Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolering av kallt golv  (läst 61753 gånger)

ersam

• -
SV: Isolering av kallt golv
« Svar #60 skrivet: 31 jan-11 kl 21:24 »
60 cm har jag hört att gränsen går. Har man minst det så har man i regel heller inga fuktproblem.

pyromanen

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 01 feb-11 kl 16:56 »
Enbart centimetrarna kan inte vara avgörande, måste ha stor betydelse hur väldränerat det är, topografin runt o så vad det är för underlag under!

Angående polyuretanskum så läste jag nångång att hästmyror älskar detta matrial.

Colorblend

• Jämtland
« Svar #62 skrivet: 29 sep-11 kl 23:51 »
Polyuretanskum låter ju som ett snabbt bot mot otäta trossbottnar. Men vet någon någonting om hur det står emot möss/råttor? Det kan snabbt bli lika dragit igen, om mössen gnager upp ett tunnelbanesystem inuti...

Mina föräldrar har ett hus från sent 1800-tal med torpargrund och spånisolerat bjälklag. Där var det väldigt golvkallt och de lät sprutisolera trossgolvet utifrån (borrade hål i syllen) med expanderande skum. Det blev mycket stor skillnad och nu är golven inte kalla alls längre. Dock togs en del av golvet upp efter en vattenskada och då såg man tydligt gångar som mössen ätit fram. Det är nog nåt man omöjligt kommer ifrån dock, mössen gnager sig igenom allt..... Enda lösningen är att ha helt mustätt och det är ju inte så lätt att få till alla gånger i ett gammalt hus.

Jag har själv mycket kalla golv och jag skulle gärna använda skum, drar mig lite för kostnaden dock och skulle helst göra det själv om det gick. Har redan "skurit av" luftflödet i golvet genom att spruta ner fogskum mellan två golvbräder där sponten var borta och kall luft stormade upp, känner stor skillnad då det är kallt på en sida av brädan och varmt på den andra så det är väl på en sida av huset som trossgolvet är glesast och det är där det drar upp mest antar jag.

Det som oroar mig är bara det att det då blir helt tätt under golvet och vatten kan då ligga under brädorna och kanske orsaka röta, när man svabbar rinner det ju alltid ner vatten och skulle man nån gång spilla ut en hink blir det ju mycket...

Annars har jag varit med om att isolera en vind med granull och det verkade väldigt effektivt och lättanvänt, tror de behövde 4 cm för att få igenom slangen och sticker man ner en pinne under mitt golv är det upp till 8-10 cm ibland, så mycket sjunker spån ihop under 100 år. Kanske det blir en sån variant istället med injicering genom hål i syllen.

Kolvaktare

• Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
« Svar #63 skrivet: 30 sep-11 kl 00:16 »
Nu har jag inte läst mer än TS, så det kanske blir dubbelt.

Men som jag har fattat det så byggde man varma golv förr i världen. Med sågspån emellan. Denna sågspån sjunker ihop med tiden och lämnar en luftspalt överst. En luftspalt som gör att golvet blir kallt. Tydligen (jag har inte kollat  :)) ska plankorna längs väggarna vara lätta att plocka bort - någon ska ha tänkt efter  ;) - och sedan ska det gå att slå bort underifrån planka för planka. Just för att kunna fylla på mer sågspån.

Håller med fullständigt. Kolla tex boken "Vård av kulturbyggnader". Det är inte brist på isolering som ger kalla golv utan att det blir drag under plankorna när gammalt sågspån sjunkit ihop. Fyll på med en blandning av sågspån och kutterspån så har du varma golv igen. Och ett material som torkar till skillnad från vissa moderna material som håller fukt i evigheter.

Jag har själv valt den metoden istället för att köra på senaste trenden på byggmarknaden.
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

BT

« Svar #64 skrivet: 19 aug-12 kl 16:41 »
Isolering av krypgrund i gamla trähus är uppenbarligen ett outtömligt ämne - och ett där det inte finns några klara svar att få. Det är intrycket efter att ha läst forumtrådar liknande den ovan i timmar, utan att bli mycket klokare.
Självklart kan man inte förvänta sig modern komfort i golv på ett gammalt torp som mitt eget. Men jag håller med flera av inläggen ovan: att inte göra något alls åt isgolven på vintern (med den värmeförlust det innebär) är rent slöseri. Men vad kan man egentligen göra utan att riskera röta där nere? Mina plankgolv saknar i nuläget helt isolering. Under dem finns bara från 15 till 40 centimeter luft (huset ligger i en sluttning), och sedan marken. En undran jag fick (och jag blir hemskt glad för synpunkter, varningsord etc) är om det ger någon effekt att lägga cellplast direkt på grunden (åtminstone 100mm borde jag få plats med under hela huset), alltså utan att den kommer i kontakt med trägolven (luftspalt!)?

/BT

skogaliten

• -
« Svar #65 skrivet: 20 aug-12 kl 00:03 »
Har du såpass lite utrymme som 15-40 cm, så kan det vara en ide att fundera på att fylla med lecakulor. Jag gör då antagandet att det är torrt under golvet.
Lecakulorna är isolerande, och du slipper gräva ut en massa.

Jag har dåliga erfarenheter av cellplast under golvet i gamla hus. Rev upp ett golv i ett rum pga vattenskada (trasig värmeledning, mycket vatten), där vi några år tidigare isolerat under golvet med cellplast. Då vi isolerade var golvbjälkarna i mycket gott skick, när vi öppnade pga vattenskadan, så var flera av golvbjälkarna rätt läbbiga av röta och mögel. Det var absolut inte vattenskadans fel, golvet revs upp bara några timmar efter läckaget inträffat.

BT

« Svar #66 skrivet: 20 aug-12 kl 15:09 »
Tack för kommentaren Skogaliten! Lecakulor är en annan fundering jag haft. Det verkar ju på sitt sätt smidigt, förutsatt att man får tag på en leverantör.
Men bara för att kolla att jag förstått dig rätt: Lade du cellplasten i den där krypgrunden i anslutning till trägolvet (fastskruvade eller liknande), eller låg den på bara marken, som jag hade tänkt mig?

fastfrusen

• -
« Svar #67 skrivet: 16 okt-15 kl 23:34 »
lägger ett litet hundöra här, eftersom jag också har ett kallt golv att fundera över.
Sålänge det bara är vuxna i hushållet fungerar ju tofflor bra, men med småbarn (en bebis) så är man ju på golvet så mycket mer.
I vårat fall är det en oisolerad källare under, och golvet har tidigare varit isolerat med gullfiber, men isoleringen revs bort eftersom det hade kommit in fukt. Golvbjälkarna behöver nog bytas. Nu är det bara brädgolvet och en plastmatta invändigt. Jag funderar på den mycket fula nöd- lösningen att lägga "liggunderlagsplast" på golvet invändigt under vintern, och eventuellt täcka med trasmattor för det estetiska. Eftersom det redan ligger plastmatta tänker jag att ett lager plast till borde göra varken till eller från i fukt-problematiken.. Men kanske tänker jag fel?
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #68 skrivet: 16 okt-15 kl 23:49 »
Plast direkt mot plast bör inte ställa till med några bekymmer, i synnerhet inte nu när det bara är tillfälligt. Det är värre om man har någon form av hygroskopiskt material instängt mellan två plastlager.

Om undersidan av golvet är lättåtkomlig så kan det ju ligga nära till hands att försöka trycka upp och sätta fast vad som helst som är någorlunda värmeisolerande mot undersidan av brädgolvet - gamla vaddstoppade madrasser, lump, wellpapp osv.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #69 skrivet: 17 okt-15 kl 00:28 »
Här lade vi liggunderlag med mattor ovanpå i ett rum, det som ungarna har som lekrum. Både för att få det varmare när de far runt på golvet, men också för att de skall kunna brottas och ramla utan att få för mycket bulor. Riktigt skönt att gå på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser