Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  öka tryck på vattnet  (läst 45998 gånger)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: öka tryck på vattnet
« Svar #20 skrivet: 10 jan-11 kl 06:39 »
Ursäkta om jag lägger mig i men eftersom pumpen stängs av när rätt tryck uppnåtts finns det väl ingen risk för sprängning? Det skulle i så fall endast vara om något i typ tryckregulatorn går sönder men inte i normal fall. Vidare sitter det väl en säkerhetsventil som öppnar när tycket blir för högt i normala system.

Problemet är att TS vill ha ett högre tryck. Ett självklart tips är att skruva på tryckströmbrytaren så att den arbetar vid ett högre tryck. Det vi försöker få fram är att det är viktigt att det där högre trycket inte skall vara så högt att hydroforen sprängs.

Troligen är allt bra nu. Tryckströmbrytaren bryter vid ett lagom tryck som hydroforen tål. Men om man pillar på tryckströmbrytaren för att få ett högre tryck, utan att tänka sig för och kolla att det högre trycket är OK, så kan det gå illa.

Existens?

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 10 jan-11 kl 07:12 »
Personligen tycker jag ju att punkt 1 är att montera en tryckmätare. Utan den tycker jag det mesta är hopplöst. Man har ingen aning om vad man har eller kommer att få för tryck, allt bygger på en känsla.

Dessutom tycker jag att den lilla tryckökning man bör ge sig på i ett gammalt system, är så liten, så den har ändå ingen effekt om man t.ex tänker sig att bevattna odlingar.
Till såna ändamål vill man gärna upp mot 8-10 kilo, och det är inget man vill ha inne i huset.
Så då får man antingen bygga ett separat system för jordbruksändamålet, eller en tryckbegränsare in till huset.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #22 skrivet: 10 jan-11 kl 07:25 »
För övrigt finns det indikationer från TS på att det trots allt inte är något problem med trycket. Det kan tänkas att det är något annat som ställer till det. Flödet?

Tem - jag har inget problem med nåt tryck. Jag behöver uppgradera mig för att skaffa diverse lantbruksutrustning.

En helt ny pumpautomat för jordbruket vore nog annars det enklaste. Om det skulle räcka.

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 16 jan-11 kl 12:30 »
NU har jag läst och läst på pumpen vad den orkar med för tryck, men det står inga siffror med enheten kg eller bar på den. Finns det nån annan enhet jag har nytta av?

Hydroforen klarar 6 kg. Men som ni säger kanske inte det är ett tryck jag ska ha i mina gamla ledningar, utan jag borde göra ett  annat system för lantbruket.

Ex- hur vet man hur mkt tryck man behöver för bevattning? Den hemsidan du skickade mig, där ser det ut som det räcker med 3-4 bar för ett helt hektar. Du säger 8-10.

Om jag köper en ny pump till lantbruket, räcker det, eller ska det va nån j*la pump nere i själva brunnen som också måste bytas?

pålle

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 16 jan-11 kl 12:40 »
Fördelen att ha pumpen i brunnen är ju den att du behöver ju aldrig vara rädd att den fryser sönder som det kan ske med en som står i något ladugårds utrymme.

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 16 jan-11 kl 12:47 »
Det är en borrad brunn. Jag är helt nöjd med min frostvakt där pumpen står. Det kan orimligen vara dyrare än att bygga om hela den borrade brunnen med ny utrustning.

pålle

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 16 jan-11 kl 12:55 »
Det är en borrad brunn. Jag är helt nöjd med min frostvakt där pumpen står. Det kan orimligen vara dyrare än att bygga om hela den borrade brunnen med ny utrustning.
Tja det blir ju lit annorlunda förutsättningar om man har borrad liksom. :)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #27 skrivet: 16 jan-11 kl 13:57 »
NU har jag läst och läst på pumpen vad den orkar med för tryck, men det står inga siffror med enheten kg eller bar på den. Finns det nån annan enhet jag har nytta av?

Hydroforen klarar 6 kg. Men som ni säger kanske inte det är ett tryck jag ska ha i mina gamla ledningar, utan jag borde göra ett  annat system för lantbruket.

Ex- hur vet man hur mkt tryck man behöver för bevattning? Den hemsidan du skickade mig, där ser det ut som det räcker med 3-4 bar för ett helt hektar. Du säger 8-10.

Om jag köper en ny pump till lantbruket, räcker det, eller ska det va nån j*la pump nere i själva brunnen som också måste bytas?

Andra förekommande enheter för tryck är t ex pascal, Pa, oftast med något prefix före (det brukar stå t ex kPa eller MPa). Den äldre enheten Bar kan anges på många olika sätt, t ex kp/cm² eller kg/cm². Om pumpen egentligen är avsedd för den amerikanska marknaden kan det hända att trycket anges i psi (pound per square inch). Eventuellt kan tillverkaren ha angett tryckhöjden i meter istället för att ange ett tryck.

Men vilket tryck den ger har inget alls att göra med hur stor area som kan bevattnas med den, utan för att ta reda på den saken är det flödet som är intressant. Oftast brukar det finnas ett diagram som visar hur vattenflödet varierar med det tryck pumpen har att arbeta mot, antingen på typskylten eller bland de papper som följde med pumpen när den var ny.

Kan du inte ta en bild på pumpens typskylt och lägga upp den här?

När det är en djupborrad brunn så finns det säkerligen en pump nere i brunnen också. Ta reda på vad den kan lämna för flöde - t ex genom att koppla loss ledningen från den, skicka ner den i ett 200-litersfat, slå på pumpen och mäta tiden det tar för den att fylla fatet. Sedan kan du avgöra om den pumpen räcker till eller inte.

Existens?

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 17 jan-11 kl 08:13 »
I den tabell som Stabon hänvisat till så står det att 3 kg tryck, vid munstycket (14 mm) , ska ge 13 kubik i timmen, jag vet inte vad det blir för tryck vid pumpen. Men på de gårdar jag jobbat vid har vi alltid kört med 8-10 kg vid pumpen.  Här hemma har vi 3 kg i systemet, och att vattna med det blir bara en liten 'pinkestråle'...

ersam

• -
« Svar #29 skrivet: 19 jan-11 kl 15:10 »
Är det inte krav på säkerhetsventil? Manometer i all ära men hänger sig pumpen så är det mindre skoj. Tror säkerhetsventiler för vatten hemma brukar vara inställda på 6 kg. Har du samma på hydroforen så kan du skruva bäst du vill men du riskerar inte skador på anläggningen. Börjar säkerhetsventilen spotta vatten så får du skruva ner trycket.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #30 skrivet: 20 jan-11 kl 20:24 »
Är det inte krav på säkerhetsventil? Manometer i all ära men hänger sig pumpen så är det mindre skoj. Tror säkerhetsventiler för vatten hemma brukar vara inställda på 6 kg. Har du samma på hydroforen så kan du skruva bäst du vill men du riskerar inte skador på anläggningen. Börjar säkerhetsventilen spotta vatten så får du skruva ner trycket.

Det beror ju på hur pumpen är gjord också. Om det är en centrifugalpump så går ju flödet av sig självt ner till 0 vid ett visst tryck, om detta tryck är lägre än vad hydroforen tål så är det inga problem. Men rör det sig om en vattenringpump, kolvpump eller annan s k deplacementpump så måste den ALLTID förses med säkerhetsventil (om inte drivmotorn är så svag att den stannar och motorskyddet löser innan farligt tryck uppnås).

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 03 feb-11 kl 18:46 »
Pumpen är på 1,1 kw ser jag nu, och som jag förstått lär det bara bli en pinkestråle;)

Jag behöver ha ut 12 kubik per timme och ett tryck längst ut vid sprinklers på 2,5 bar. Vad ska jag ha för pump då..?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #32 skrivet: 03 feb-11 kl 20:45 »
Hmm...låt oss göra en grov överslagsberäkning.
Vi försummar tryckfallet i rören och antar att pumpen inte behöver suga något utan att vattnet tillförs med atmosfärstryck till den.
Önskat flöde är 12 m³ / timme = 3,33 liter per sekund. Önskat tryck 2,5 bar, dvs att tryckhöjden är 25 m.
Pumpens verkningsgrad antar vi är 50 % .

Då blir effekten 9,81 * 25 * 0,00333 / 0,5 = 1,6 kW.

Då vet du alltså vilken storleksordning på motor som behövs för pumpen så då kan du börja samla på dig datablad för olika tänkbara pumpar. Vad som nu återstår är att beräkna rörledningsförlusterna och addera dem till tryckhöjden. Sedan studera kurvor över verkningsgrad och tryck som funktion av flödet för olika pumpar för att kunna välja den lämpligaste, till sist räkna ut vad hur hög effekt den pumpen behöver. Verkningsgraden kan variera mellan 10 och 80 % för olika pumpar, det beror på hur välgjord pumpen är och om den får arbeta med ett tryck och ett flöde som är lämpligt för just den pumptypen.

Fundera på hur många timmar per år pumpen ska gå. Om en pump på 1,6 kW står och går dygnet runt, året runt så förbrukar den ca 14000 kWh per år, dvs den drar ström för grovt räknat lika många kronor. Om en dyrare pump skulle ha betydligt bättre verkningsgrad så kan det mycket väl löna sig i slutänden att välja den istället. Likaså kan det hända att en grövre och dyrare rörledning betalar sig snabbt genom att du slipper betala elenergin som går åt för att täcka förlusterna i den. Men, som sagt, det beror på hur många drifttimmar per år du räknar med.

Neiklot

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 23 feb-11 kl 15:59 »
Jag snor tråden lite!

Vårt tryck har försvunnit helt och det kommer inget vatten.

Mätaren på hydroforen står på 0 och jag har ingen aning om hur eller vad det kan vara som är fel!

Till på köpet har det precis anlänt en massa gäster som ska övernatta!!

Pumpen går inte igång (ställd på 2,5)..

Det är vatten i brunnen

Hjälp!

/Neiklot

anders50

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 23 feb-11 kl 16:04 »
Dum fråga...men du har väl ström? 

pålle

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 23 feb-11 kl 16:07 »
Jag snor tråden lite!

Vårt tryck har försvunnit helt och det kommer inget vatten.

Mätaren på hydroforen står på 0 och jag har ingen aning om hur eller vad det kan vara som är fel!

Till på köpet har det precis anlänt en massa gäster som ska övernatta!!

Pumpen går inte igång (ställd på 2,5)..

Det är vatten i brunnen

Hjälp!

/Neiklot
Har du kolla så kontakten är i och ström fram till motorn så även proppar?

Neiklot

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 23 feb-11 kl 16:10 »
Nej, strömmen är avstängd..  o:) :P

NEJ!.. det är ström!

Har kollat proppar och allt..

Hm, återkommer!

anders50

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 23 feb-11 kl 16:30 »
Jaha...har du ström ner till pumpen?? så har den antagligen lämnat det jordiska eller så kan det ha hänt nåt i tryckströmbrytaren, vilken jag skulle kolla först. Det har hänt mig en gång att den pajat och då får inte pumpen order om att pumpa.

Neiklot

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 23 feb-11 kl 16:56 »
Pumpen är ca 1månad gammal.

Den andra pumpen hade frusit sönder men numera är det frostvakt i "pumprummet" och jag kan inte se några sprickor eller dyl. Den gamla pumpen hade inte varit igång mer än någon timme under hela vintern!

Elektriken har ju varit här till och från och grejat med dels badrumsbelysning, pumpen till badkaret ("bubbelbad") samt en pump som är i avloppstanken.

Det är väl möjligt att han har fifflat med något som gjort att det inte är ström ut till pumpen. Men jag har ingen mätare!

Grannen kommer över senare och nu ska jag försöka jaga ifatt elektrikern (som redan fått en utskällning...)!..

/Neiklot

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #39 skrivet: 23 feb-11 kl 17:14 »
Nu vet jag inte hurdan pump du har men...

1. Koppla ur elen och kolla sedan om pumpen går runt. Det brukar gå att peta med en skruvmejsel "där bak" där motorn ventilerar. Tryck på fläktvingarna och se om de går runt. Om de inte går runt är pumpen frusen eller skuren. Men troligen går det runt.
2. Kolla att ingen säkring löst ut. Antingen i huset eller i själva pumpen. (Öppna locket till dosan där elen går in.)
3. Prova att bryta/slå på strömmen några gånger. Låter det i samband med strömpåslag? Prova att peta mellan gångerna, men inte med skruvmejsel. Ta en tunn pinne. Kan gå trögt.
4. Ta isär tryckgivaren och se om det är grums i den. Kan mycket väl ha hänt att det lossnat skräp i samband med ominstallationen. Som täpper till nu. Så att pumpen tror att det är fullt tryck hela tiden. Jag har fått rensa min ett par ggr.
5. Ingen aning vad du skall göra sedan. Elektriker, granne och rörmokare kan vara bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

236 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser