Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  baljväxter  (läst 2872 gånger)

enaning

• det här är inte min starkaste sida.
baljväxter
« skrivet: 01 jul-06 kl 19:49 »
Någon som odlat eller känner till att man kan odla några baljväxter i sydsverige, zon I - II. Det enda jag testat som fungerat bra är diverse vaxbönor.

caprice

• -
Re:baljväxter
« Svar #1 skrivet: 02 jul-06 kl 12:20 »
Du kan odla det mesta av baljväxter i den zonen, skärbönor, vaxbönor, kokbönor som bruna bönor, alla typer av ärter, gråärter mm. Jag har provat med bönor från afrika och de har hunnit att mogna så baljväxter är verkligen något som funkar bra i sydsverige.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 02 jul-06 kl 21:33 »
Jag bor i zon 4 och odlar bondbönor, rosen/blomsterbönor, vaxbönor, gråärter, sockerärter och märgärter. Ärter kan odlas nästan varsomhelst, bönor vill ha det varmt och skönt, men zon 1-2 är ju inget   problem.

Här mognar både bondbönor och gråärter såpass bra att man kan torka och spara till vintern och till utsäde. Gott är det också  ;D

enaning

« Svar #3 skrivet: 03 jul-06 kl 22:05 »
ja lite bondbönor kom jag på att jag också testat och diverse ärtor. jag har testat med lite av varje jag haft i skafferiet, och mkt har kommit upp då jag förkultiverat men dött så fort det kommit ut på friland. och så är det ständigt dessa glupska sniglar =(

tack för tipsen.

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 05 jul-06 kl 02:06 »
ja lite bondbönor kom jag på att jag också testat och diverse ärtor. jag har testat med lite av varje jag haft i skafferiet, och mkt har kommit upp då jag förkultiverat men dött så fort det kommit ut på friland. och så är det ständigt dessa glupska sniglar =(

tack för tipsen.

Men du, det du har i skafferiet kanske inte är det bästa att så ? Kikärtor från Marocco, linser från Indien, bönor från Spanien ... eller var dom nu kommer från.

Kosta på dig några fröpåsar med frön som är anpassade för vårt klimat så kommer du att ha betydligt större chans.

F.ö. så måste du vara försiktig när du härdar av de flesta baljväxter annars så stryker dom med snabbt när du planterar ut, dvs. dom måste få nån vecka på sig att vänja sig vid utelivet innan dom klarar det fullt ut dygnet runt.

enaning

« Svar #5 skrivet: 05 jul-06 kl 19:49 »
tack för tipsen vitis.

att testa med det jag hade i skafferiet var mest som ett experiment... det blir "riktiga" fröpåsar nästa gång.

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 05 jul-06 kl 20:06 »
Man måste alltid hålla på och testa och experimentera, det är alltid bra och jag menar inte att du ska sluta med det. Bara att man kan göra det lite enklare för sig själv ibland.  :)

Men det stora problemet är nog avhärdningen, det tar ofta en vecka eller två för plantorna att vänja sig vid utelivet.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #7 skrivet: 05 jul-06 kl 20:13 »
Ärter och bönor som man köper för direkt konsumtion är säkert även behandlat på något sätt, så grobarheten är inte den bästa.

Bäst när man sår ärter och bönor är att blötlägga dem före sådden. Jag missade det i år, men det verkar inte ha gjort något, för allt växer på i bra fart! Jag förkultiverar aldrig, petar bara ner det och sen på med fiberduk. Har alltid fungerat bra.

Sockerärter är bara för gott! mums!  :D

Höns, stickning och pelargoner

enaning

« Svar #8 skrivet: 05 jul-06 kl 20:49 »
jag brukar heller inte blötlägga. de är så livskraftiga att de kommer upp ändå. sockerärtor är sjukt gott... och mina blommar nu så =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser