Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En fråga om min luftvärmepump  (läst 10782 gånger)

Bodhgaya

• Uppland
En fråga om min luftvärmepump
« skrivet: 07 jan-11 kl 17:52 »
Hej! Vi kan värma upp huset rätt fint med vår öppna spis (med insats) och kommer ha tillgång till egen ved så det är toppen. Vi fixade en luftvärmepump gratis via min svärmor i somras då vi flyttade hit och den värmer också fint. Vi bor litet så vi klarar oss egentligen på en värmekälla men luftvärmenpumpen var gratis och den är ju bra att ha när vi åker bort tex. Det jag undrar över är om det är dumt att ha luftvärmepumpen avstängd dom dagar vi eldar? Den blåser väl mest in luft när det är varmt i huset och jobbar inte så hårt. Men jag undrar vad som är mest lönsamt, att ha på den hela tiden eller bara när vi inte eldar. Allt gott! / Tomas
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: En fråga om min luftvärmepump
« Svar #1 skrivet: 07 jan-11 kl 18:10 »
man kan ha värmepumpen på att bara flytta luften i huset alltså inte via utomhusdelen, borde spara ström.. 
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 07 jan-11 kl 19:05 »
Jag har en rörspis och en vedspis samt en luftluftvärmepump. Jag låter pumpen vara på när jag eldar. Dels för att värmen stiger uppåt och pumpen flyttar ned den varma luften och dels för att den hjälper till att cirkulera den varma luften i huset.

Jag har kollat med IVT (mitt märke) vad min pump drar när den bara cirkulerar luften: 90 watt per timme (0,09 kwh)    Så jag har kommit fram till att det är mer ekonomisk att ha den på eftersom den fördelar om eldvärmen.
Tant inte fru, om jag får be. :D

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 07 jan-11 kl 19:35 »
Jag instämmer också i att det är bäst att ha luftvärmepumpen påslagen hela tiden. Ställ bara in termostaten så den slår ifrån när värmen räcker pga eldning.
Den effekt som värmepumpen förbrukar när den står stilla går huvudsakligen till värmekabel och kompressorvärme i utomhusdelen, det är på sitt sätt att elda för kråkorna men å andra sidan är det bra att redan ha kompressoroljan och tråget för avfrostningsvatten upptinade när den ska köras igång. Om man stänger av värmepumpen helt och hållet och sedan ska köra igång den när det är minusgrader ute så är det bra att slå till huvudströmbrytaren (eller sätta i stickproppen) några timmar innan man startar den.

Gottfrid

• -
« Svar #4 skrivet: 25 aug-13 kl 18:31 »
Stänga av pumpen?? Kan man göra på sommarn.Låt pumpen hålla grund värmen och spetsa med ved.Det kan till och med skada pumpen att starta den  i kalla vintern,eller slita onödigt mycket på delarna. Pumpen har ju en termostat så när du och elden slocknat så smyger pumpen igång. Ett tipps! Lär dig pumpens funktioner! Man kan köra på auto-,men jag tyckte den funka bättre när jag ställde den som jag ville.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 25 aug-13 kl 20:23 »
Det är ingen risk att värmepumpen skadas av att "kallstartas" om man har huvudströmmen tillslagen och bara stänger av med fjärrkontrollen. Vill man ändå stänga av huvudströmmen till den, så bör man slå till den några timmar innan man startar värmepumpen.
Detta gäller om värmepumpen är försedd med s k vinterutrustning (trågvärme, kompressorvärme mm), och det kan man nog säga finns på alla luftvärmepumpar på den svenska marknaden idag, även de allra billigaste lågprismärkena. För ca 10 år sedan såldes en del luftvärmepumpar som egentligen var avsedda för varmare klimat, där värmekablar mm följde med lösa för montering av installatören. De montagen kunde bli mer eller mindre välgjorda och mindre seriösa installatörer struntade helt och hållet i det.
Vill man vara på den säkra sidan kan man studera värmepumpens bruksanvisning för att se vad det står där, om det inte nämns något alls om kompressorvärme eller vinterutrustning så får man plocka isär utomhusdelen för att se om det finns någon efterhandsmonterad värmekabel.
Invertervärmepumpar använder ofta likström genom kompressormotorns lindningar för att hålla den varm, det brukar man kunna höra på att det "morrar" om utomhusdelen några sekunder då och då när det är kallare än ca -5 °C ute och kompressorn har stått stilla flera timmar.

Gottfrid

• -
« Svar #6 skrivet: 12 mar-15 kl 19:30 »
Se där ja. Jag tycker i alla fall att pumpen ska gå jämt . Dom få kronorna som skulle sparas blir man inte rik utav.

Dela detta:

* Inloggade just nu

230 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser