Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bajsiga ägg  (läst 2544 gånger)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
Bajsiga ägg
« skrivet: 09 jan-11 kl 18:08 »
Min ruvhöna nr 1 har jag tagit bort 6 ägg ifrån.
De var döda och outvecklade blandat när vi öppnade dom.
Ruttna endel.
Hon har varit lite slarvig ju.

MEN

Hon fick lite fler ägg för någon vecka sedan och hon har bajsat ner alla äggen.
Men hon vill INTE sluta ruva dom.
Nu är hon rätt duktig ändå trots hon springer upp när vi är i sadelkammaren.

MEN

Vad gör jag med de bajsiga äggen.
Har lyst dom och det lever i dom.
Ska jag tvätta av dom i vatten eller låta det intorkade bajset vara kvar????

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

The Game

• Gäst
SV: Bajsiga ägg
« Svar #1 skrivet: 09 jan-11 kl 18:26 »
Hej du tvätta av bajet fort och lägg tillbaka äggen..
Om dom ska kläckas så blir det ju svårare för odm att komma ut om skalen är täckta me torkat baj..
Hönorna som ruvar brukar ju gå upp någon gång antagligen på natten eller småtimmarna och baja av sig en rejäl stinkbomb innan dom går tillbaka och ruvar..
När Gittan ruvade på Steve så bajade hon på ägget så jag tog och gjorde rent med jämna mellanrum..
mvh
Majsan

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #2 skrivet: 09 jan-11 kl 19:08 »
Men det är ju så ingrott. Då måste jag ha en blöt grön svamp för att få bort den skiten.
Kan man göra så???
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 09 jan-11 kl 19:15 »
Det ska finnas en annan tråd om just detta ämne .
Min kycklingar dog just av bajsade ägg minns jag , nåt om att bajset förgiftade dom :( kan du skrapa av bajset tror du ?
Annars testa med svamp o ljummet vatten . Men doppa inte äggen jag tror dom kan drunkna då .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 09 jan-11 kl 19:40 »
Du kan mycket väl doppa dem i vatten när du tvättar dem. MEN och detta är viktigt!!! När du tvättar ägg ska du alltid ha lite varmare vatten än äggets temperatur. Då får du en gasvandring inifrån ägget och ut och skit och bakterier pressas ut ur ägget. Om du har för kallt vatten kommer gasvandringen bli in i ägget och smuts och bakterier sugs in i ägget vilket naturligtvis inte är bra  :-\

Alltså, till ruvägg som håller ca 37 grader skulle jag använda tvättvatten på ca 39-41 grader. Inte tillräckligt varmt för att döda kycklingarna men tillräckligt för att skiten ska vandra ut ut ägget så mycket som möjligt.

Hönsskit missfärgar dock rätt rejält så försök inte gnugga bort missfärgningar utan bara skiten som sitter på ytan!

Lycka till!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #5 skrivet: 09 jan-11 kl 19:43 »
Tack snälla Azoo-Lina
Då ska jag tvätta ägg i morgon och lysa dom ordentligt sen.
Man ser ju så dåligt i dom när de är så skitiga.
Måtte hönan sluta skita i redet.

Granbackstove

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 09 jan-11 kl 19:48 »
Ett annat sätt som funkar är torr rengöring med fint sandpapper. Alltså att slipa av skiten, missfärgningarna kvarstår.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 09 jan-11 kl 19:58 »
Kasta ut hönan en gång om dagen o stoppa in henne efter hon har bajsat igen , det brukar jag göra med mina.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #8 skrivet: 09 jan-11 kl 20:00 »
Alltså varje gång vi är i sadelkammaren så ÄR hon uppe och går den busan.
Men sen skiter hon ändå i redet
Grrrrr.
Den andra ruvhönan är bara uppe max 2 ggr per dag och då jäklar skiter hon illa.
Man får ha gasmask på sig typ hihi ;D

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #9 skrivet: 10 jan-11 kl 16:30 »

Idag har jag tvättat av ruvhöna nr1's nerbajsade ägg och gjort rent boet.
Oj så mycket skäll jag fick och blev hackad några gånger.
En mycket upprörd och arg höna försökte putta in äggen i boet igen innan jag va klar.
Hiihi bushönan min

Så nu hoppas vi de lever och frodas vidare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

329 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser