Polyuretanskum låter ju som ett snabbt bot mot otäta trossbottnar. Men vet någon någonting om hur det står emot möss/råttor? Det kan snabbt bli lika dragit igen, om mössen gnager upp ett tunnelbanesystem inuti...
Mina föräldrar har ett hus från sent 1800-tal med torpargrund och spånisolerat bjälklag. Där var det väldigt golvkallt och de lät sprutisolera trossgolvet utifrån (borrade hål i syllen) med expanderande skum. Det blev mycket stor skillnad och nu är golven inte kalla alls längre. Dock togs en del av golvet upp efter en vattenskada och då såg man tydligt gångar som mössen ätit fram. Det är nog nåt man omöjligt kommer ifrån dock, mössen gnager sig igenom allt..... Enda lösningen är att ha helt mustätt och det är ju inte så lätt att få till alla gånger i ett gammalt hus.
Jag har själv mycket kalla golv och jag skulle gärna använda skum, drar mig lite för kostnaden dock och skulle helst göra det själv om det gick. Har redan "skurit av" luftflödet i golvet genom att spruta ner fogskum mellan två golvbräder där sponten var borta och kall luft stormade upp, känner stor skillnad då det är kallt på en sida av brädan och varmt på den andra så det är väl på en sida av huset som trossgolvet är glesast och det är där det drar upp mest antar jag.
Det som oroar mig är bara det att det då blir helt tätt under golvet och vatten kan då ligga under brädorna och kanske orsaka röta, när man svabbar rinner det ju alltid ner vatten och skulle man nån gång spilla ut en hink blir det ju mycket...
Annars har jag varit med om att isolera en vind med granull och det verkade väldigt effektivt och lättanvänt, tror de behövde 4 cm för att få igenom slangen och sticker man ner en pinne under mitt golv är det upp till 8-10 cm ibland, så mycket sjunker spån ihop under 100 år. Kanske det blir en sån variant istället med injicering genom hål i syllen.