Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Shopping, ett globalt problem?  (läst 5916 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Shopping, ett globalt problem?
« Svar #20 skrivet: 30 jan-11 kl 11:44 »

En ond cirkel det där, att ha en massa saker att underhålla.

Bor oxå på landet jag behöver iofs bara 15m3 ved och till det behöver jag bara en motorsåg och en bra klyvyxa, tycker jag att jag orkar klyver jag mer.. för hand, utan klyv & transportör att ränta, underhålla och förvara.

Att inte shoppa för mycket grejor är viktigt, annars måste man snart bygga nån form av lager eller maskinhall som för med sej ännu mer kostnader osv
Tjejen och jag har tennisarmbåde i alla våra armbågar, tjejen har en ryggskada och 2 wiplachskador.
Så ingen av oss fixar en klyvyxa. Tro mig, vi försökte först med att köpa en ny klyvyxa från Gränsfors bruk.
Så till slut blev det en begagnad vedklyv. Efter ett par år insåg vi att underarmarna tar mycket stryk då man skall stå och kasta tung pannved. Vi får in 70 cm lång ved i pannan.
Så då fick vi tag i en begagnad vedtransportör på en auktion på landet. Vilket himmelrike! Nu kan vi köra i flera timmar utan att kropparna ger upp.

Men nackdelen är som du skriver att till slut måste man bygga ut för att få plats med sakerna som man behöver pga ålder och slutkörd kropp.

LasseDalom

• -
« Svar #21 skrivet: 30 jan-11 kl 11:52 »
Citat från: Rosten
Bor man på en liten går på lander så behöver man massor av saker för att klara sig själv.

Inte alls, det är en fråga om livsstil. Gå tillbaka 100 år i tiden och titta på hur många saker man "behövde" då.

Rosten

• Närke
« Svar #22 skrivet: 30 jan-11 kl 15:37 »
Inte alls, det är en fråga om livsstil. Gå tillbaka 100 år i tiden och titta på hur många saker man "behövde" då.
Visst men då hade man tiden istället och massa ungar, dräng, piga mormor/morfar eller farmor/farfar som också hjälpte till på gården.
I dag så måste man jobba för att ha råd med lånen. Oavsett om man lånar på JAK eller på en bank.

Sen så blev man inte lika gammal som nu.

Och skall jag vara ärlig så på alla gamla gårdsauktioen som jag varit på så nog har det funnits massor av saker där. ;)
Även om en del är hemgjort. Stora gårdsauktioen för brukar vara i 2 dagar.

Endast dom små torparna hade lite med saker. Men det hade jag också när jag bodde i villa. ;)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #23 skrivet: 12 feb-11 kl 13:05 »
Pyramids of Waste (2010)

Nog shoppas det alltid och snart går sakerna man köper sönder så att man måste köpa dem en gång till.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Rosten

• Närke
« Svar #24 skrivet: 12 feb-11 kl 15:11 »
Pyramids of Waste (2010)

Nog shoppas det alltid och snart går sakerna man köper sönder så att man måste köpa dem en gång till.

Därför så köper man proffsgrejor. Exempelvis Bosch Blå när man köper verktyg.

Eller så bygger man själv. Håller just nu på med ett par maskiner till verkstaden och har börjat rita på nästa projekt i AutoCad.
Har upptäckt att gården behöver ett stationärt sågverk med matning.

Fast för att kunna bygga sågverket så måste jag köpa en elmotor, sågsvärd, sågkedja, fyrkantsrör, hydralmotor mm. Så nu ökar jag på shopping problemet igen. :-[
Ni andra som inte vill öka på shoppingproblet får såga era timmerstockar med handsåg.
För köper ni virke på byggvaruhusen så ökar ni också på shoppingproblemet. ;)
« Senast ändrad: 12 feb-11 kl 15:20 av Rosten »

LasseDalom

• -
« Svar #25 skrivet: 12 feb-11 kl 16:06 »
Citat från: Rosten
För köper ni virke på byggvaruhusen så ökar ni också på shoppingproblemet.

En vanlig såg kan ju förse hundratals hushåll med virke, lite skillnad mot om alla dessa hushåll skulle ha varsin såg åt sig själva.

Rosten

• Närke
« Svar #26 skrivet: 13 feb-11 kl 09:42 »
En vanlig såg kan ju förse hundratals hushåll med virke, lite skillnad mot om alla dessa hushåll skulle ha varsin såg åt sig själva.
Men för mig så blir det billigare att köpa egetsågat virke än att köpa virke som har åkt sverige runt på diseldriven lastbil innan det hamnar på bygghandeln. För att jag sedan skall åka och hämta det med bensinbdriven bil.

Då är det bättre att köra det hem till gården direkt. Vilket innabär som max 1 mils lastbil/traktor körning totalt.

Räknar sedan med att sonen skall ärva sågen i framtiden.
Eventuellt så kommer vi att hyra ut sågverket till grannar ifall någon annan vill såga själv.
Så jag tror på shopping. ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

307 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser