Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stuvade gryn  (läst 7597 gånger)

anlet

• Närke
Stuvade gryn
« skrivet: 11 jan-11 kl 17:24 »
När jag var barn för 60 år sedan gjorde min mamma en rätt som hon kallade "stuvade gryn". Det var korngryn blötlagda i skinkspad (allt skulle tas tillvara) och därefter kokta eller tillagade i ugn på något sätt. Rätten serverades tillsammans med stekt fläsk och lingonsylt, mycket gott. Jag kan tänka mig att rätten är från Östergötland/norra Småland. Någon som känner till ett mer exakt recept ??

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Stuvade gryn
« Svar #1 skrivet: 11 jan-11 kl 17:57 »
Jag tror du menar Korngrynskaka. Här är ett recept jag hittade efter en snabbsökning: http://www.kokaihop.se/recept/korngrynskaka-med-flask-och-rarorda-lingon

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 04 feb-11 kl 18:57 »
Korvkaka står på korngrynspaketet. Mamma har alltid gjort och gör än "gryn" som vi säger. Vi bor i norra Småland mot Östgötagränsen. Kokar korngryn i mjölk el buljong. Kokar lever och river alt mixar rå lever. Småsmulor av kokat fläskkött har hon i ibland. Ägg i också tror jag. Bakas i ugnen och äts sedan helst uppstekt i skivor med lingon och ev nåt sovel till. Det är mat det!

(Men du kanske menar verkligen stuvade....???)

Kabo

« Svar #3 skrivet: 05 feb-11 kl 17:12 »
Här var det korngrynskaka.
12 dl korngryn
2 l vatten Blötlägg korngrynen över natten.
Låt överflödigt vatten rinna av

1,5 l mjölk eller mjölk och buljong blandat. Koka grynen i mjölken ca 45 min på svag värme.

50 g smör
2 dl sirap
2 tsk salt om endast mjölk används: Buljongen kan ju vara salt så det räcker-
Rör ihop allt: Töm i smord form och grädda 175° ca 1.5 timme.
Äts med lingonsylt, stekfläsk och ev potatis.
« Senast ändrad: 05 feb-11 kl 17:49 av Kabo »

Visigot

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 12 feb-11 kl 20:22 »
Korngryn användes ofta i matlagning förr, vanligt var att man åt man korngrynsgröt ihop med stekt fläsk eller kött. De flesta landskap har sina egna varianter.
Några stuvade gryn är ju inte detta men en ”korngrötsröra” som du kan prova:
Skala och finhacka 2-3 lökar, fräs dem med 2 dl korngryn och 2 msk fett i gryta under omrörning. Tillsätt cirka 8 dl vatten och 1 buljongtärning. Koka upp och låt koka på svag värme i cirka 20 minuter.

Sen finns det en annan puddingvariant:
Skölj 2 dl korngryn och 0,5 dl grötris i vatten. Blanda med 7 dl mjölk, 1 msk sirap, 1 tsk salt (och andra kryddor om man vill). Lägg i ugnsform i 200 grader tills puddingen är fast. 
"Fantasi är viktigare än kunskap" Albert Einstein

Dela detta:

* Inloggade just nu

238 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser