: 05 sep-13 kl 19:24 »
***** Reklam / annons ****** /eka
« Senast ändrad: 01 okt-13 kl 20:32 av eka »

Dela detta:

* Inloggade just nu

125 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser