Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  för mycket mjölk  (läst 3069 gånger)

märta

• sofiahakansson@gmail.com
    • Västergötland
för mycket mjölk
« skrivet: 01 jul-06 kl 08:23 »
Hejsan !Jag har tagit över ett par mjölkgetter och dom har alldeles för mycket mjölk.Dom har killingar men killingarna har slutat nästan helt att dia men mjölken slutar inte,den ena kraken har jag fått mjölka ur men jag vill inte göra det egentligen eftersom jag inte är intresserad av mjölken.Hur kan jag minska ner på deras mjölk.
ps.dom är frigående så det är svårt att ransonera maten
Sofia
Vi tar hand om de flesta djur som blir över och just nu är det ca 100st

ninna b

• Gäst
Re:för mycket mjölk
« Svar #1 skrivet: 02 jul-06 kl 07:59 »
Första frågan är om du ger dom kraftfoder...? Sluta i såfall med det. Hur gamla är killingarna..?
Hälsn Ninna

märta

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 jul-06 kl 21:50 »
Dom går på grönbete och får bara hö också så de får inget kraftfoder.Killingarna är ca 3 månader.
Den ena geten är värre än den andra och juvren är så stora att det blir svårt för henne att gå.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 07 jul-06 kl 12:30 »
Äter ni inga mjölkprodukter alls?

märta

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 jul-06 kl 15:04 »
Jo det gör vi men vi bor inte på gården så jag hinner inte med att ta hand om mjölken,och vet heller inte vad jag ska göra med den

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 08 jul-06 kl 13:59 »
Vem ser till djuren om ni inte bor där?

Du kan använda getmjölken till allt du använder vanlig mjölk till. Sen blir jag lite nyfiken till varför man tar över två lakterande mjölkgetter om man inte tänker mjölka? Blir inte det mjölkstockning och allt möjligt om man låter bli det? Frågan är alltså ställd av ren nyfikenhet och inte för att racka ner på någon......
« Senast ändrad: 08 jul-06 kl 14:04 av Gruff »

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 08 jul-06 kl 15:47 »
Du kan använda getmjölken till allt du använder vanlig mjölk till.

Lite OT, men jag måste fråga... Får mat och bakverk annan smak om komjölken ersätts med getmjölk?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

ninna b

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 jul-06 kl 19:17 »
Det blir ett bekymmer, för ju mer du mjölkar ur dom ju mer mjölk ger dom. Kan du prova att låta dom vara en dag men se till så att juverna inte blir hårda och varma. Då måste du `lätta på trycket´. Der tar några veckor för dom att sina ner och under tiden är juverna stora men dom får alltså inte bli spända.

Getmjölk kan användas till att möjligt. Den är lite magrare än komjölk. Som färsk smakar den nästan likadant som komjölk.

Vill man nu bara ha betesdjur så vill man klart inte ha besvär med att mjölka varje dag.

Vill du byta till låglakterande getter så har jag ett gäng ettåringar med killing som söker nya hem

Hälsn Ninna

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 09 jul-06 kl 02:06 »
Manna, smakar ungefär som komjölk. Eller ja, lite godare.....nästan :) Du får väl lära dig, nästa gång ni hälsar på.

märta

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 09 jul-06 kl 07:34 »
Jag är naturligt vis på gården varje dag och kanske mer med djuren än vad de flesta andra är.
men bonings huset är gammalt så jag har kan tyvärr inte bo där jämt ,fördelen är att när jag är där så går all tid till djuren och inte till något annat som måste göras, det finns ju alltid hemma, utan det gör de andra i familjen i stället+ att jag slipper bli störd av telefoner som ringer,bättre liv kan man väl inte få tycker jag  :D
Mvh sofia

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 09 jul-06 kl 08:59 »
Nu vart jag avis på telefonfriheten. Men annars så lät det ungefär som här. Fast vi bor i vårt kära ruckel på heltid :)

Hoppas du finner en lösnig nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser