Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vakteltuppar- japanska och jumbo  (läst 3385 gånger)

Skylla

• Västergötland
Vakteltuppar- japanska och jumbo
« skrivet: 12 jan-11 kl 22:12 »
Jag har 3 ev 4 japanska och 2 jumbo tuppar för mycke!
Någon som är intresserad?? Finns i Borås trakten

cumez

• Södermanland
SV: Vakteltuppar- japanska och jumbo
« Svar #1 skrivet: 30 apr-11 kl 09:30 »
I,m interested

Skylla

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 apr-11 kl 11:10 »
Nu har jag 1 japansk och 2 jumbo för mycke

lantis

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 30 apr-11 kl 15:34 »
Vem har inte en massa tuppar över, minst 10 jumbotuppar i olika färger :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 30 apr-11 kl 16:39 »
Vem har inte en massa tuppar över, minst 10 jumbotuppar i olika färger :D

Jag... ::) Behöver en ny honungstupp då min jag har nu verkar ha tappat gnistan. Nästan inga befruktade ägg alls trotts att det är vår nu och allt! Har 2 honungskycklingar och hoppas, hoppas att någon av dem är en tupp.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Skylla

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 apr-11 kl 21:33 »
Jag har både jumbo och japanare som e honung ;)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 30 apr-11 kl 21:44 »
Men bor typ 50 mil enkel ifrån mig. ;)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

lantis

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 30 apr-11 kl 23:59 »
Jag har tuppar i alla möjliga färger, jumbon. De är 5½ vecka. Vet ej  vart du bor Linkoso. Jag bor utanför Västerås.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 01 maj-11 kl 08:58 »
Tyvärr inte intresserad av Jumbo då jag har vanliga små japanska. :/ Trivs med den mindre varianten och vill inte blanda i något som kan få de att börja svälla upp. ;D Min pojkvän däremot har fettovaktlar, men han har redan fungerande tuppar, tyvärr. ::)

mymlan65

• Småland
« Svar #9 skrivet: 01 maj-11 kl 12:17 »
Vill bara påminna om att fördelningen tuppar/hönor inte alls ska vara som med höns, om man bryr sig om befruktningsprocent... Vaktlar bör inte ha mer än tre hönor  per tupp. Sedan gör äggfertiliteten ett hopp ner från 80% till 50% eller så... Tror att det finns någon tråd här där Azoo-lina har lagt ut de mer exakta siffrorna...
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 01 maj-11 kl 13:54 »
Jag har 2 tuppar på 5 hönor i min honunsgrupp så det ska inte vara något problem med dålig befruktning om tupparna sköter sig. Men de är gamla, den ena är över 2 år nu och den andra har passerat året. Tänkte byta ut den yngre då jag inte har mage att göra mig av med Emil (den äldsta tuppen, han är en av mina allra första vaktlar).

Den äldsta hönan är lika gammal som Emil, 1 är ca 1 år och de andra 3 är inte ens ett halvår gamla ännu, den yngsta är väll ca 4 månader. I andra gruppen går det en höna som också är över 2 år (tror hon till och med börjar närma sig hela 3 år!!) och hennes ägg är alla befruktade och den tuppen ser jag parar sig också. Mina honungstuppar har jag inte sett para sig på säkert snart 2 månader och av ca 20 ägg jag la i kläckaren var 4 befruktade och de misstänker jag kommer från min andra grupp med tupp som sköter jobbet. =/

Jag har till och med försökt "hetsa upp" honungstupparna genom att släppa ned en av mina bruna hönor i gruppen. Förut vart det alltid full fart och de sprang och parade sig med varenda höna i buren när det kom någon ny individ... Nu bryr de sig inte ett skit!! :S Så nä, om det inte blir lite fjutt snart så byts en ut! Har ju beställning på 40 talet ägg vecka 24 med och då vill jag har en tupp som befruktar.  :-\
« Senast ändrad: 01 maj-11 kl 14:00 av Linkoso »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 01 maj-11 kl 13:59 »
Jag har 2 tuppar på 5 hönor i min honunsgrupp så det ska inte vara något problem med dålig befruktning om tupparna sköter sig. Men de är gamla, den ena är över 2 år nu och den andra har passerat året. Tänkte byta ut den yngre då jag inte har mage att göra mig av med Emil (den äldsta tuppen, han är en av mina allra första vaktlar).

Den äldsta hönan är lika gammal som Emil, 1 är ca 1 år och de andra 3 är inte ens ett halvår gamla ännu, den yngsta är väll ca 4 månader. I andra gruppen går det en höna som också är över 2 år (tror hon till och med börjar närma sig hela 3 år!!) och hennes ägg är alla befruktade och den tuppen ser jag parar sig också. Mina honungstuppar har jag inte sett para sig på säkert snart 2 månader och av ca 20 ägg jag la i kläckaren var 4 befruktade och de misstänker jag kommer från min andra grupp med tupp som sköter jobbet. =/

Jag har till och med försökt "hetsa upp" honungstupparna genom att släppa ned en av mina bruna hönor i gruppen. Förut vart det alltid full fart och de sprang och parade sig med varenda höna i buren när det kom någon ny individ... Nu bryr de sig inte ett skit!! :S
Dom kanske behöver rullator  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #12 skrivet: 01 maj-11 kl 14:01 »
Haha! ;D

mymlan65

• Småland
« Svar #13 skrivet: 01 maj-11 kl 14:02 »
Ät upp jumbotupparna och ta hem lite nya ägg....  :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 01 maj-11 kl 14:22 »
Ät upp jumbotupparna och ta hem lite nya ägg....  :D

Om det där var till mig så har jag inte jumbo. ;D

mymlan65

• Småland
« Svar #15 skrivet: 01 maj-11 kl 14:23 »
Sorry... Tänkte med automatik att honungarna var jumbo.... :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

295 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser