Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Löss!  (läst 1537 gånger)

sallyzevenwacht

• Halland
Löss!
« skrivet: 10 jan-11 kl 17:54 »
Min sjuke tupp som har ögoninflammation har suttit i en bur i hönshuset i 4 dar nu, utan sandbad. Från i förrgår släppte jag ut honom till de andra eftersom han var lite bättre. Idag märkte jag små,små vita kry som rann väldigt snabbt över kammen. Jag kollade inte så noga eftersom jag hade väldigt bråttom, så jag såg inte ifall han hade det i fjäderdräkten. Han hade väldigt mycket på kammen iaf. Vad ska jag göra? Jag märkte inget på det andra, men vissa har på senare tid kliat sig lite på huvudet. Tuppen sandbadar inte. Jag vill så gärna hjälpa han!
Dv. höns, undulater & ragdoll

hönapöna78

• Småland
SV: Löss!
« Svar #1 skrivet: 12 jan-11 kl 13:45 »
Jag fick löss på småkycklingar förra sommaren( mamman hade varit nedsatt och därför blivit mottaglig) :(
Jag fick panik och visste inte vad jag skulle göra... in på granngården och frågade där och de tipade om Etotal( eg. för Iller men jag hade hört att andra andra använt det på höns)
så jag köpte det och pudrade hönan under vingarna och penslade under kycklingarnas vingar med liten pensel. Sedan dess har jag inte sett något kryp på nån höna hemma :)
Hoppas du hittar ngn lösning för parasiter är ju bara såå äckliga!!
//Jessica

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #2 skrivet: 12 jan-11 kl 15:01 »
Tack för svar! :)
Snälla Markim hjälpte mig så nu är jag fullt utrustad för de små jävlarna ;)

hönapöna78

• Småland
« Svar #3 skrivet: 14 jan-11 kl 20:56 »
Va bra! Markim verkar har full koll på de flesta små kryp så då blir du nog kvitt dom. Lycka till!

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #4 skrivet: 14 jan-11 kl 23:36 »
Tacktack :)
Jag köpte etontal på lantmännen som jag pudrade på; vips , borta!! ;D nja, en tupp har lite kvar. Men imorgon så...;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

241 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser