Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laga rosthål i kökskranen  (läst 9283 gånger)

louise

• Gäst
Laga rosthål i kökskranen
« skrivet: 08 jan-11 kl 14:17 »
Det har blivit ett rosthål på ca 2 mm på min kökskran. Det sitter alldeles nära.. ja, där gängorna är där man sätter på grejsimojsen som filtrerar å gör rätt stråle, längst ut på kranen. Hålet är på undersidan av "armen".

Finns det nåt permanent sätt att laga?

Som inte är gängtejp och eltejp som jag gjort nu.. funkar inte höjdare, men vattnet sprutar iallafall inte upp på väggen längre, utan rinner neråt, men genom trasiga hålet ändå.

Olers

• Dalarna
SV: Laga rosthål i kökskranen
« Svar #1 skrivet: 08 jan-11 kl 14:24 »
Vad är det för slags kran?

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 jan-11 kl 14:31 »
Vad finns det för slag å välja på? menar du materialet? Modellen? Ålder? Inget av de tre kan jag svara på iallafall.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 08 jan-11 kl 14:33 »
Byt hela kranen med blandare och allt.

Olers

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 08 jan-11 kl 14:36 »
Är det någon av de vanliga märkena brukar man lätt kunna hitta den delen man behövr på närmaste skrot, ta-till-vara verkstad etc. Fast har den rostat är det kanske dags att helt enkelt byta ut den som ovanstående skribent säger. :) Är det en riktigt gammal kanske det går att svetsa eller löda igen hålet. Men tror inte det är lönt att syssla med på en nyare kran.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 jan-11 kl 14:36 »
Försöker du säga att det är fullständigt omöjligt, eller utgår du från att jag är rik å inte tycker det är värt besväret att laga den å har nån märklig undanstoppad peng till en kran?

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 08 jan-11 kl 14:37 »
Åhfan, två som tycker samma... jävla skit.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 jan-11 kl 15:27 »
Förslag 1: löda.
Förslag 2: Plastic Padding läcktätare, kemisk metall eller dylikt klägg.
Förslag 3: ny blandare

Förslag 3 är antagligen bäst, det brukar gå att få tag på från 150 kronor och uppåt om man inte är så noga med fabrikatet. Men en tillfällig lagning borde gå att få till, det är ju inte som att man riskerar förvärra något.

Olers

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 08 jan-11 kl 15:35 »
Var noga med att kolla vad det är du stoppar i hålet och att det är ordentligt rent/torrt innan du gör det. I alla fall om det ska drickas av vattnet.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 jan-11 kl 17:04 »
såg faktiskt att ikea hade nya fr 150 kr, likadan som jag har. OM den nu passar. Å jag ser inte jättemkt fram emot att skruva rör bakom ett gigantiskt avloppskomplex i gjutjärn.

Har ikväll bandageat in den i ännu mer eltejp i desperation. Så snygger å granner med sin svarta topp:-)

Olers

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 08 jan-11 kl 18:43 »
Temporärt kan du ju ta en eller två slangklämma/or och en bit slang (som du helst trär på, alternativt klipper upp) och klämma det över hålet

LasseDalom

• -
« Svar #11 skrivet: 08 jan-11 kl 18:47 »
Prova och löda. Blir det bra kan det hålla några år.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 jan-11 kl 19:31 »
Jag kan inte löda och vet inte vad man har för mojänger för det. Vill nån förklara?

anders50

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 jan-11 kl 19:37 »
Vässa en träbit och tryck dit i hålet! Trä sväller när det är fuktigt!  Så lagade jag min hydrofortank tills det kom hem en ny och rörkrökaren hann med att byta den!!

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 08 jan-11 kl 19:47 »
Ha, den var inte dum! Bara den inte far ut av vattentrycket.

anders50

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 08 jan-11 kl 19:53 »
Ha, den var inte dum! Bara den inte far ut av vattentrycket.
Funkar det i hydrofortanken så!! ;)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #16 skrivet: 08 jan-11 kl 21:15 »
Läcker det hela tiden eller bara när du har kranen öppen?  Om det läcker hela tiden, dvs att det ligger på tryck från vattenledningen på läckan, så är det nog säkrast att byta kran. Annars kan man möjligen prova med att löda eller laga på något annat provisoriskt sätt.
Det vanligaste materialet i vattenkranar är mässing, och det rostar det inte hål i utan vidare. Förmodligen är det något gammalt fabrikationsfel (porer i gjutgodset, spricka etc) som nu har behagat slå igenom så det har börjat läcka.

Grönemad

« Svar #17 skrivet: 08 jan-11 kl 22:12 »
Om jag fattat rätt är det bara kranarmen som är sönder. Se om du inte kan hitta någon begagnad arm om det verkar vara en vanlig kran. Om resten är iordning är det onödigt att bela med rören under diskbänken.

ersam

• -
« Svar #18 skrivet: 10 jan-11 kl 09:35 »
Snikvarianten med begagnat så klarar du dig undan på några hundringar. Nytt - max en tusenlapp.

Har själv svårt att ta till mig Vibbles råd att man ska ha en månadslön på kontot och en årslön som sparande men allvarligt så måste man väl ha en liten buffert om man bor i hus och exempelvis en kran går sönder...  :)

knodden.

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 jan-11 kl 09:42 »
jag har ett annat system, jag använder bara  en viss kranmodell i hela huset ( fm mattsons förra serie)  då har jag sammlat från blocket mm när tillfälle ges,gratis/lågprismm så jag har alltid ett par tre kranar i reserv som passar överallt,smidigt när man då bara behöver en sorts kägla/insatts/packningstjofräs. sedan lär man sig att renovera sin kran modell på nolltid.

Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser