Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken färg till växthus?  (läst 6999 gånger)

Liselottan

• Rik nog är den som nöjd är
    • Värmland
Vilken färg till växthus?
« skrivet: 12 jan-11 kl 15:45 »
Hej!

Jag håller på att bygga ett provisoriskt växthus klätt med byggplast. Nu undrar jag om man kan måla med någon färg som inte är farlig att elda upp?
Efter att växthuset har gjort sitt så tänkta jag värma huset med virket ;D
Men om det inte finns något passande så får det vara utan färg. Sparar både tid och pengar :)

Hälsningar från Värmland!!

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Vilken färg till växthus?
« Svar #1 skrivet: 12 jan-11 kl 15:54 »
Jag har inte målat växthuset, då jag misstänker att med eller utan färg så kommer trävirket att överleva byggplasten. Om du redan vet att virket skall eldas upp skulle jag rekommendera att lämna det omålat.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 12 jan-11 kl 16:08 »
Du kan ju sätta ny byggplast på samma stomme. I ett välventilerat växthus, och om inte bottensyll och liknande är konstant utsatt för mycket väta, bör en obehandlad stomme hålla typ 4-5 år. En målad stomme behöver såklart målas om ibland, men livslängden blir betydligt längre.

Falu rödfärg borde vara relativt ofarligt att elda upp, men skyddar dåligt på det trä som ligger an mot mark, då den är så genomsläpplig för fukt. Den bör ändå öka livslängden väsentligt. Den är även billig.

Linoljefärg är en bra färg, håller länge, men kräver att man målar på rätt sätt, med flera tunna lager. Om man halvoljar typ vart annat år, och målar om vart 6-10, så bör det ge väldigt lång livslängd till träet. Bör vara relativt ofarligt att elda, beroende på pigment såklart.

Om du kan ställa växthuset på lecablock, cementplattor eller liknande, så att trästommen inte har direktkontakt med jorden ökar livslängden väsentligt, samtidigt som underhållsbehovet minskar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 12 jan-11 kl 16:34 »
Räknar du med att elda den så låt den vara obehandlad.

Men provisorier riskerar alltid att överleva längre än man tänkt sig så måla den och kassera den istället om 10 år. Under tiden fixar du bättre ved för stommen hade ändå inte gett nån vidare värme.  :)

Liselottan

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 12 jan-11 kl 18:52 »
Tack för era kloka svar!
Jag har bestämt mig för att lämna växthuset omålat. Det blir annars ett för stort projekt och jag vill ha färdigt det innan odlingssäsongen. Grannar och vänner får säga vad de vill om utseendet ;D
När jag har funnit min plats på jorden, så ska det byggas ett permanent växthus. :D Då kan jag lägga ner mer tid och pengar.

Nu ska jag börja lite på takstolarna..
Trevlig kväll!

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #5 skrivet: 12 jan-11 kl 19:17 »
Liten kapning av tråden då jag vill ha kvar stommen flera år (ska också bygga med byggplast).

Jag funderar på att använda linolja och balsamterpentin eller skulle det gå att göra äggoljetempera utan pigment (det är ju ändå ägget som binder, inte pigmentet)? Vilket skulle hålla bäst/vara bäst för miljön?

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 12 jan-11 kl 20:53 »
Linolja lämpar sig bättre för utomhusmiljö vilket ett växthus räknas som.

Grismormor

• -
« Svar #7 skrivet: 12 jan-11 kl 22:21 »
Jag hade definitivt målat med linoljefärg jag med...
Jag har provat äggoljetempera på utedasset. Det blev jättevackert men efter första vintern var det väldigt mycket alger/svartmögel(?) på det. Jag vet inte om det beror på att det är extra väderutsatt eller om de mumsar på äggproteinet?!?
Om träet ska möta mark kan man kanske ta tjära, å på andra delar roslagsmahogny. Lika delar tjära, balsamterpentin och linolja om jag inte minns fel.

Liselottan: om inte annat så ska ju vi träffas i nästa vecka (för första gången) å om du ångrat dig då kan du få leka med mina pigment om du vill   :D
Hälsningar från andra sidan skogen

Liselottan

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 12 jan-11 kl 23:07 »
Hihi! så du kallar dig Grismormor ;D ;D ;D
Jag vill gärna ta mig en titt på dina pigment :D
Just nu är det fullt med halvfärdiga delar till växthuset nere i källaren. Så det skulle bli trångt att måla och jag vill bara bli färdig med det så jag kan börja bygga en eller flera drivbänkar.

Vi ses ;D

davidB

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 14 jan-11 kl 17:04 »
ja om man stryker på lite tjära kan det ju inte skada. Om man använder riktig trätjära.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 14 jan-11 kl 19:35 »
ja om man stryker på lite tjära kan det ju inte skada. Om man använder riktig trätjära.

Mot marken till ja. Annars är det ju rekommenderat att det ska målas vitt i växthus.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #11 skrivet: 15 jan-11 kl 13:21 »
Mot marken till ja. Annars är det ju rekommenderat att det ska målas vitt i växthus.
Varför?  ???

Vitis

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 15 jan-11 kl 13:53 »
Varför?  ???

För ljusets skull, tror dock inte att det spelar så stor roll.

Annars, vill man att träet i stommen ska hålla sig snygg utan att måla så funkar linolja bra. Bara att blaska på. Det blir mycket fukt mellan plasten och reglarna och där växer gärna mögel och alger.

Jag har linoljat mina stommar sen målat med alkydoljefärg och det är fortfarande som nytt efter tre år.

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 16 jan-11 kl 14:55 »
Ljuset men som sagt - gör det skillnad?

Risken är att tjära "blöder". Inte skoj att få kladd på kläderna.  :P

Grismormor

• -
« Svar #14 skrivet: 18 jan-11 kl 08:59 »
Jag tänkte så här då....
Om man bygger ett växthus som är provisoriskt eller för den delen som skall stå med träet rakt på marken. Då kan det kanske vara lämpligt att använda tjära som impregnering, där trä möter mark. Jag förordar inte att tjära in en hel konstruktion. Det känns i alla fall bättre än att använda tryckimpregnerat.

Om man vill ha tryckimpregneringseffekt på hela konstruktionen så kan man använda sig av roslagsmahogny.

Vänliga hälsningar

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser