Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laga rosthål i kökskranen  (läst 9273 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Laga rosthål i kökskranen
« Svar #20 skrivet: 10 jan-11 kl 10:26 »
jag har ett annat system, jag använder bara  en viss kranmodell i hela huset ( fm mattsons förra serie)  då har jag sammlat från blocket mm när tillfälle ges,gratis/lågprismm så jag har alltid ett par tre kranar i reserv som passar överallt,smidigt när man då bara behöver en sorts kägla/insatts/packningstjofräs. sedan lär man sig att renovera sin kran modell på nolltid.

Riktigt smart.

knodden.

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 10 jan-11 kl 11:08 »
Riktigt smart.

tack :-[ jag köpte också ett riktigt verktyg hos rörmokaren så man byter insats på några sekunder ( istället för att halka med polygrip och förstöra en stora ringmuttern) så nu har jag handtag,kåpor insatser strilar mm mm ,och det bästa med denna modellserie är attt det spelar ingen roll om det är i köket eller badrumskranarna,delarna passar rakt över .

LasseDalom

• -
« Svar #22 skrivet: 10 jan-11 kl 11:22 »
Citat från: Stabon
Jag kan inte löda och vet inte vad man har för mojänger för det. Vill nån förklara?

"För kapillärlödning av kopparrör i VVS-anläggningar används ett silverhaltigt lod med 97 % tenn och 3 % silver, "rörmokartenn". Som namnet antyder har denna legering särskilt god flytbarhet i de smala spalter, som förekommer vid detta slags rörskarvning. En annan egenskap är att det utan att nämnvärt förlora i hållfasthet motstår de temperaturer något över 100 °C, som kan förekomma vid varmvatteninstallationer. Friheten från bly gör att detta slags tenn kan användas även där det kan komma i kontakt med mat och dryck. Ett annat VVS-lod är tenn/koppar 97/3, vilket kan användas upp till 110 °C."

(från wikipedia)

Med andra ord, lödkolv (penna), lödtenn med inget eller lite bly, eventuellt lödfett el.dyl. Allt torde finnas på Jula.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #23 skrivet: 10 jan-11 kl 16:13 »
Lödkolv fungerar inte alls för kapillärlödning av kopparrör, det skulle krävas en jättelödkolv för att få dit tillräckligt mycket värme. Det är bättre med gasollampa eller varmluftpistol men då måste man förstås tänka på brandfaran om det är trångt - skärma av med gipsskivor om det finns brännbart material i närheten osv.

Men om det nu gäller att löda igen en skada i kranpipen är det ju lite annorlunda förhållanden. Där skulle det kunna fungera med en stor lödkolv på ca 300 W. Men under alla förhållanden måste man slipa bort förnicklingen runt omkring, och slipa/fila i hålet för att få bort smuts och oxider. Använd vanligt blyfritt elektroniklod (det finns både blyfritt och blyhaltigt att välja på, det blyhaltiga används t ex för reparation av äldre elektronik som är lödd med blyhaltigt lod från fabrik).

Om det gäller att byta kran behöver man inte löda alls, då använder man klämringskopplingar som man drar åt med fasta nycklar. Det gäller bara att hålla koll på rördimensionerna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser