Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i skogen  (läst 51369 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Bo i skogen
« Svar #80 skrivet: 05 sep-13 kl 19:50 »
Nomadliv låter intressant, men frågan i mitt huvud är; Kan man verkligen leva så i dagens Sverige, eller Europa, utan att jagas av myndigheter och människor med fördomar mot nomader?
Klart att man kan leva som nomad utan problem, men man får ju sköta sig bra. Många som lever nomadiskt idag lämnar ju mindre soptippar efter sig, det gäller exempelvis de irländska asfaltsläggarna som drar omkring och ströjobbar. Stora högar av sopor ligger kvar var helst de har stannat. Det samma gäller de bulgariska bärplockarna som det varit så mycket liv om de sista åren. Inte alls kul för de som äger marken och man förstår om de blir arga.

gustavbengtsson

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 30 sep-13 kl 16:39 »
Klart att man kan leva som nomad utan problem, men man får ju sköta sig bra. Många som lever nomadiskt idag lämnar ju mindre soptippar efter sig, det gäller exempelvis de irländska asfaltsläggarna som drar omkring och ströjobbar. Stora högar av sopor ligger kvar var helst de har stannat. Det samma gäller de bulgariska bärplockarna som det varit så mycket liv om de sista åren. Inte alls kul för de som äger marken och man förstår om de blir arga.

snacka om generalisering och främlingsfientlighet... känner en massa irländska asfaltsläggare och bulgariska bärplockare, de lämnar alltid sina rast/bo-platser MINST lika fina som när de kom, oftast tar de dessutom medd sig andra människors sopor från området kring där de har stannat - just för att slippa anklagas av generaliserande främslingsfientliga internetgangsters....

bor man länge på samma plats får man ju såklart skaffa markägarens tillstånd och avtala om vad man gör med avfall osv... (inte så kul komma ut i sin skog åsså sitter nån jävel å tror att allemansrätten ger han rätt att skita varsomhelst eller bara gräva latriner hur som helst utan hänsyn till vart mitt dricksvatten kommer ifrån eller var mina barn ska leka... och det är minsan alltid feta vita medelålders svenskar som beter sig så, varken irländare eller bulgarer är så inkompetenta... bara för att poängtera som kontrast mot ovan fördomsfyllda inlägget)

INORR

• Norrbotten
« Svar #82 skrivet: 27 nov-13 kl 01:01 »
Hej! Ny användare på detta forum.
Jag bor själv till skogs fr början av juni till slut av okt då jag lever av jakt och skogsbruk. Jag ser att många drömmer om ett enklare liv ute i klorofyllen. Det är inte fel, det gäller bara att man trivs med sig själv  :)

Om någon har frågor av praktisk natur så kan jag kanske svara på dessa!

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #83 skrivet: 27 nov-13 kl 08:26 »
INORR- hur lever du? har du el, vatten, tak över huve?

INORR

• Norrbotten
« Svar #84 skrivet: 27 nov-13 kl 10:43 »
INORR- hur lever du? har du el, vatten, tak över huve?

Hej!
Jag har ordnat det allt bekvämare med åren. Bor i en koja, samt har bastu och utedass.
 Just bastu är väldigt viktigt, det som verkligen får skogslivet att också bli "bekvämt"  :)
Ingen el, det är ungefär en halvmil till närmaste bosättning. Vatten, en liten bäck ca 50 meter fr kojan, tyvärr inte det bästa vattnet då det är aningen färgat av myren det kommer ifrån.

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #85 skrivet: 29 nov-13 kl 20:14 »
Låter trevligt. Hur stor är kojan? bor du själv, bli man inte galen av att vara isolerad?

INORR

• Norrbotten
« Svar #86 skrivet: 01 dec-13 kl 15:36 »
Låter trevligt. Hur stor är kojan? bor du själv, bli man inte galen av att vara isolerad?

Kojan är ca 15 m2. Mitt enda sällskap är hunden!
Kanske att jag är tokig  :)

Sjaunja

• -
« Svar #87 skrivet: 01 dec-13 kl 21:52 »
Jag tror du är förståndigare, INORR!

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #88 skrivet: 13 feb-14 kl 18:45 »

Zelutz

« Svar #89 skrivet: 17 jun-14 kl 14:09 »
Jag tänkte ut i helgen o reka lite platser.  Tänkte bo i skogen minst ett år.  Skall bli spännande.
Visst hade det varit roligt med sällskap men samtidigt så är det mer utmaning att göra det själv.
Men hade absolut varit intressant o träffa andra med liknande tankar.

ivarzon

• Gäst
« Svar #90 skrivet: 27 jun-14 kl 20:07 »
Jag tänkte ut i helgen o reka lite platser.  Tänkte bo i skogen minst ett år.  Skall bli spännande.
Visst hade det varit roligt med sällskap men samtidigt så är det mer utmaning att göra det själv.
Men hade absolut varit intressant o träffa andra med liknande tankar.

Hur ser ditt boende ut?
Hur ser din ekonomiska budget ut? (antar att du inte ska odla potatis och lök mitt i vintern under snön..?)
Vart ska du hålla till? Södra/mellan/norra Sverige?

Mvh M

snowbird

• Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
« Svar #91 skrivet: 28 jun-14 kl 11:07 »
Detta är ett gammalt inlägg ser jag men jag måste säga att*alla*inte* blir gamla och orkeslösa bara för att de kommer upp i åren.Jag själv är 62 år och pigg och frisk,trots hårt arbete på stengolv etc...Så detta är ingen generalisering av folks mående p.g.a. att de uppnår mer ålder och dessutom är vi*olika*! Blev lite irriterad på den personen som skrev:Vad ska du göra när du blir 50+.Har du läst böckerna:Dom ovanliga? Annars gör det så kan du där se hur olika människor lever och faktiskt mår bra av deras ovanliga liv.Det kommer alltid att finnas *gamlingar*och det kommer alltid att finnas folk som vill ta hand om dom men det passar inte alltid alla ! Det viktigaste i livet är att*göra det en själv vill och inte göra nåt för att tillfredställa*andra*!Lev väl

Jeannie Eriksson

« Svar #92 skrivet: 08 jul-17 kl 17:17 »
Min fråga är om det finns andra där ute som vill packa ner det som behövs i en ryggsäck och lämna denna fantasivärld vi byggt upp? Vi kan isf bli ett helt gäng som ger oss ut och lever i total frihet!
Jag planerar att ge mig av så fort våren kommer. Det är enklare att leva ute under den varmare halvan av året:) Jag har ingen plan om hur allt ska gå till utan vill bara gå på känslan och se var den leder. Det finns reservat runt om i Sverige där man kan slå sig ner och leva i ro. Man behöver då inga startkapital eller något. Det är bara att ge sig av. Låter det härligt?
[/quote]

Jag skulle lugnt hänga på. Jag har provat att leva ute i korta perioder med bara några saker med mig för att testa hur lite man kan ta med sig för att göra en sån här grej. Stadslivet känns inte som jag så leva i skogen det är Nice och man känner sig fri också. Håller på och läser på om hur man kan leva i skogen redan och vill vara med någon när jag gör det fast alla jag känner gillar sina nuvarande liv.

kurt

« Svar #93 skrivet: 08 jul-17 kl 17:47 »
Min fråga är om det finns andra där ute som vill packa ner det som behövs i en ryggsäck och lämna denna fantasivärld vi byggt upp? Vi kan isf bli ett helt gäng som ger oss ut och lever i total frihet!
Jag planerar att ge mig av så fort våren kommer. Det är enklare att leva ute under den varmare halvan av året:) Jag har ingen plan om hur allt ska gå till utan vill bara gå på känslan och se var den leder. Det finns reservat runt om i Sverige där man kan slå sig ner och leva i ro. Man behöver då inga startkapital eller något. Det är bara att ge sig av. Låter det härligt?

Jag skulle lugnt hänga på. Jag har provat att leva ute i korta perioder med bara några saker med mig för att testa hur lite man kan ta med sig för att göra en sån här grej. Stadslivet känns inte som jag så leva i skogen det är Nice och man känner sig fri också. Håller på och läser på om hur man kan leva i skogen redan och vill vara med någon när jag gör det fast alla jag känner gillar sina nuvarande liv.

Men våren är väl ändå kallare än sommaren?

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #94 skrivet: 08 jul-17 kl 18:43 »
Jag rekommenderar att man mjukstartar med en enklare camp (med markägarens tillstånd och påsar att ta med eventuelle sopor som blir) någon vecka så att man får känna på det först och ser vad man bör tänka på, osv. (Jag har själv gjort det när jag var yngre) Mine rfarenhet är att det går bra sommartid, men det är svårt att bara leva av naturen, man behöver komplettera med mat någon gång i veckan eller så.

Hugg inte i levande träd och bygg inte fula eldplatser av stenar och sådant som man baxar runt i onödan och elda inte sänder klipphällar, klampa inte runt i åkrar och plantering, mm så tror jag att det går vägen. I ett reservat måste man flytta varje dag, vilket är kul i början, men det är lättare om man har tillstånd att stanna någon dag extra på någon plats och snällt frågar markägaren om man kan hämta ris och torra grenar, mm att göra någonting mer bekvämt. i reservaten har jag för mig att man får samla torra grenar och dött ris att göra upp eld med, dock får man inte bygga eldplatser av stenar från marken och sådant där.

Kom ihåg att det råder eldningsförbud i större delen av landet i princip hela sommaren och senvåren så det är bra om man har med ett spritkök eller liknande, skogsbränder i gräs och ris är inte alls roliga när de tar fart.

Kanske mycket regelpredikande nu, men om man sköter sig väl så ökar chansen att man inte blir illa sedd utan kan fortsätta att leva såsom man önskar.

Folk som rider sönder marken, sågar ned levande träd, stör boende med flit, spelar fotboll på åkrar och sådant är ju inte roligt för någon.
Men några som bor i ett tält och öppet kan visa vad man håller på med tror jag många skulle acceptera.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #95 skrivet: 09 jul-17 kl 13:51 »
Lycka till med projektet annars, mitt råd är: Gör det!

Går det åt pepparns kan ni ju alltid avbryta det och återgå en stund till civilisationen, tex om man blir sjuk, det blir orimligt kallt, maten sinar, osv. Men åtminstone jag tyckte det går bra att hitta en balans men det är mycket lärande och de tär kul! Lärandet om hur man får det att fungera är någonting man ser under resans gång.

Läs saker som försvarets överlevnads instruktione r och liknande först, det finns några saker som är viktiga att känna till som kan vara direkt farliga om man gör fel, som tex detdär med koldioxidventilation i snögrottor och liknande, men annars är det faktiskt väldigt få saker som egentligen innebär större risktagande jämfört med det vanliga livet, jag menar, det är större risk att man ramlar i trappan eller duschen än att man bryter benet mitt i skogen, och om det händer så finns det ju hjälp att få idag om man har med sig en nödtelefon och sådant, räcker ju att man kan ringa larmnumret på den (den behöver inte ens ha något abonnemang eller aktivt kort för det), osv.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #96 skrivet: 09 jul-17 kl 21:10 »
Kolla bland annonserna här på sidan istället, om det inte finns någon enkel stuga någonstans du kan hyra billigt eller låna mot att du hjälper till på gården. Att flytta ut i skogen är för radikalt, det är dömt att misslyckas. Att ha tak över huvudet och varmt runt sig men samtidigt fri från stadens stress och måsten brukar ofta vara en perfekt kompromiss. I värsta fall kan du skaffa en gammal husvagn och ställa upp någonstans. Om man inte är torr och varm förlorar man snabbt både humör och ork.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #97 skrivet: 09 jul-17 kl 21:19 »
Jag tycker personligen inte att det är samma sak, det är stressigt på ett annat vis att bo i en stuga med miljoner saker som skall göras (själv flyr jag landet till stan och fulltidsjobbet när det blir för stressigt här ute... så att man för en gångs skull kan koppla av när man kommer hem till arbetslägenheten...) , i skogen faller det på ett annat vis vad man måste göra. Men, en bra, torr boplats behöver man.

ensamhet

• Lappland
« Svar #98 skrivet: 10 jul-17 kl 09:02 »
Du är välkommen hit upp, lugnt, mycket skog och små vattendrag med fisk.
Du kan du ha något av mina hus som bas, om du vill.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #99 skrivet: 10 jul-17 kl 10:47 »
Kolla bland annonserna här på sidan istället, om det inte finns någon enkel stuga någonstans du kan hyra billigt eller låna mot att du hjälper till på gården. Att flytta ut i skogen är för radikalt, det är dömt att misslyckas. Att ha tak över huvudet och varmt runt sig men samtidigt fri från stadens stress och måsten brukar ofta vara en perfekt kompromiss. I värsta fall kan du skaffa en gammal husvagn och ställa upp någonstans. Om man inte är torr och varm förlorar man snabbt både humör och ork.

Ja, jag tycker det är mycket prat och lite verkstad på den här sidan. Jag har haft en annons ute på denna sida om att jag söker någon som kan hjälpa till på min fäbod men har inte fått ett enda svar. Här finns varken el eller vatten och sånt klarar inte folk av. Men det går bra att skriva att man "vill" bo i skogen. Har även sett genom åren andra som önskat volontärer till sin fäbod men inga svar har inkommit. Jag har även en annan stuga jag hyr ut utan el och fick inte heller något svar på den annonsen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

126 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser