Jag har 2 tuppar på 5 hönor i min honunsgrupp så det ska inte vara något problem med dålig befruktning om tupparna sköter sig. Men de är gamla, den ena är över 2 år nu och den andra har passerat året. Tänkte byta ut den yngre då jag inte har mage att göra mig av med Emil (den äldsta tuppen, han är en av mina allra första vaktlar).
Den äldsta hönan är lika gammal som Emil, 1 är ca 1 år och de andra 3 är inte ens ett halvår gamla ännu, den yngsta är väll ca 4 månader. I andra gruppen går det en höna som också är över 2 år (tror hon till och med börjar närma sig hela 3 år!!) och hennes ägg är alla befruktade och den tuppen ser jag parar sig också. Mina honungstuppar har jag inte sett para sig på säkert snart 2 månader och av ca 20 ägg jag la i kläckaren var 4 befruktade och de misstänker jag kommer från min andra grupp med tupp som sköter jobbet. =/
Jag har till och med försökt "hetsa upp" honungstupparna genom att släppa ned en av mina bruna hönor i gruppen. Förut vart det alltid full fart och de sprang och parade sig med varenda höna i buren när det kom någon ny individ... Nu bryr de sig inte ett skit!! :S Så nä, om det inte blir lite fjutt snart så byts en ut! Har ju beställning på 40 talet ägg vecka 24 med och då vill jag har en tupp som befruktar.