Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fundering om ägg & ruvning  (läst 1926 gånger)

Idalun

• Småland
Fundering om ägg & ruvning
« skrivet: 11 jan-11 kl 15:42 »
Hur länge bör hönsen ha varit igång med värpandet för att det ska bli bra kycklingar? Finns det fakta eller några tankar runt detta?
Jag har flera unghöns som precis har börjat värpa eller kommer att börja... väldigt snart hoppas jag.  ;D
Frågan är om det är lämpligt att använda deras ägg eller hur länge jag bör vänta?

Vill gärna testa att kläcka fram lite kycklingar, om någon av mina hönor kan tänka sig att ruva...  :-*
Kan man locka en höna till att börja ruva?

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Fundering om ägg & ruvning
« Svar #1 skrivet: 11 jan-11 kl 16:47 »
De allra första äggen brukar vara små.. så jag skulle vänta någon vecka innan jag sparade ägg till avel.
Bara för att ge kycklingarna bästa möjliga start..

Lura en höna att värpa? Har ingen aning.. de jag har verkar helst vilja ruva hela tiden  :)
Så har aldrig behövt använda något knep..

hoppas att någon annan har något bra förslag.
/susanna
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Idalun

• Småland
« Svar #2 skrivet: 11 jan-11 kl 17:48 »
De flesta av mina är unghönor så jag har ingen aning om hur ruvvilliga dem är. Eftersom jag skaffade dem i höstas så har jag heller ingen erfarenhet.  :-[
Det var mest en fundering om man skulle köpa avelsägg. Äggen kan ju inte ligga och vänta på att en höna blir sugen på att ruva, då hinner de ju bli för gamla...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 11 jan-11 kl 18:03 »
Lägg några fuskägg i ett rede, och se om någon vill ruva. När de legat platt på äggen i typ 5 dagar kan du köpa avelsägg eller lägga ägg från dina egna höns (om du har tupp) under henne.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Idalun

• Småland
« Svar #4 skrivet: 13 jan-11 kl 18:17 »
Jag har lagt ut några redägg så nu får vi se vad som händer...
Tänk att det alltid är något spännande på gång i hönshuset!  :D

edithsdotter

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 jan-11 kl 18:37 »
Varför så bråttom? Det är ju fortfarande vinter och kallt. Kycklingarna får bättre förutsättningar att klara sig om det får gå lite längre fram på våren och unghönsen får växa till sig och mogna till omhändertagande mödrar.

Idalun

• Småland
« Svar #6 skrivet: 13 jan-11 kl 19:53 »
Varför så bråttom? Det är ju fortfarande vinter och kallt. Kycklingarna får bättre förutsättningar att klara sig om det får gå lite längre fram på våren och unghönsen får växa till sig och mogna till omhändertagande mödrar.

Bra poäng! Redäggen åker nog undan tills dagarna blir lite varmare & damerna lite klokare.  ;)

Tack, för en bra synpunkt! :D

edithsdotter

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 jan-11 kl 19:58 »
Bra poäng! Redäggen åker nog undan tills dagarna blir lite varmare & damerna lite klokare.  ;)

Tack, för en bra synpunkt! :D

Tack!  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

291 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser