Nja, värme gör att luften kan bära mer fukt utan att det blir kondens, men om man har värmeläckage vid fönster, dörrar, ventilation, beslag osv så att det blir en yta som är väsentligt kallare, så blir det kondens där i alla fall.
Det är viktigast att ha lagom ventilation, som ger frisk luft men inte drag. Att hålla temperaturen lagom minskar risken för kondens och sjukdomar. När jag får el i mitt hönshus kommer jag att satsa på eldriven fläkt, helst med temperatur- och fuktavkänning. Och på att hålla ca 10o vintertid, gärna lite lägre. Djuren, såväl fjäderfä som däggdjur (som är i en helt annan avdelning såklart, fjäderdamm är inte bra för dem), mår bättre med en lägre temperatur med låg luftfuktighet än med en högre med hög luftfuktighet. Med högre temp kommer också bädden att avge mer fukt, så då stiger luftfuktigheten.
Hög temperatur är bara trevlig för oss människor, åtminstone tror vi det, tills vi vant oss. De flesta av våra tamdjur har en årsrytm, de ska ha det kallare på vintern för att brunst, äggläggning, fällning osv ska komma vid rätt tid.
Temperaturer på upp emot 20o tycker jag är förkastligt, då trivs bara löss, kvalster, bakterier och andra otrevligheter bättre. Dessutom blir det dyrt, utan att det blir bättre för djuren. Jag tycker att man ska vara klok och lägga pengarna på det som gör att djuren mår bättre istället.