Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räcker jordvärmen till?  (läst 3009 gånger)

Joah

• Gäst
Räcker jordvärmen till?
« skrivet: 08 jan-11 kl 16:38 »
Har ett hus från slutet av 1800-talet med vattenradiatorer som inte längre har en vedpanna att värma dem. Värmer upp ett annat hus med golvvärme för tillfället.

Min fråga är: Radiatorer ska ju ha betydligt varmare vatten än golven (vet dock inte hur varmt), kan man få ut så pass höga temperaturer med jordvärmen? (jag räknar med att man kan det men vill vara säker)

bagglamm

• Skåne
SV: Räcker jordvärmen till?
« Svar #1 skrivet: 08 jan-11 kl 21:11 »
Det gäller att ha tillräckligt med yta på radiatorerna så de kan avge värmen, som är lägre, till rummen.
Gift, ett eget barn på väg och två bonusbarn, 12 finullstackor

A-sol

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 08 jan-11 kl 21:41 »
Det beror på vad det är för sorts radiatorsystem, om det är ett- eller två rörssytem och vilken temperatur som behöver shuntas ut på radiatorerna, (låg- eller högtemperaturssystem) det finns mycket mer att läsa om det på www.varmepumpsforum.com som är ett forum som är inriktat mot värmepumpar.

Mvh

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 08 jan-11 kl 21:46 »
Man brukar inte gärna vilja ta ut mer än drygt 50-gradigt vatten ur en värmepump. Oftast räcker radiatorytan till för att det ska bli tillräckligt varmt, åtminstone i äldre hus där systemet dimensionerades på måfå och man gärna tog till i överkant. De gånger det kan bli problem är snarare i snålt byggda 70- och 80-talshus där man tog till minsta möjliga radiatoryta och räknade med olje- eller elpanna som skulle kunna värma vattnet uppåt 80-90 grader. Men även ett sådant hus bör klara sig med lägre framledningstemperaturer om det har tilläggsisolerats i efterhand och inte är alltför fuskbyggt och dragigt.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 08 jan-11 kl 21:58 »
Vi har ett hus från -68 och jordvärme och den räcker gott att värma huset 
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Joah

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 jan-11 kl 09:54 »
Jag har radiatorer under i stort sett vartannat fönster i hela huset. (förutom i mindre rum där det är ett under varje fönster)
Jag kanske är helt ute och cyklar nu men jag skulle gissa att det är ett två-rörsystem eftersom där är 2 rör kopplade till radiatorerna. (det kommer en bild också) Rören har dragits via vinden och tidigare ut i stallet där vedpannan har stått men nu ska de istället dras ner till en värmepump som ska stå i källaren. (hoppas bara att fukten i källaren inte blir ett problem för elektroniken)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #6 skrivet: 09 jan-11 kl 09:58 »
Det är in och ut vatten, vattnet går runt i en slinga, det kalla (använda) går tillbaka till värme-pumpen men först går vattnet igenom hela huset.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 09 jan-11 kl 10:56 »
Man behöver inte vara orolig att fukt i källaren ställer till någonting för elektroniken i värmepumpen, den håller sig varm och torr så länge värmepumpen är igång.

Men vad som sägs kunna bli problem om man har en jord- eller bergvärmepump i en fuktig lokal är att det fälls ut mycket kondensvatten på de kalla rören etc för köldbärare. Eftersom köldbäraren kan komma ner under 0 °C så fryser kondensen. Det har hänt att t ex rörkopplingar har frusit sönder för att det har kommit in kondensvatten mellan gängorna som sedan har frusit. Se till att installatören är medveten om detta och vidtar lämpliga åtgärder - t ex fyller gängorna med något fett eller vax så att inget vatten tar sig in där, och isolerar alla köldbärrarrör och kopplingar noga för att inte kondens ska fällas ut.

Joah

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 jan-11 kl 18:40 »
Tack for tipsen! Jag tror att jag vet vad jag behöver veta tills vidare. 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser