Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor om Maedi Visna  (läst 1123 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Frågor om Maedi Visna
« skrivet: 12 jan-11 kl 22:31 »
Just nu har jag 2 får som inte är med i MV-programmet alls, de har jag tänkt att sälja framöver våren och istället köpa in mina efterlängtade Klövsjö-får som kommer att ha MV3-status om allt går som tänkt.

Måste jag göra nån form av sanering i fårhuset mellan de olika besättningarna?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
SV: Frågor om Maedi Visna
« Svar #1 skrivet: 13 jan-11 kl 12:04 »
Jag har just såld MV3 Åsenfår till en familj med samma utgångsläge. Utomhus räker det att det står tommt två veckor men inomhus krävs det nogrann rengöring av hela stallet och inreding samt virkon eller liknade. Därefter ska även stallet står tommt minst två vekor. Men kollar gärna med Fårhälsovården (MV-Programmet) vad som gäller. Tänk även på att inte använda fryst råmjölk efter andra får och liknade.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Frågor om Maedi Visna
« Svar #2 skrivet: 13 jan-11 kl 12:11 »
Tack! Då har jag dem i ett annat utrymme under de 2 veckorna ifall jag behöver ha dem inomhus alls. Annan hage är inga problem och framöver våren borde det räcka med ett vindskydd.

Kolla för säkerhets skull med Fårhälsovården också.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser