Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad ska ni odla i år?  (läst 22414 gånger)

Radhusman

• Norge
SV: vad ska ni odla i år?
« Svar #60 skrivet: 02 feb-11 kl 14:09 »
Kampen om titeln nordens mest högavkastande radhustomt går vidare:

Vitlök, gul lök, morötter, frilandsgurka, svartrot, brysselkål, rädisor, sallad, purjolök och en pumpa. Vidare ska det bli små kryddrutor på 25*25 cm: dill, persilja, rosmarin, oregano, basilika, salvia, koriander, mynta och gräslök. Allt detta ska in i två pallkragebäddar på totalt 5kvm. Givetvis blir det inga större mängder men förra året var vi självförsörjande på sallad från juni->september (fick faktiskt slänga en del), skördade några kilo morötter, frilandsgurka till några burkar saltgurka, överskott av dill, överskott av persilja, överskott av gräslök, rädisor nog för att bli trött på dem osv. Mikroklimatet mellan de mörkt målade radhusen gör verkligen underverk för odlingarna. Lättskött blir det också när man planterar så här tätt, ogräset har inte en kvadratmillimeter att slå sig ner på...

Vidare blir det hinkar och amplar med tomater, paprika, chili och kiwano. Nytt för i år blir störbönor. Sen hoppas jag att de tre olika krusbärsbuskarna ska ge ännu finare skörd tillsammans med svarta och röda vinbär och aronia.

Solros tänkte jag smyga ner lite här och där i grannskapet så att fåglarna har något att mumsa på nästa vinter. Vidare kanske det blir några busplanteringar av diverse grönsaker som förkultiverats men inte får plats i bäddarna eller hinkarna... Visst borde brysselkål vara ett trevligt inslag bland de kommunala blomsterplanteringarna?

Neiklot

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 05 feb-11 kl 09:43 »

Vi har ju precis flyttat så det blir att bryta ny jord igen.
Men här finns lite jord att odla i, några lådor och likaså en stor (55kvm) inglasad altan som jag tror duger utmärkt som -växthus-. :)

Potatis, morötter och lök är självfallet.
Kålrot - kaninen gick lös i kålrotslandet förra säsongen så det blev bara 1st liten skrumpen kålis.

Pumpa är kul, det gillar barnen. Stora ska det vara.

Squash är lätt så det blir det definitivt och så tomater.

Kryddor av olika slag

Tänkte försöka odla en del för försäljning iår så det blir nog mängder med tomater.

Blommor måste man ju också ha, så det blir det en del om jag hittar plats. :P

/Neiklot

Neiklot

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 05 feb-11 kl 09:46 »

Lägger till: Allt har sin tid! Börja inte för tidigt med att peta ner fröna.

Även om det är svårt att låta bli.  :-[

/Neiklot som längtar efter vår!

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #63 skrivet: 06 feb-11 kl 19:22 »
Squash är typ det bästa man kan odla enligt mig. Hade två plantor förra året och fick nästan mer än vad jag orkade äta. Får se om det går lika bra när jag ska sköta dem själv :)
Varför torkar och faller blommorna av?
Blev inte en enda frukt förra året.
Alla säger att de är så lättodlade.
« Senast ändrad: 06 feb-11 kl 19:32 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

evel

• Uppland
« Svar #64 skrivet: 06 feb-11 kl 19:59 »
Varför torkar och faller blommorna av?
Blev inte en enda frukt förra året.
Alla säger att de är så lättodlade.

Hade också problem med squashen   :-\
Torkade blommor = obefruktade har jag fått förklarat för mig.... Fick bara några stycken frukter, de flesta torkade o föll av, eller mögglade vid roten.
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #65 skrivet: 06 feb-11 kl 20:01 »
Ja, det beror säkert på att de inte blivit pollinerade. Jag har aldrig brukat hjälpa till med pollingeringen, utan förlitat mig på insekterna, men det går att göra med en liten pensel.

evel

• Uppland
« Svar #66 skrivet: 06 feb-11 kl 20:05 »
Här ska det bli en massa påtande i jorden. Dels blir det gurka, nytt försök på squash, kålrabi, blomkål, broccoli, potatis, rödbeta, räddisa, bondbönor etc i växthus och i pallkragar.

Sedan ska nya huset påtas... Blir anläggning av nytt potatisland, jordärtskock-land, plantera en massa buskar (svarta och röda vinbär) körsbärsträd, krusbär, aronia etc. Och ett mindre växthus med planlagd kryddgård. Funderar på att så/plantera havtorn också och slänga ut pumpa på gödselstacken.
* Hundar * Katter * Hästar * Vaktlar *

Soshila

• Småland
« Svar #67 skrivet: 06 feb-11 kl 21:06 »
Huva, det verkar som om det kommer att bli ytterligare en beställning från Impecta. Rabarber, smultron, ramslök, aubergin mm... Det kommer att gå överstyr det här, det känner jag på mig, man jag kan liksom inte hejda mig! :o

melongurka

• Västergötland
« Svar #68 skrivet: 09 feb-11 kl 18:38 »
Jag hade liksom hindrat mig själv, men så skulle Soshila nämna Impecta i sitt inlägg. Jag har redan fått hem en stor beställning och skulle inte köpa mer men det är alltid något som fattas eller som ser spännande ut. Sak samma, det är bara sommar en gång per år, det blir att beställa igen.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 09 feb-11 kl 19:09 »
Om jag hittar mig ett längtanstorp, och hittar det i tid:

Mandelpotäter, rödbetor, morötter.. och så ska jag peta ner lök och vitlök.
En handfull kryddor, och nåt sött rött bär av nåt slag (har inte riktigt bestämt vilket ännu).

Och antagligen kan jag inte låta bli att odla en och annan växt att färga ull/garn med, utöver de ätbara sakerna.

Vintervilan/lägenheten uppsagd till sista april. En hoper krukor och grejer ordnade, så att jag kan peta ner ett och annat fast jag inte har mitt Längtanstorp än (för det har jag inte hittat!). Frön/plantor som är inköpta: Morot, rödbeta, lök (och så har jag liiiite potatis att sätta, inte så det blir så särskilt jättemånga måltider av det, men så att jag får ett par kok i alla fall). Vitlök köper jag på ICA och petar ner i höst, tänker jag..

Chili och paprika. Och en ärt av nåt slag fick jag visst med i beställningen.  :-[
Rosmarin och dragon. Jordgubbar, smultron, såpnejlika och lavendel.
Och just ja.. Indigo också.

kiml

• Svensk lantras
    • Lappland
« Svar #70 skrivet: 09 feb-11 kl 19:25 »
Tomat, Gurka, Squash, Rödbetor, Morot, Potatis, Kålrot, Paprika, Sparrisärt, Sockerärt, Ruccola, Plocksallad... är vad jag har frön till. Sen vad som finns plats till och vad det blir något av är en annan femma. ;)

Juniperus

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 09 feb-11 kl 19:35 »
Potatis enda som växer i Lappland :-(( , Lite morötter, kåröter o rödbetor blir det nog. Ni har tur som bor söderöver som kan odla så mycket gott.

Linamarie

• Västergötland
« Svar #72 skrivet: 09 feb-11 kl 19:54 »
Jag och dottern har precis sått solroser inne, väldigt roligt när de kommer upp så fort. Ska så småningom användas till solrosskott och fågelfrö. Sedan ska jag försöka mig på att odla BIN i år och tänkte så lite blommor till dem i närheten. Än så länge är Honungsört och Oljelin- fröer inhandlade. Några nya bärbuskar planeras också nu när jag kommer få så fin pollinering, vinbär röda och svarta och kanske krusbär blir det. Tomater brukar dottern och dagiskompisarna så där och sedan får de leva vidare på balkongen. Lite kryddväxter blir det och av tråden ovan blev jag sugen på squash och zucchini. Kampen kommer dock stå mellan mig och nässlorna/kirskålen/mördarsniglarna. Ge mig gärna tips på hur jag utrotar alla tre utan att förlora förståndet...

Soshila

• Småland
« Svar #73 skrivet: 09 feb-11 kl 19:55 »
Jag hade liksom hindrat mig själv, men så skulle Soshila nämna Impecta i sitt inlägg. Jag har redan fått hem en stor beställning och skulle inte köpa mer men det är alltid något som fattas eller som ser spännande ut. Sak samma, det är bara sommar en gång per år, det blir att beställa igen.
F'låt :-[ ;D

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 09 feb-11 kl 19:57 »
Potatis enda som växer i Lappland :-(( , Lite morötter, kåröter o rödbetor blir det nog. Ni har tur som bor söderöver som kan odla så mycket gott.

Bor gör man inte av tur. 'protesterar'

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #75 skrivet: 09 feb-11 kl 20:24 »
Här finns jordgubbs och smultronplantor om någon vill hämta. Pilbersån måste klippas igen så det blir sticklingar av den också.  Har en järnek som ska bort. Hönorna kan ju inte äta allt.  ::)

esten

• -
« Svar #76 skrivet: 09 feb-11 kl 20:30 »
Har sagt det tidigare , men säger det igen .
Om någon vill odla har jag plats här hos mig , det är bara att ta skuttet med flyget .

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #77 skrivet: 10 feb-11 kl 00:29 »
I år ska jag odla potatis och så ska jag se om jag kan rädda sparrisbädden. Med tanke på att orken inte räckte långt alls eller någonstans ifjol så nöjer jag med nog med det. Kryddor har jag perenna som redan står i rabatten så de odlas ju av sig själv.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Znibban

• Skåne
« Svar #78 skrivet: 05 okt-11 kl 07:35 »
Vad kan man så i matväg nu?
Vitlök har jag köpt och ska sättas snart. Vintersalladen börjar bli rätt hyfsad, vad finns det mer som kan åka i jorden nu?

Hur länge kan man ta vara på revorna från jordgubbarna? De har rotat sig och fått stora fina rötter, kan man planetera de nu eller ska man vänta till våren?

christelle

• Blekinge
« Svar #79 skrivet: 05 okt-11 kl 08:56 »
Vad kan man så i matväg nu?
Vitlök har jag köpt och ska sättas snart. Vintersalladen börjar bli rätt hyfsad, vad finns det mer som kan åka i jorden nu?

Hur länge kan man ta vara på revorna från jordgubbarna? De har rotat sig och fått stora fina rötter, kan man planetera de nu eller ska man vänta till våren?
Revorna kan man sätta över nu här nere i söder - satte mina för ett par veckor sedan och de är jättefina. Vattna och täck runt plantorna och mellan raderna med gräs/lövklipp.
Tror du kan sätta persilja, mangold och även sallad under duk nu - kan ju bli lite kallare nu framöver så man får passa lite med övertäckning ffa nattetid.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

329 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser